سیف:کاهش نرخ سود بازار بانکی و بازار سرمایه نظام بانکی را به موفقیت نزدیک می‌کند/اوراق رهنی مسکن با توجه به سود خوب فرصت مناسبی برای سهامداران خرد است

  • ۱۳ تیر ۱۳۹۵
  • 3485

سیف

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم:  ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی امروز در آیین رونمایی و معامله نخستین اوراق معامله مسکن گفت: توسعه بازار پولی و بانکی در کنار بازار سرمایه باید فراهم شود و این در حالی است که امکان تامین مالی ارزان قیمت برای بانک‌ها از طریق بازار سرمایه می‌تواند به سررسیدهای بلندمدت در سبد دارایی‌های بانک‌ها و به تبع آن نسبت کفایت سرمایه آنها تاثیرگذار باشد.

وی با بیان اینکه ضامن موفقیت ابزارهای بدهی از جمله اوراق رهنی واقعی شدن نرخ سود در بازار پول است عنوان کرد: باید نرخ سود در بازار پول همواره به سمت متعادل شدن حرکت کنند. عدم تعادل بازارها می‌تواند نرخ نامناسب و نامتعادل سود را در پی داشته باشد که در عین حال به افزایش ریسک سرمایه‌گذاران در بازارها می‌انجامد.

سیف با اشاره به مسیر درست نظام بانکی در کاهش نرخ سود عنوان کرد: هم اکنون بازار بین بانکی از شرایط مطلوبی برخوردار بوده و به سمت تعادل پیش می‌رود. نرخ سود نه تنها در بازار بانکی بلکه در سایر بازارهای کشور نیز باید به سمت نرخ قابل قبول و متناسب با تورم حرکت کند.

رئیس کل بانک مرکزی به تجربه موفق کشورها از طریق همکاری تنگاتنگ میان بازارهای پول و سرمایه اشاره کرد و گفت: در کنار بازار پول کارآمد و نظام‌مند باید امکان رشد اقتصادی کشور از طریق توسعه بازار سرمایه نیز فراهم شود. روش‌های تامین مالی بلندمدت بنگاه‌ها از طریق بازار پول و سرمایه همواره به پشتوانه منابع مالی تجهیز شده در بازار سرمایه فراهم می‌شود.

به گفته وی در شرایطی که حدود ۹۰ درصد از تامین مالی بنگاه‌ها در سال‌های گذشته از طریق بازار پول و بانک تامین مالی شده باید توسعه نهادهای کشور از طریق بازار سرمایه نیز امکان‌پذیر باشد.

سیف با استقبال از انتشار اوراق رهنی مسکن گفت: این اوراق بهادار که به پشتوانه تاثیرات رهنی بانک‌ها منتشر شده است، از جمله همکاری‌های صورت گرفته بین بازار پول و  سرمایه می‌باشد. بانک مرکزی بیش از این با تدوین چارچوب انتشار اوراق رهنی با پذیره نویسی ۳ هزار میلیارد ریالی این اوراق در مرحله اول و با نرخ سود سالانه  ۱۸٫۵ درصد که در مقطع کنونی نرخ بسیار مناسبی موافقت کرد.

سیف با بیان اینکه تامین مالی در بانک مسکن براساس نرخ ۱۸٫۵ درصد معنای انتشار این اوراق است عنوان کرد: روند کاهنده نرخ سود بانکی و همچنین بازار سرمایه می‌تواند اهداف نظام بانکی و مالی کشور را به موفقیت نزدیک کند و در عین حال با پیش‌بینی یارانه برای اقشار خاص این هدف بیش از پیش محقق خواهد شد.

به گفته وی از طریق انتشار اوراق بدهی از سوی بانک‌ها در بازار سرمایه هزینه استقراض بانک‌ها را کاهش داده و استقرار مدیریت بانک‌ها را به نحو مطلوب‌تری فراهم می‌کند.

وی افزود: اوراق رهنی مسکن علاوه بر برخورداری از نرخ سود مناسب می‌تواند اصل و سود مناسبی را برای خریداران این اوراق از جمله سهامداران خرد فراهم کند. در عین حال با انتشار این اوراق کمک به تولید در بخش مسکن و زمینه توسعه پایدار در این بخش و رونق تولید بیش از پیش فراهم خواهد شد.

 

ثبت دیدگاه

ثبت