پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم - محسن جندقی:در اوایل دهه ۸۰ از نشان بانکی با رنگهای یاسی و بنفش رونمایی شد که نوید فصل نوینی در صنعت بانکداری را داد. " اقتصادنوین" فقط اولین بانک خصوصی ایران نبود بلکه رویدادی برای پایان دادن به بانکداری کند و فربه سنتی بود. در کشوری که اقتصاد دولتی حرف اول را میزد و میزند آمدن بخش خصوصی به صنعت حساس بانکداری اتفاق ویژه وشگفتآوری محسوب میشد. حال بعد از حدود۱۴ سال فعالیت "اقتصادنوین" دیگر تنها بانک خصوصی کشور نیست و رقیبان بیشماری دارد؛ آیا میتوان الان هم این بانک را بانک نوین دانست؟در آغاز ارائه سلسله گزارشهای بررسی وضعیت بانکداری الکترونیک بانکها و موسسات مالی و اعتباری، بانک اقتصادنوین را برگزیدیم که عملا مدعی و رقیب بسیار قدری برای سایر رقبا محسوب میشود اما آیا این بانک یک مدعی پوشالی است که از صفت "اولین بودن" استفاده میکند یا "طلایهدار خدمات نوین بانکی بودن" آن یک "حقیقت" است؟منتقدان "اقتصاد نوین" اعتقاد دارند، این بانک با وجود نام بزرگ و پرطمطراق، از لحاظ کمیت نمره پایینی میگیرد؛ بدانمعنا که مشتریهای "اقتصادنوین" به علت تعداد شعبههای کم این بانک، با مشکلات زیادی مواجه هستند. طبق اعلام بانک مرکزی "اقتصاد نوین" با در اختیار داشتن ۲۵۱ شعبه در رتبه بیستم لیست "تعداد شعب بانکها و موسسات مالی و اعتباری ایران" قرار گرفته است. تعداد شعب کم در کشور یک میلیون و ۶۴۸ هزار ۱۹۵ کیلومتر مربعی یک امتیاز منفی محسوب میشود. شاید در تهران مشتریهای اقتصاد نوین برای پاس کردن یک چک کار سختی نداشته باشند چرا که در این شهر بیش از ۷۰ شعبه بانکی وجود دارد اما مشتریهای بانک در استانهای سیستان و بلوچستان، ایلام، کهکیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و ایلام که فقط یک شعبه دارند قطعا با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد. تعداد شعب این بانک در شهرهای بزرگ نیز جالب است؛ شیراز۸، اصفهان۵، کرمان ۴، نبریز۳، اهواز ۳، قم و اراک هر کدام ۲ شعبه "اقتصادنوین" دارند. این موضوع نشان میدهد مسوولان این بانک حساب ویژهای در مرکز باز کردهاند؛ مرکز کشور و مراکز استانها. در بسیاری از استانها فقط در مراکز استان شعبه بانک اقتصاد نوین وجود دارد مگر اینکه شهرستان از لحاظ تجاری و صنعتی دارای ویژگی خاص باشد. به عنوان نمونه در شهرستانهای رفسنجان، جیرفت و سیرجان استان کرمان که تجاری و صنعتی هستند نیز بانک "اقتصاد نوین" یافت میشود.آیا تعداد کم شعبه یک بحران و فاجعه محسوب میشود؟ اگر چنین سوالی دو دهه قبل مطرح میشد، قطعا پاسخ مثبت بود اما در هزاره سوم که قیام علیه اسکناس و پول نقد شکل گرفته کمبود شعب فیزیکی نمیتواند یک بحران باشد. بانک "کپیتال وان" که هشتمین بانک آمریکا محسوب میشود در کل ایالات متحده فقط ۹۶۳ شعبه دارد. "کیبانک" که همواره از نظر سرمایه و شاخصهای بانکی جزو ۳ بانک اول آمریکاست فقط ۱۰۵۲ شعبه دارد؛ یعنی کمتر از ۸ بانک ایرانی!در کشور ما نه تنها تعداد بانکها زیاد است بلکه تعداد شعب هم فراوان و غیر طبیعی است و دلیل آن هم مشخص است؛ اقتصاد دولتی و بانکداری غرق شده در سنت. بانکها تا دهه ۸۰ مانند یکی از ادارات بانک مرکزی و یا وزارت اقتصاد بودند که وظیفه جذب سرمایه مردم و سرمایهگذاری دستوری داشت. به همین علت افزایش تعداد شعب مساوی بود با افزایش جذب سرمایه. مقایسه تعداد شعب بانک در ایران، با متوسط مقدار شعب در جهان و کشورهایی با درآمد متوسط بالا نشان میدهد که هنوز بانکداری سنتی با تکیه برای حضور فیزیکی در کشور حرف اول را میزند. با این وجود "اقتصاد نوین" جزو معدود بانکهای کشور است که بر اساس بانکداری الکترونیک و کم کردن نقش فیزیکی شکل گرفت.منبع: آمار دیتابیس بانک جهانیبانک اقتصاد نوین باید چند سال صبر میکرد تا سامانههای انتقال بین بانکی به وجود بیاید و با خیالی راحت تنها به افتتاح شعبی که ارزش سرمایهگذاری دارند بپردازد. شبا (شناسه حساب بانکی ایران )، ساتنا (سامانه الکترونیکی تسویه ناخالص آنی بین بانکی) و پایا (سامانه اتاق پایاپای الکترونیکی بانکها) موجب شدند مشتریهای "اقتصاد نوین" نگران کمبود شعب در جایی غیر از تهران نباشند. اگر بخواهیم این وضعیت را با شبکه اپراتورهای تلفن همراه مقایسه کنیم باید بگوییم که "اقتصاد نوین" به جای هزینه کردن برای ایجاد دکلهای مخابراتی، از رومینگ ملی استفاده میکند و اپراتورهای دیگر وظیفه انتقال تماسها را بر عهده میگیرند. "اقتصادنوین" در بانکداری چنین روشی را در پیش گرفته و برای بانکداری الکترونیکی و نوآوریها در این صنعت هزینه بسیاری میکند. قرار است به زودی در کره جنوبی بانکهای تمام الکترونیکی تاسیس شوند و بسیاری اعتقاد دارند "اقتصادنوین" با زیرساختهای الکترونیکی میتواند اولین بانک تمام الکترونیکی ایرانی باشد. برای اثبات این موضوع باید خدمات و امکانات الکترونیکی این بانک را بررسی کنیم. طبق بررسیها "اقتصادنوین" با وجود حضور فیزیکی و جغرافیایی ناچیز، در حوزه بانکداری الکترونیکی حضوری فعال و گسترده دارد. اینترنتبانک، تلفنبانک، بانکداری شرکتی، همراهبانک، نرمافزارهای اندروید و IOS از جمله خدمات الکترونیک بانکی است که "اقتصادنوین" در راهاندازی و به کارگیری اغلب آنها پیشرو بوده است. البته این خدمات هماکنون در اکثر بانکها و موسسات اعتباری هم دیده میشود اما بانکی که مدعی بهترین خدمات و نوآوری خدمات است باید یک تفاوت اساسی با سایرین داشته باشد. اگر شما به سایت "اقتصادنوین" سری بزنید مشاهده میکنید در کشور اینترنتکم سرعت، سایت خدمات بانکی پرسرعت وجود دارد. در این سایت انواع و اقسام خدمات معرفی شده است اما جدیدترین خدمت الکترونیکی یعنی فرابانک بیش از همه کنجکاویها را بر میانگیزد. "فرابانک" در راستای پر کردن خلا کمبود شعب راهاندازی شده و میتوان آن را تلفیق بانکداری الکترونیکی و سنتی دانست. در این طرح، مشتری برای دریافت خدمات فیزیکی مثل نقد کردن چک، از بانک تقاضا میکند کارمند بانک به صورت حضوری در محلی که وی تعیین میکند حضور یابد.شرکت بیمه نوین، شرکت خدمات ارزی و صرافی اقتصادنوین، شرکت پرداخت نوین آرین، شرکت لیزینگ اقتصادنوین، شرکت مدیریت سرمایه اقتصادنوین، شرکت تامین سرمایه نوین از جمله شرکتهای زیرمجموعه اقتصاد نوین محسوب میشود که در این بین شرکت پرداخت نوین آرین وظیفه سنگین و مهم اجرای خدمات بانکداری الکترونیکی "اقتصادنوین" را برعهده دارد. این شرکت خودپردازها، کارتخوانها، کیوسکهای بانکی "اقتصادنوین" را تامین میکند و در بین رقبا از جایگاه ویژهای برخوردار است. البته این شرکت هیچگاه دوست ندارد نام خود را تبلیغ کند بلکه ارائه خدمات و گسترش آن را در دستور کار قرار دارد. به عنوان مثال تبلیغ یکی از خدمات این شرکت در پربینندهترین برنامههای صدا و سیما این فرصت را برای "اقتصادنوین" ایجاد کرده بود که نام آن بیش از پیش شنیده شود اما عملا فقط خدمات USSB شرکت، تبلیغ شد و اصراری به تکرار نام "اقتصادنوین" به عمل نیامد. سامانه "×۷۸۰#" (که به ستاره هفت هشتاد مربع مشهور شد) در برنامه تلویزیونی "خندوانه" هزاران بار تبلیغ شد اما هیچگاه خاستگاه آن یعنی بانک "اقتصادنوین" اعلام نشد. این اتفاق در حالی رخ داده که بانکی دیگر در برنامه پربیینده دیگر تلویزیون (بانک سپه در برنامه ۹۰ شبکه سوم) تبلیغ عریان را در دستور کار قرار داده است.با بررسی خدمات الکترونیکی "اقتصادنوین" میتوان به راحتی به این پرسش که آیا این بانک "نوین" است پاسخ داد. پاسخی که مشتریهای این بانک در مقایسه با سایر بانکها مدتهاست به آن رسیدهاند. عملکرد مسوولان "اقتصاد نوین" نشان میدهد که کیفیت خدمات با کمیت شعب رابطه عکس دارد؛ رابطهای که هواداران بانکداری سنتی اصلا آن را دوست ندارند و همچنان به عدد ۲۵۱ شعبه "اقتصادنوین" خرده میگیرند.
اخبار فوری
آخرین اخبار
کارمزد خدمات بانکی | |
---|---|
خدمات بانکی | کارمزد |
کارت به کارت (تا یک میلیون تومان) | 600 تومان |
کارت به کارت (تا 2 میلیون تومان) | 840 تومان |
کارت به کارت (تا 3 میلیون تومان) | 1080 تومان |
کارت به کارت (تا 5 میلیون تومان) | 1560 تومان |
کارت به کارت (تا 10 میلیون تومان) | 2760 تومان |
صدور کارتهای بانکی | 6000 تومان |
صدور رمز جدید کارت بانکی | 1000 تومان |
اعلام مانده کارت | 120 تومان |
اعلام ۱۰ گردش آخر | 1000 تومان |
انتقال وجه پایا (شخصی) | یکصدم درصد مبلغ تراکنش (سقف کارمزد 2500 تومان) |
انتقال وجه پایا (گروهی) | 100 تومان به ازای هر تراکنش |
انتقال وجه ساتنا | 2صدم درصد مبلغ تراکنش (سقف کارمزد 25 هزار تومان) |
پرداخت قبضها (غیرحضوری) | 120 تومان |
پرداخت قبضها (حضوری) | 2400 تومان |
ارسال پیامک بانکی | 30 تومان یا هزینه آبونمان سالانه (به شرط رضایت مشتری) |
صدور دستهچک | 200 تومان +هزینه تمبر |
پرینت ریزحساب (سال جاری) | 600 تومان |
پرینت ریزحساب (سالهای قبل) | 720 تومان |
افتتاح حساب | رایگان |
سقف سود مجاز حسابهای بانکی | |
---|---|
نوع حساب | % سود |
سپرده روزشمار | 8 |
سپرده کوتاه مدت (6 ماه) | 11 |
سپرده سالیانه | 15 |
سپرده بیش از یکسال | ممنوع |
تسهیلات | 18 |
تبلیغات
کدهای دستوری (USSD) | |
---|---|
بانک | کد |
اقتصاد نوین | #780* |
پاسارگاد(امپاد) | #720* |
صادرات | #719* |
کشاورزی | #730* |
گردشگری | #764* |
سامان | #724* |
ملت (به پرداخت) | #712* |
ملی (سداد) | #737* |
آپ (پرشین سوییچ) | #733* |
همراه اول | #1* |
ایرانسل | #100* |