ترکان خبر داد: موافقت بانک مرکزی با تاسیس بانک‌های جدید فراساحلی در مناطق آزاد

  • ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
  • 5521

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: دبیر شورای هماهنگی مناطق ازاد از درخواست برای ۱۸ بانک فراساحلی در مناطق ازاد خبرداد و گفت: ۵ هزار میلیارد دلار حجم تجارت مناطق ازاد اقیانوس هند است.

به گزارش خبرنگار بانک مردم اکبر ترکان با اشاره به اینکه ایجاد بانک‌های فرا ساحلی، بازار بورس سرمایه یا ایجاد شعب خارجی بانک‌ها را از ابزارهای تامین مالی مناسبی است گفت: اکنون ۱۸ تقاضای بانک فرا ساحلی ( آف شُر) از بانک مرکزی درخواست شده که با تعدادی از آنها موافقت خواهد شد.

وی در مورد کشورهایی که درخواست ایجاد بانک فراساحلی در مناطق آزاد کشورمان را داشته‌اند گفت: تمام این ۱۸ درخواست با سرمایه تماماً ایرانی بوده که سرمایه مورد نظر بانک مرکزی را تامین کرده‌اند، اما ممانعتی برای فعالیت بانک‌های خارجی هم نداریم.

ترکان در پاسخ به اینکه چه فکری برای جلوگیری از واردات محور بودن مناطق آزاد کرده‌اید، نیز خاطرنشان کرد: در ابتدای دولت یازدهم عملکرد مناطق آزاد را بررسی کردیم و این ما بودیم که اعلام کردیم، مناطق آزاد به جای صادراتی محور بودن، وارداتی شده‌اند که با ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در اسفند ۹۲ ، ۴ ماموریت توسعه صادرات و ایجاد پایانه صادراتی را در دستور کار گذاشتیم.

به گفته معاون رئیس جمهور ایجاد پایانه صادراتی شلمچه برای مبادله با عراق، پایانه صادراتی ماکو برای صادرات با ترکیه و اروپا و پایانی صادراتی ارس از مواردی بود که دنبال شده و به نتیجه رسیده است.

وی همچنین به امضای موافقت‌نامه‌ای با گمرک ایران اشاره کرد و گفت: طی این توافق سعی کردیم تا مناطق آزاد به شبکه گمرکی کشور وصل شود، تا هم اطلاعات کالای وارداتی ما در گمرک ثبت شود و هم طبقه‌بندی کالایی ما در مناطق آزاد با گمرک یکسال شود، تا از نظر ارزش‌گذاری تطبیق پیدا کنند.

ترکان

ثبت دیدگاه

ثبت