هجمه به برخی از بانک‌ها با انتشار هزینه آبدارخانه آن بانک!/بانک‌های خوشنام را با گناه دیگران، بدنام نکنید

  • ۱۳ تیر ۱۳۹۵
  • 5534

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: این روزها اخبار مختلفی از اتفاقات شبکه بانکی در رسانه ها مشاهده می شود که البته پویایی رسانه ها در راستای شفاف سازی برای اطلاع رسانی به افکار عمومی قابل تقدیر است ولی به شرط اینکه اطلاع رسانی درست، شفاف و مستند باشد نه اینکه خدایی نخواسته با هدف ضربه زدن به گروه خاصی مثل صنعت بانکداری کشور صورت گیرد.به گزارش بانک مردم، در چنین شرایطی آمار و اطلاعاتی که این روزها از حقوق مدیران در رسانه ها منتشر می شود باید برخوردار از استاندارهایی چون انتشار اخبار یک بانک با مقایسه با سایر بانکها و یا حتی مقایسه با سایر سازمان های غیر بانکی و باستناد منابع محکم و منطقی و در نهایت از دیدگاه های تخصصی پیروی کند تا در این مسیر عامه مردم هم استنباط خاصی از آن اخبار داشته باشند و به عبارتی بدون اطلاع و رضایت، مردم بعنوان ابزار اهداف گروه خاصی قرارنگیرند.البته این توضیحات مخالفتی با ضرورت برخورد با متخلفین از قانون ندارد و برعکس بدنبال استقرار خط کش عدالت در برخورد با تمامی این گونه اتفاقات است.بعنوان مثال طرح کردن اطلاعاتی از یک بانک در رابطه با هزینه آبدارخانه یا پاداش هیات مدیره آن بانک بگونه ای که هدف از انتشار فقط نقل اعداد با تعداد صفرهای آن باشد بدون توجه به صحت اطلاعات مربوط به شرح هزینه آن و یا درج اطلاعات بگونه ای که موجب انحراف اذهان از شرح اصلی و منطق حاکم بر هزینه باشد بطور طبیعی نقد منصفانه ای را بدنبال نخواهد داشت ، ضمن اینکه اتفاقا اهداف پشت سره این گونه انتقاد ها و فرافکنی ها و بی انصافی ها تهدیدات خطرناکی است که بدنبال آن برای جامعه و مردمش حادث خواهد شد.اینکه اعداد قابل توجهی در صورت های مالی یک بانک درج شده است خیلی موضوع حیرت آوری نیست، اگر به شرح درست آن پرداخته شود و نه اینکه یک عدد با صفرهایش را درج کنیم، شرح آن را پرداخت پاداش به تعدادی افراد انگشت شمار مطرح کنیم، غافل از آنکه مبلغ مذکور به تقریبا ۳۰۰۰نفر کارمندان آن بانک پرداخت شده و موجب بدبینی افکار عمومی و هزار آسیب تبلیغاتی در جهت تضعیف یک نام تجاری مطرح کشور شویم.یا آنکه هزینه آبدارخانه همان بانک را ۸۰۰ میلیون تومان منتشر کنیم و این انتشار را بگونه ای صورت دهیم که خواننده تصور کند این مبلغ فقط صرف هزینه مدیر عامل و دفتر مدیران شده، در صورتی که در واقع مبلغ مذکور بابت هزینه یکساله ناهار نیمروز حدود ۳۰۰۰ کارمند و همچنین پدیرایی و تشریفات مشتریان و بالای ۲۶۰ شعبه و ۸۰ باجه و ۱۵۰ واحد ارائه خدمات بانکداری الکترونیک در سراسر کشورگردیده و هیچ اطلاعات مشابه و مقایسه ای نیز با سایر بانکها یا حتی سازمانهای غیر بانکی در اختیار مردم قرارنمی گیرد که بالاخره این مبلغ طبیعی است یا واقعا بانکهای مشابه و در همان سطح هزینه های این موضوعشان بالا تر یا پایین تر است. به عنوان مثال در میان بانک‌های کشور، خدمات بانک شهر بیش از پیش شده و بسیاری از مردم این خدمات را از نزدیک لمس می‌کنند اما عده‌ای برای اینکه از قافله اعتراض به بانک‌ها عقب نیفتند در مورد عملکرد این بانک تشکیک می‌کنند.در این صورت اطلاعات مورد نیاز جامعه نه تنها در اختیارشان گذاشته نشده بلکه اتفاقا تنویر افکار عمومی حاصل این روش اطلاع رسانی می‌باشد.به عبارت بهتر بانک شهر فاصله بانک و مردم را کاهش داده اما خیلی‌ها موضوع هزینه‌های بالا و فیش‌های نجومی را محل دعوای سیاسی قرار داده و با رقم‌هایی که در بالا گفته شد قصد تخریب بانک را دارند. قطعا انتقاد غیرسازنده نه تنها انتقاد نیست بلکه تخریب است و به جای رفع مشکلات بر مشکلات می‌افزاید. در این بین باید مراقب بود و حتما خط‌کشی برای تفکیک بانک‌ها خادم و خوشنام و دیگران باشد. لوگوی بانک‌ها

ثبت دیدگاه

ثبت