عملکرد خوب بانک‌های خصوصی؛کاهش چشمگیر بدهی بانک‌های غیردولتی‌

  • ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
  • 4895

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: بدهی بخش غیردولتی به بانک‌ها و موسسات اعتباری (مانده تسهیلات اعطایی) در پایان بهمن ماه سال گذشته با ۱۲٫۹ درصد افزایش به ۷۱۳ هزار و ۳۸۰ میلیارد تومان رسید. 

 بر اساس آخرین آمارهای خلاصه دارایی‌ها و بدهی‌های بانک‌ها و مؤسسات اعتباری دارایی‌های خارجی بانک‌ها در پایان بهمن‌ ماه ۹۴ با ۱۱٫۵ درصد افزایش نسبت به اسفند ۹۳ به ۲۱۲ هزار و ۸۹۰ میلیارد تومان رسید.

همچنین اسکناس و مسکوک با  ۴۹٫۱ درصد رشد ۱۰ هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان بالغ شده است.

سپرده قانونی بانک‌ها نزد بانک مرکزی با ۱۷٫۱ درصد افزایش ۹۹ هزار و ۵۷۰ میلیارد تومان و سپرده دیداری با ۷۲ درصد افزایش ۶ هزار و ۷۶۰ میلیارد تومان است.

بدهی بخش دولتی به بانک‌ها و مؤسسات اعتباری ۱۲٫۹ درصد افزایش یافته و به رقم ۱۱۷ هزار و ۴۳۰ میلیارد تومان رسیده که از این میزان ۱۱۳ هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان سهم دولت و ۳ هزار و ۹۷۰ میلیارد تومان سهم شرکت ها و مؤسسات دولتی است.

*مانده تسهیلات اعطایی به بخش غیردولتی ۷۱۳ هزار میلیارد تومان

همچنین بدهی بخش غیردولتی (مانده تسهیلات اعطایی بانک‌ها به بخش غیردولتی) با ۱۳٫۱ درصد رشد ۷۱۳ هزار و ۳۸۰ میلیارد تومان محاسبه شده است.

مجموع دارایی‌های سیستم بانکی (این دارایی‌ها با احتساب مطالبات معوق، دارایی‌های خارجی، سپرده نزد بانک مرکزی و بدهی بخش دولتی) به رقم یک هزار و ۹۶۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان می‌رسد.

*رشد ۱۵۰٫۷ درصدی بدهی بانک‌های تجاری دولتی

در بخش بدهی‌ها، بدهی به بانک مرکزی با نیم درصد کاهش نسبت به اسفند ماه سال گذشته ۸۵ هزار و ۳۶۰ میلیارد تومان محاسبه شده که در این بین بدهی بانک‌های تجاری دولتی با ۱۵۰٫۷ درصد رشد، ۱۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از این بدهی را به خود اختصاص داده‌اند.

بانک‌های تخصصی که شامل بانک‌های مسکن، توسعه صادرات، صنعت و معدن و کشاورزی می‌شود ۱٫۱ درصد افزایش بدهی‌ به بانک مرکزی داشتند و حجم کل بدهی‌های این بانک‌ها به ۵۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است که البته بخش عمده این بدهی به دلیل خط اعتباری مسکن مهر بوده است.

*بدهی بانک‌های غیردولتی به بانک مرکزی ۴۲٫۵ درصد کاهش یافت

در بخش بانک‌های غیردولتی و مؤسسات اعتباری بدهی به بانک مرکزی ۴۲٫۵ درصد کاهش یافته و به ۱۳ هزار و ۷۹۰ میلیارد تومان رسیده است.

* سهم بانک‌های دولتی، غیردولتی و تخصصی از سپرده‌ها

در بخش سپرده‌ها، سپرده بخش غیردولتی در بانک‌های تجاری با ۱۸ درصد افزایش ۱۶۳ هزار و ۵۳۰ میلیارد تومان، بانک‌های تخصصی با ۲۸٫۲ درصد رشد ۹۷ هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان و بانک‌های غیردولتی و موسسات اعتباری با ۲۸٫۶ درصد رشد ۶۸۴ هزار و ۷۷۰ میلیارد تومان بوده است.

بانک-مرکزی-ایران۱۲

ثبت دیدگاه

ثبت