۷۷ درصد تسهیلات قرض‌الحسنه ۴ بانک در سال ۹۴ به کارکنانشان اعطا شد+ سند

  • ۱۷ مرداد ۱۳۹۵
  • 5011

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: بررسی صورت‌های مالی چهار بانک نشان می‌دهد، این بانک‌ها در سال ۹۴ در مجموع ۴ هزارو ۲۴۶ میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت کرده‌اند که سهم کارکنان آنان ۷۷٫۶ درصد بوده است.به گزارش بانک مردم، فارس نوشت:محدودیت منابع همواره به عنوان یکی از چالش‌های پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج عنوان می‌شود.مسئولان بانک مرکزی هم پس از مطرح شدن افزایش سقف وام ازدواج به ۱۰ میلیون تومان اعلام کرد منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها محدود است و اجرای این مصوبه بانک‌ها را با مشکل مواجه می‌کند.

مدیرمحمد صادقی مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی اردیبهشت ماه امسال در نشستی خبری با تاکید بر محدودیت منابع بانک‌ها، گفت: هم‌اکنون در قبال ۳۵ هزار میلیارد تومان سپرده پس‌انداز قرض‌الحسنه، ۳۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت شده است که نسبت ۱۱۱ درصدی را نشان می‌دهد.

میرمحمد صادقی ادامه داد: در واقع اگر سپرده قانونی ۱۰ درصدی را از منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها کسر کنیم، بانک‌ها باید ۹۰ درصد منابع را تسهیلات پرداخت می‌کردند، اما این رقم هم‌اکنون ۱۱۱ درصد است که البته در برخی بانک‌های خصوصی به ۱۳۰ درصد هم رسیده است.

وی در واکنش به این نکته که برخی می‌گویند بانک‌ها منابع قرض‌الحسنه را به کارکنان خود پرداخت می‌کنند، اظهارداشت: حجم کل تسهیلاتی که بانک‌ها در این قالب به کارکنان خود می‌دهند، حدود ۲۰ درصد منابع است که البته ما بارها به بانک‌ها تاکید کرده‌ایم که تسهیلات قرض‌الحسنه ویژه به کارکنان خود ندهند. البته طبق قانون بانک‌ها منعی برای این کار نداشته‌اند.

به گزارش فارس، اما بررسی صورت‌های مالی برخی بانک‌ها که براساس فرمت ifrs بانک مرکزی ارائه شده نشان می‌دهد، این گزاره خبری که برخی بخش قابل توجهی از تسهیلات بانکی به کارکنان بانک‌ها پرداخت می‌شود، اشتباه نیست.

تاکنون ۸ بانک خصوصی در قالب فرمت بانک مرکزی صورت‌های مالی خود را ارائه کرده‌اند اما تنها چهار بانک بخش مربوط به «طبقه‌بندی تسیهلات قرض‌الحسنه اعطایی براساس موضوع تسهیلات» را در صورت‌های مالی درج کرده‌اند.

از این چهار بانک خصوصی، سه بانک در سامانه پرداخت تسهیلات ازدواج هستند.

به دلیل اینکه سایر بانک‌ها هنوز این اطلاعات را ارائه نکرده‌اند، از درج نام بانک‌ها خودداری شده است.

* ارقام به میلیون ریال

بانکحجم تسهیلات پرداختی در سال ۹۴تسهیلات پرداختی به کارکنان بانکتسهیلات ازدواجسایرسهم کارکنان از تسهیلات قرض‌الحسنه
خصوصی، عضو سامانه ازدواج نیست۱،۳۹۵،۹۷۵۱،۳۱۶،۱۵۹۲۱،۶۴۸۵۸،۱۶۸۹۴٫۵ درصد
خصوصی عضو سامانه ازدواج۷۰۰،۲۵۴۱۵۸،۴۳۲۱۱۰،۳۰۰۴۳۱،۵۲۲۲۲٫۶ درصد
خصوصی عضو سامانه ازدواج۱،۷۳۱،۹۴۲۱،۶۶۱،۷۳۶-۷۰،۲۰۶۹۵٫۹ درصد
خصوصی عضو سامانه ازدواج۴۱۸،۶۴۳۱۶۱،۲۹۶۲۵۷،۳۴۸۳۸٫۵ درصد

به گزارش فارس، مجموع تسهیلات قرض‌الحسنه پرداختی این بانک در سال گذشته ۴ هزار و ۲۴۶ میلیارد و ۸۱۴ میلیون ریال بوده که از این میزان ۳ هزار و ۲۹۷ میلیارد و ۶۳۲ میلیون ریال به کارکنان این چهار بانک پرداخت شده است که نشان‌ می‌دهد ۷۷٫۶ درصد تسهیلات قرض‌الحسنه به کارکنان اختصاص یافته است.

البته برای تحلیل جامع‌تر باید اطلاعات سایر بانک‌ها هم ارائه شود اما با توجه وضعیت این چهار بانک می‌توان به این تفسیر رسید که بخش قابل توجهی از منابع قرض‌الحسنه صرف اعطای تسهیلات به کارکنان خود بانک‌ها شده است.

لازم به ذکر است که قطعا در صورتی که داده‌های اطلاعاتی سایر بانک‌ها هم ارائه شود، این نسبت تغییر خواهد کرد.

البته با توجه به بخشنامه وزیر اقتصاد به بانک‌ها برای ساماندهی خدمات رفاهی و تسهیلات به کارکنان بانک‌ها، به احتمال بسیار زیاد در سال ۹۵ تا حدود زیادی نسبت‌ میزان پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به بانک‌ها کاهش خواهد یافت اما این مستندات نشان می‌دهد سال‌ها بخش قابل توجهی از منابع قرض‌الحسنه در بخش‌های مورد مانند ازدواج، درمان و وام‌های ضروری اختصاص نیافته است.

ثبت دیدگاه

ثبت