میزان جریمه دیرکرد در موسسه اعتباری "ثامن" بلاتکلیف/مراجع: این پول حرام است + سند

  • ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
  • 7502

پایگاه خبری تحلیلیل بانک مردم: با وجودی که مراجع تقلید اخذ سود از دیرکرد اقساط بانکی را حرام می دانند اما «موسسه اعتباری ثامن» با بی توجهی به این موضوع مهم از سود تسهیلات پرداخت شده درصورت دیر کرد اقساط آن سود می گیرد( سود از سود) این درحالی است که بنا به نظر آیات عظام چنین رویه ای درسیستم بانکی از حیث شرع اسلام حرام است.یک مخاطب بانک مردم با ارسال سندی میزان جریمه دیرکرد تسهیلات موسسه اعتباری را اعلام کرد. در سند فوق ثامن برای ۱۰۰ روز تاخیر در پرداخت قسط (برای قسط ۸۱۶٫۵۰۰ تومانی) مبلغ ۷۳ هزار و ۸۲۰/۵ تومان در نظر گرفته است اما برای تاخیر ۶۸ روزه جریمه را ۵۰ هزار و ۱۰۵ تومان محاسبه کرده است.به عبارت بهتر موسسه ثامن برای هر روز تاخیر به طور متوسط بیش از ۷۳۰ تومان دریافت می‌کند و همین پول را برخی از مراجع حرام اعلام کرده‌اند. حتی آیت‌الله جوادی آملی حقوقی که از این پول نصیب کارمندان بانک می‌شود را حرام می‌دانند.۴۲۲۱۰۸۷۷۵_۱۰۳۷۶۰_۹۳۱۶۲۵۹۰۳۹۱۶۴۴۷۰۱۲۰۴۲۲۱۲۸۶۹۵_۱۰۱۸۳۷_۱۱۴۵۳۴۶۷۵۳۷۱۲۲۴۳۱۵۳۱گفتنی است اخیرا آیت الله نوری همدانی از مراجع عالیقدر در دیدار علی ربیعی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی که به مناسبت هفته کارگر به شهر قم سفر کرده بود با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات جامعه ما دریافت ربا در برخی از بانک‌ها است تصریح کرد: در برخی بانک‌ها ربا و علاوه بر آن دیرکرد دریافت می‌شود که این کار حرام است؛ بانک‌ها نباید دیرکرد بگیرند؛ افراد بسیاری به دفتر ما نامه می‌دهند و در این مورد گلایه می‌کنند و ما نیز به دولت محترم و همین طور به آقای دکتر سیف رییس بانک مرکزی این موضوعات را انتقال داده‌ایم.این مرجع تقلید سال گذشته نیز در دیدار با مدیران یکی از بانک ها تاکید کرد، دریافت پول بابت تأخیر در ادای دین، از مباحث حرامی است که در بانک‌ها مشاهده می‌شود و باید از سوی صاحبان پول، سرمایه‌ها به گردش در آمده تا منفعت حلال به صاحبان پول برسد.وی بیان داشته است، در بانکداری اسلامی سود سپرده برای صاحبان پول است و بانک، امین و امانتدار آنان است و باید سرمایه آنان را در مباحث گوناگون بانکی در جریان بیاندازد. باید در راه‌های مشروع از این سرمایه‌ها استفاده کرد و درآمد آن برای صاحبان پول است؛ البته حق الزحمه باید به بانک‌ها پرداخت شود.آیت‌الله نوری‌همدانی اظهار داشت: اسلام برای پرهیز از این شکل از کار، قوانینی را وضع کرده است که همان شکل بانکداری اسلامی است در واقع در اسلام بانک امانتدار مال مردم است و مال مردم در دست بانک‌ها قرار می‌گیرد که بانک ها با این پول خدمات ارایه دهید.این مرجع تقلید تاکید دارند: وقتی بحث تاخیر در ادای دین پیش می‌آید بحث متفاوت است؛ اسلام قبول ندارد که به ازای تاخیر در ادای دین پولی دریافت شود.(خبر فوق ویرایش شده است) 

ثبت دیدگاه

ثبت