تعطیلی پارس‌الکتریک/تابلوی پارس‌الکتریک کلا محو شد!+تصاویر

  • ۲۴ خرداد ۱۳۹۵
  • 6361

۹۹پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: رسانه‌ها خبر تعطیلی پارس‌الکتریک را هم منتشر کردند.به گزارش بانک مردم، تعطیلی کارخانه ۸۰ ساله ارج، افکار عمومی را نسبت به برندها و تولید ملی حساس کرده است. مالکیت کارخانه ارج در اختیار بانک ملی و مالکیت پارس‌الکتریک در اختیار سازمان تامین اجتماعی است. امروز خبر تعطیلی پارس‌الکتریک را در ابتدا وطن‌امروز منتشر کرد. این روزنامه نوشت:برخی سهامداران شرکت پارس‌الکتریک نیز در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری نوشتند این شرکت که در تولید صنایع صوتی و تصویری فعالیت می‌کرده، حاصل کار مدیریت ضعیف آن، ۱۳ سال زیان عملیاتی مستمر داده است به‌طوری‌که از سال ۱۳۹۰ تاکنون به بهانه عدم توجیه اقتصادی در صنعت صوتی تصویری همه فعالیت‌های عملیاتی خود را متوقف کرده و ۳ هزار کارگر آن شرکت اخراج شده‌اند و اکنون فقط ۳۰  نفر به‌عنوان مدیریت و نگهبانی حقوق می‌گیرند.گفتنی است مدیریت و مالکیت این مجموعه در اختیار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بزرگ‌ترین نهاد سرمایه‌گذاری کشور- شستا – است که خود مسؤول و الگوی ایجاد اشتغال و بهره‌وری در کشور هستند.اینان در ادامه آورده‌اند که پارس‌الکتریک دارایی‌های هنگفتی همچون بیش از ۳۲ هکتار زمین در محدوده شهر تهران، بیش از ۵۰ هکتار زمین در مرند، ۲ هکتار زمین در تاکستان، املاک صنعتی در قزوین، املاک صنعتی در سیرجان و املاک صنعتی در دماوند داشته و مالک ۵ کارخانه صوتی تصویری تهران، لوازم خانگی قزوین، تولید لوله «GRP» مرند، قطعات الکترونیک سیرجان و کارتن البرز است که دارای ارزشی بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان است اما با شگفتی شاهدیم از سال ۸۳ تاکنون به مدت ۱۳ سال هیچ سود عملیاتی به سهامداران خود پرداخت نکرده است.فساد گسترده و بی‌تدبیری در این مجموعه منجر به وقوع تخلفات فراوان توسط مدیران این مجموعه شده تا آنجا که بنا به گزارش بازرسان بورس پلمب کارخانه زیرمجموعه به‌دلیل قاچاق کالا و محکومیت شرکت و نیز سوءاستفاده دیگر زیرمجموعه‌های شستا از املاک و دارایی‌های بسیار با ارزش شرکت بدون اعمال روال قانونی و تضییع حقوق سهامداران خرد  از آن جمله است.همچنین بنا به گزارش بازرسان،به‌رغم کاهش نیروی کار به ۵۰ نفر و توقف فعالیت شرکت، شاهد افزایش هزینه‌های شرکت در قالب افزایش نامعقول و خارج از ضوابط و مقررات، حقوق، مزایا و حق‌المشاوره‌های گزاف خارج از عرف دنیای تجارت هستیم.البته در ۳ سال گذشته مکاتبات بسیار زیادی با مدیران کارخانه، شستا، وزارت کار(مالک کارخانه) و حراست‌های مربوط انجام شده که هیچ پاسخ و نتیجه‌ای در بر نداشته است.متاسفانه مدیران منتخب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پارس‌الکتریک مغایر فرمایشات رهبری با بی‌توجهی و اهمال و عدم بهره‌وری از سرمایه ضعیف‌ترین قشر مردم، باعث هدررفت دارایی و سرمایه کشور و موجب تضییع حقوق سهامداران و کارگران شده‌اند.گزارش بسیج

پارس الکتریک مدت‌ها قبل از ارج، بی ارج شده و پارکینگ خودروهای خودروسازان شده است. پارس الکتریک چند سالی است که حتی یک تولید هم ندارد و جالب اینکه حسن روحانی از این نشان در تبلیغات انتخاباتی خود استفاده کرد!
پارس الکتریک کارخانه تولیدکننده لوازم صوتی و تصویری است که در جاده مخصوص کرج بزرگراه شهید لشگری قراردارد.این شرکت در سال ۱۳۴۱ به دست محمدتقی برخوردار در خیابان آزادی تهران بنیانگذاری شد. پارس الکتریک در ابتدا به مونتاژ تلویزیون و رادیوهای گروندیگ می‌پرداخت. پس از انقلاب ۱۳۵۷ مصادره شد و تحت نظر سازمان صنایع ملی ایران قرار گرفت. این شرکت در سال ۱۳۷۱ زیرمجموعه سازمان تامین اجتماعی شد و از همان زمان روند نزولی خود را آغاز کرد. بعد از سال ۱۳۹۰ پارس‌الکتریک به زوال خود نزدیک شد و مدیران آن برای درآمدزایی به اجاره محوطه پارس‌الکتریک روی آوردند. بعد از روی کار آمدن دولت روحانی و تشدید رکود وضعیت پارس‌الکتریک بدتر از قبل شد و دیگر تولیدی ندارد.
هم اکنون ۸۰ درصد سهام پارس‌الکتریک در اختیار سازمان تامین اجتماعی (وزارت رفاه) است و ۲۰ درصد آن در دستان سهامداران خرد. سهامداران خرد پارس‌الکتریک سالهاست که به دنبال احقاق حق خود هستند و حتی چندین نامه به روحانی نوشته‌اند و از نابودی این نشان ۵۴ ساله ناله کرده‌اند اما تاکنون اتفاقی رخ نداده است.
در زیر یک نمونه از نامه‌های سهامداران به روحانی را می‌خوانید که از دو سال پیش برای نهاد ریاست‌جمهوری ارسال شده اما ترتیب اثر داده نشده است:

به نام خدا

ریاست محترم جمهور

جناب اقای دکتر روحانی

با سلام و احترام درخواست برخی سهامداران شرکت پارس الکتریک به استحضار میرسد.

این شرکت در تولید صنایع صوتی و تصویری فعالیت میکرده که حاصل کار این مدیریت ضعیف, ۱۳ سال زیان عملیاتی مستمر بوده است. از سال۹۰ تا کنون به بهانه عدم توجیه اقتصادی در صنعت صوتی تصویری کلیه فعالیتهای عملیاتی خود را متوقف کرده است. ۳۰۰۰کارگر این شرکت برکنار شده اند و اکنون فقط ۳۰ نفر به عنوان مدیریت و نگهبانی حقوق میگیرند.

بهت, حیرت و افسوس زمانی به اوج میرسد که درمی یابیم، مدیریت و مالکیت این مجموعه در اختیار وزارت کار, رفاه و بزرگترین نهاد سرمایه گزاری کشور (شستا) میباشد. نهادهایی که مسئول و الگوی ایجاد اشتغال و بهره وری در کشور هستند.

با وجود داراییهای هنگفتی چون: بیش از ۳۲ هکتار زمین در محدوده شهر تهران ,بیش از ۵۰ هکتار زمین در مرند, ۲ هکتار زمین در تاکستان, املاک صنعتی قزوین, املاک صنعتی سیرجان و, املاک صنعتی در دماوند و مالکیت۵ کارخانه صوتی تصویری تهران, لوازم خانگی قزوین, تولید لوله GRP مرند, قطعات الکترونیک سیرجان, کارتن البرز و... با ارزشی بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان, با شگفتی شاهد زیان عملیاتی ۱۳ ساله شرکت هستیم. این شرکت از سال ۸۳ تا کنون به مدت ۱۳ سال هیچ سود عملیاتی, به سهامداران خود پرداخت نکرده است.

فساد گسترده و بی تدبیری در این مجموعه منجر به وقوع تخلفات فراوان توسط مدیران این مجموعه گردیده: بنا به گزارش بازرسان بورس؛ پلمب کارخانه زیر مجموعه, به دلیل قاچاق کالا و محکومیت شرکت، و نیز سواستفاده سایر زیر مجموعه های شستا از املاک و داراییهای بسیار با ارزش شرکت بدون اعمال روال قانونی و تضییع حقوق سهامداران خرد.همچنین بنا به گزارش بازرسان علیرغم کاهش نیروی کار به ۵۰ نفر و توقف فعالیت شرکت، شاهد افزایش هزینه های شرکت در قالب افزایش نامعقول وخارج ازضوابط ومقررات، حقوق،مزایا وحق المشاوره های گزاف خارج از عرف دنیای تجارت هستیم.

طی ۳ سال گذشته مکاتبات بسیار زیادی با مدیران کارخانه, شستا, وزارت کار(مالک کارخانه) و حراستهای مربوطه انجام شده که هیچ پاسخ و نتیجه ای در بر نداشته است.

مدیران منتخب وزارت کار و رفاه اجتماعی در پارس الکتریک، متاسفانه مغایر فرمایشات رهبری، در طی ۷سال رهنمود اقتصادی متوالی، با بی توجهی به رهنمودهای ولایت در خصوص تولید و اقتصاد مقاومتی, با اهمال و عدم بهره وری از سرمایه ضعیفترین قشر مردم, باعث هدررفت دارایی وسرمایه کشور و موجب تضییع حقوق سهامداران وکارگران گردیده اند. اینک نیز در سال اقتصاد مقاومتی, مجددا بلا تکلیفی، عدم تولید و بی برنامگی را نقطه هدف خود قرار داده است.

متاسفانه مدیریت پارس الکتریک علیرغم اطلاع از دغدغه ذهنی شما ازفعالیت این شرکت، آن هم در سال رونق اقتصادی، با کاهلی و تقصیر و اهمال در فعالیت این شرکت، زمینه را جهت اعتراض سهامداران ونمایش بی توفیقی، ناکارآمدی دولت و از بین بردن سرمایه اجتماعی این دولت مهیا کرده است.

از جناب عالی استدعا داریم, وزارت کار و رفاه اجتماعی را متوجه تذکرات و رهنمودهای لازم بنمایید, تا در خصوص رضایت مندی سهامداران خرد این مجموعه تلاش لازم معمول گردد.

با تشکر

جمعی از سهامداران شرکت پارس الکتریک

مکاتبات برخی سهامداران با مرکز ارتباط مردمی ریاست جمهوری و شماره پیگیری مربوطه

ارش اسماعیلی.....۲۴۹۴۶۹۲۰۲۰۳٫٫٫٫٫٫٫٫۱۷/۲/۹۳

سجاد شاهرخی.....۲۸۴۰۱۶۷۴۴۰۳٫٫٫٫٫٫٫٫۹/۱۱/۹۳

عباس اسماعیلی....۲۸۲۹۱۲۹۲۳۰۳٫٫٫٫٫٫٫٫۹/۱۱/۹۳

علی بشیری.........۲۸۴۱۳۸۸۲۴۰۳٫٫٫٫٫٫٫٫۹/۱۱/۹۳

محمد بینا............۲۸۴۱۸۵۷۰۴۰۳٫٫٫٫٫٫٫٫۹/۱۱/۹۳

شهرام پوریان.......۲۸۲۵۸۵۵۶۳۰۳٫٫٫٫٫٫٫۹/۱۱/۹۳

کیان اسماعیلی.......۲۸۴۲۷۰۳۴۵۰۳٫٫٫٫٫٫۹/۱۱/۹۳

پریا پوریان..........۲۸۲۵۱۸۵۲۵۰۳٫٫٫٫٫٫٫۹/۱۱/۹۳

جعفر برخورداری..۲۸۴۳۵۶۴۲۴۰۳٫٫٫٫٫٫٫۹/۱۱/۹۳

حمید عرب ابادی...۲۸۴۱۳۲۴۲۴۰۳٫٫٫٫٫٫٫۹/۱۱/۹۳

اریا اسماعیلی.......۲۸۴۱۳۲۴۲۴۰۳٫٫٫٫٫٫۹/۱۱/۹۳

امین اسماعیلزاده....۲۸۴۱۹۴۹۸۲۰۳٫٫٫٫٫٫٫۹/۱۱/۹۳

مهرانگیزمهراوران.۲۸۳۷۹۹۴۵۱۰۳٫٫٫٫٫٫٫٫۹/۱۱/۹۳

حمید مهراوران.....۲۸۴۰۹۸۶۵۴۰۳٫٫٫٫٫٫٫۹/۱۱/۹۳

پویان سالاری.......۲۸۳۷۹۴۳۳۵۰۳٫٫٫٫٫٫٫۹/۱۱/۹۳

زریر سالاری......۲۸۴۲۱۸۱۸۰۰۳٫٫٫٫٫٫٫۹/۱۱/۹۳

موضوع لانه کبوتر ماندن «پارس‌الکتریک» ۳ سال بعد از وعده انتخاباتی حقیقت تلخی را آشکار می‌کند و آن اینکه در دولت یازدهم عملا توجهی به تولید ملی نشد. اگر در دولت فعلی به اندازه‌ای که ب واردات توجه شد به تولید ملی توجه می‌شد قطعا وضعیت تولیدکنندگان غیر از این بود.
رکود در دولت تولید را از بین برده اما هنوز در انتظار یک برنامه مدون و جامع برای نجات اقتصاد هستیم. نابودی نشان‌ها مقدمه موج تعطیلی بنگاه‌های متوسط و کوچک است و دولت برای نجات صنعت باید بیشتر از اینها تلاش کند.
مدیرعامل پارس‌الکتریک: جوسازی نکنید!
مدیرعامل پارس الکتریک با تکذیب تعطیلی این شرکت، گفت: مشکلاتی همچون پلمپ کارخانه سیرجان و پرونده کارخانه کرج در کمیسیون ماده ۱۰۰، مربوط به سال ۱۳۸۷ و زمان مدیریت های مختلف دولت گذشته است؛ در دو سال اخیر این موانع برطرف شده و پارس الکتریک در حال احیاست.
محمد حسن آقایی امروز (دوشنبه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، اضافه کرد: تصورم این است که هجمه های رسانه ای اخیر علیه پارس الکتریک یک جریان سیاسی است؛ آن هم یک جریانی که دلسوزانه حرکت نمی کند و به دنبال بهره برداری سیاسی هستند.وی ادامه داد: در شرایطی که کشور ما نیاز به فضای امید دارد و مردم باید نسبت به آینده امیدوار باشند، سیاه نمایی ها و ناامیدکردن مردم، نتیجه ای جز لطمه به وضعیت موجود کشور ندارد.مدیرعامل پارس الکتریک افزود: این مجموعه دارای کارخانه ها و واحدهایی در تهران، قزوین، سیرجان و مرند است که در زمان حاضر تولید تلویزیون و اسپیکر(بلندگو) در کارخانه قزوین، تولید لوله های جی.پی.آر GPR در شرکت عالم آرا مرند، تولید کارتن در شرکت کارتن البرز و ارایه خدمات توسط پارس الکتریک تهران در حال انجام است؛ کارخانه سیرجان که در سال ۱۳۸۷ پلمپ شده بود، فک پلمپ شده و بزودی کار خود را با تولید ۱۰ هزار دستگاه تلویزیون در سال آغاز می کند.وی ادامه داد: پارس الکتریک در سال ۱۳۷۲ بالای ۶۰ درصد سهم بازار را در اختیار داشت اما این روند در سال ۱۳۸۷ متوقف شد و از آن سال این شرکت در سراشیبی افتاد و سیر نزولی خود را شروع کرد؛ از سال ۸۷، سیاست ها به این سمت حرکت کرد که شرکت متوقف شود؛ در آن دوره، بحث تعدیل نیروی انسانی و توقف تولید آغاز شد.آقایی افزود: تعداد پرسنل شرکت پارس الکتریک در سال ۱۳۷۷ یک هزار و ۱۴۹ نفر بود که این رقم در سال ۱۳۸۹ به ۲۴۶ نفر رسید؛ البته تعداد پرسنل شرکت پارس الکتریک و شرکت های زیرمجموعه آن اکنون ۴۵۰ نفر است که با اضافه شدن خط تولید سیرجان و کرج، ۱۵۰ نفر به جمع کارکنان این شرکت اضافه می شوند.مدیرعامل پارس الکتریک یادآورشد: روند تعدیل نیروها در سال ۱۳۹۳ تغییر یافت و بجای بازخرید و تعدیل نیرو، از ماده ۲۵ قانون صنایع استفاده شد و نیروهای جوان و متخصص به عنوان جایگزین افراد تعدیل شده جذب شدند.وی به انجام مطالعات در سه سال اخیر برای ادامه فعالیت پارس الکتریک اشاره کرد و گفت: براساس نتایج آن، مشخص شد تلویزیون می تواند در اولویت های بعدی شرکت باشد و قطعات الکترونیکی خودرو و صنایع الکترونیکی که در شبکه های مخابراتی مورد استفاده قرار می گیرد، در اولویت تولید قرار گیرند.مدیرعامل پارس الکتریک اضافه کرد: این مطالعات ما را به این نتیجه رساند که تولید تلویزیون را با هدف حفظ برند پارس الکتریک ادامه دهیم؛ مطابق آن برنامه، تولید تلویزیون در بودجه سالیانه به عنوان هدف مشخص و به سمت خرید قطعات حرکت کردیم؛ براین اساس تولید تلویزیون که مدتی متوقف شده بود، دوباره از مرداد ۹۴ شروع شد.وی، برنامه روزانه تولید تلویزیون در شرکت پارس الکتریک را ۱۵۰ دستگاه در روز بیان کرد و افزود: ظرفیت تولید بیش از این میزان است؛ ظرفیت کارخانه قزوین ۵۰ هزار دستگاه در سال است که تا ۱۰۰ هزار دستگاه نیز قابل افزایش است اما برنامه ما برای تولید امسال ۳۰ هزار دستگاه است؛ در سیرجان نیز چنین ظرفیتی وجود دارد اما قرار شده است امسال ۱۰ هزار دستگاه در کارخانه سیرجان تولید شود.آقایی، در مورد مطالبی که علیه این مجموعه در رسانه ها منتشر شده است، گفت: در گذشته اتفاق هایی در شرکت پارس الکتریک افتاده و به دلیل ضعف هایی که در آن موقع بوده، حل نشده است؛ محکومیت قاچاق ارز و مباحثی از این دست که در کارخانه سیرجان پارس الکتریک افتاده، مربوط به سال ۱۳۸۷ است نه اکنون.وی ادامه داد: اکنون مشکلات کارخانه سیرجان برطرف و بعد از سه سال، فک پلمپ انجام شده است و ما از ممنوع الثبتی و ممنوع المعامله ای خارج شده ایم. به تازگی مدیریت این کارخانه انتخاب و برای آن بودجه ای اختصاص داده شده است تا این واحد تولیدی را بازسازی کنند؛ همچنین با تعدادی برای کار در این مجموعه قرارداد بسته ایم اما گویا برخی از حل این مسایل خشنود نیستند.مدیرعامل پارس الکتریک در مورد مشکلی که کارخانه کرج این شرکت با شهرداری دارد نیز گفت: ورود کارخانه کرج به کمیسیون ماده ۱۰۰ در زمان مدیریت های قبلی رخ داده است و ما در حال رایزنی برای حل آن هستیم؛ در این پرونده شهرداری معتقد است که ما تخلف ساختمانی داریم و این امر در کمیسیون ماده ۱۰۰ قطعی شده است.وی افزود: در مذاکراتی با شهرداری، به رقمی برای پرداخت جریمه توافق کرده ایم؛ همه آن مشکلاتدر دولت گذشته رخ داده و در این دولت در حال رفع شدن است.
به گزارش بانک مردم، با وجود اظهارات مدیرعامل پارس‌الکتریک، تابلوهای این کارخانه در کیلومتر ۱۱ جاده مخصوص تهران کرج محو شده و مشخص نیست این کارخانه‌ای که مدیرعامل مدعی آن است در کجا محصولات خود را تولید می‌کند:
عکس‌ها: علی تقی‌پور خبرگزاری بسیج
۷۷
۸۸
۹۹

ثبت دیدگاه

ثبت