مدیر روابط عمومی بانک ایران‌زمین: باید نمایشگاه‌های تخصصی بانک و بیمه منجر به جذب سرمایه‌ شود/ برای برگزاری نمایشگاه تخصصی باید نگاهی بین‌المللی داشته باشیم

  • ۹ شهریور ۱۳۹۵
  • 2170

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: مدیر روابط عمومی بانک ایران‌زمین گفت: نمایشگاه‌های تخصصی باید مورد توجه قرار بگیرد اما باید در این نمایشگاه‌ها در کنار تعامل برندها و مردم، جذب سرمایه صورت بگیرد.

به گزارش بانک مردم، سیدمحمد حسین استاد، مدیر روابط عمومی بانک ایران زمین گفت: با نگاهی به نمایشگاه های مختلف در جهان و عملکرد اقتصادی کشورهای برگزار کننده مشاهده می شود که بسیاری از این کشورها با شناسایی درست و دقیق خود از گره های اقتصادی و رقبای خود در بازارهای هدف اقدام به برگزاری نمایشگاه های تخصصی می کنند.
وی افزود: در تعریفی گویا و کوتاه، نمایشگاه را می توان تبلیغی زنده نامید، زیرا در نمایشگاه عواملی چون تولید کننده، توزیع کننده، مصرف کننده و کالا یا خدمات در یک زمان و مکان مناسب گرد هم می آیند. نمایشگاه مکانی جهت به نمایش گذاردن توانمندی ها و پیشرفت های یک منطقه یا کشور در زمینه های گوناگون است، همچنین برگزاری نمایشگاه موجب افزایش و بالا رفتن سطح اطلاعات و دانش عمومی، علمی و فنی بازدیدکنندگان می شود.
استاد با اشاره به اهمیت نمایشگاه‌های تخصصی افزود: نمایشگاه هایی همچون اکسپو و یا نمایشگاه تخصصی جهانی که با نظم خاصی از تمامی کشورها برای حضور در آن ها دعوت می شود نشان دهنده این موضوع است که بسیاری از کشورها همگام با تدوین استراتژی های توسعه ای خود تلاش می کنند ضمن جذب منابع مالی، بازارهای کشورهای همسایه و یا تمامی کشورهایی که ارتباط سیاسی مستحکم با آن ها دارند را در هدف اقتصادی خود قرار دهند.
مدیر روابط عمومی بانک ایران‌زمین افزود: از سویی دیگر در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته با هدف شناسایی بیشتر سرمایه گذاران و نمایش دستاوردهای سالیانه بنگاه های اقتصادی اقدام به برگزاری نمایشگاه مختلف در تمام حوزه ها و بازارها می کنند که همین امر موجب شده است که بسیاری از فعالان اقتصادی برای اطلاع از پیشرفت های جدید و نوآوری همواره خود را به این نمایشگاه برسانند.
وی با اشاره به دوام بیشتر بین مشتری و برند حاضر در نمایشگاه گفت: بررسی ها نشان می دهد ارتباطی که در یک نمایشگاه میان غرفه دار و بازدید کننده برقرار می شود می تواند تا دو سال بعد از نمایشگاه همچنان دوام داشته و تاثیر گذار باشد. در حال حاضر، نمایشگاه از شکل ابتدایی گذشته اش بسیار فاصله گرفته و کارکردهای آموزشی، تبلیغاتی و اطلاعاتی آن، بسیار اهمیت پیدا کرده است.
استاد افزود: حضور در نمایشگاه ها  از جمله فعالیت هایی است که در زمینه بازاریابی و توسعه فروش محصولات مقرون به صرفه است و در آنجا شرکت ها و بنگاه های اقتصادی فرصتی را برای دیدار و حضور در کنار مشتریان پیدا می کنند. شرکت کنندگان در نمایشگاه در مدتی محدود و معین و در مکانی با تسهیلات و امکانات مناسب ، فرصت های بی شماری را برای تحقیق و بررسی وضعیت بازار، دیدار با رقبا و تماشای آخرین دستاوردها در زمینه های گوناگون به دست می آورند.
وی افزود: دردنیای معاصر از نمایشگاه ها و مجموعه ای از فعالیت هایی که منجر به شکل گیری و برگزاری آن می شود تحت عنوان صنعت نمایشگاهی یاد می شود. زیرا صنعت صرفاً به تغییر شکل مواد اولیه با استفاده از ماشین آلات و ابزار و تبدیل آن به محصولات مورد استفاده در زندگی روزمره اطلاق نمی شود بلکه مجموعه فنـون مدیریتی و نرم افزارهایی که بتواند با به کارگیری ابزار و روش های اولیه درسایه بهره گیری از نیروی اندیشه موجبات پدیدآوردن ویا ارتقاء بازده اقتصادی در زمینه های اقتصادی شود نیز صنعت محسوب می شود.
استاد ادامه داد: امروزه در کشورهای مختلف جهان از جمله کشورهای آلمان، انگلیس، فرانسه، امارات متحده عربی، هنگ کنگ و سنگاپور که فعالیت های نمایشگاهی درآن ها رونق بسیار داشته وبه طور رقابت آمیزی در این عرصه فعالیت می کنند، سازماندهی و برپایی نمایشگاه ها درآمدهای سرشاری را به ارمغان می آورد. علاوه بر این فعالیت های نمایشگاهی موجبات پویایی سایر بخش های اقتصادی را نیز فراهم می کند. به طوری که بهره گیری ازروش ها و تکنیک های علمی مبتنی بر برنامه ریزی هدفمند و جامع در فرآیند برپایی و استفاده از نتایج برگزاری نمایشگاه ها می تواند نوید بخش رونق اقتصادی در دوره رکود باشد و یا منجر به رشد اقتصادی در مرحله رونق شود.
این کارشناس حوزه بانکداری با تاکید بر اهمیت بها دادن به نمایشگاه‌های داخلی گفت: در کشورمان نیز سال هاست که نمایشگاه های مختلف تجاری با اهداف تعیین شده دولتی و غیر دولتی در حال برگزاری است، حال با آنالیز مناسب و علمی مشاهده می شود که برخی از این نمایشگاه با موفقیت برای فعالان اقتصادی پایان می یابد و برخی دیگر نیز تنها نمایش و کسب درآمد برای متولیان برگزاری آن است.
مدیر روابط عمومی بانک ایران‌زمین افزود: در حوزه بازار پولی کشور نیز در ۱۰ سال گذشته نمایشگاه بانک، بیمه و بورس با هدف شناسایی بازارهای جدید و نیز معرفی خدمات نوین بازار مالی کشور برگزار می شود و با توجه به سیاست گذاری متولیان آن در سال های قبل و سلایق مختلف سیاسی و دولتی مشخص می شود که هریک از آن ها به نوعی تلاش کرده اند تا بهترین خدمات را به شرکت کنندگان ارائه دهند تا آن ها در فرصت پیش آمده در این نمایشگاه برای توسعه فعالیت های خود استفاده کنند.
استاد با اشاره به تعامل موسسات اعتباری با نمایشگاه‌ها گفت: اما نکته ای که در این خصوص شاید در سال های گذشته و از چشم کارشناسان و مجریان برگزاری چنین نمایشگاهی مغفول مانده است نحوه تعامل بانک ها و بیمه ها با مردم در شرایط زندگی روزمره است زیرا هریک از این بنگاه ها با توجه به شعبی که در سطح شهر دارند و استفاده از فضای مجازی و محیطی با مشتریان خود ارتباط برقرار کرده و اطلاعات مورد نظر در این عرصه تبادل می شود و به نوعی شاید نیازی به برگزاری نمایشگاه وجود نداشته باشد این نکته‌ای است که همیشه باید در خصوص برگزاری نمایشگاه ها مختلف به ویژه در حوزه مالی کشور مورد توجه ویژه قرار گیرد.
وی افزود: اما از سویی دیگر با نگاهی به عملکرد بسیاری از کشورهای توسعه یافته مشاهده می شود برگزاری نمایشگاه ها تخصصی با در نظر گرفتن استراتژی های متعددی همچون جذب سرمایه های خارجی و یا آشنایی شرکت های چند ملیتی با فعالیت های بانکی آن کشور است و این مجموعه های اقتصادی تلاش کرده اند با استفاده از تجارب سایر کشور ها بیشترین منفعت رابرای خود و بازار مالی شان کسب کنند.
استاد گفت: در کشور ما نیز به دلیل پراکندگی تصمیم گیری ها و وجود بسیاری از قوانین نامتوازن بازار مالی کشور با تلاطم های متعددی مواجه است و از سویی دیگر به دلیل تحریم ها و نبود استانداردهای مهم جهانی بازار مالی کشور ارتباطش با بازارهای بین المللی محدود و در چارچوب های خاص دولتی است.
وی در پایان اظهار داشت: لذا با توجه به فضای پیش روی اقتصاد کشورمان در سطح بین الملل از همین امروز باید استراتژی برگزاری نمایشگاه های تخصصی در حوزه پولی و سرمایه کشور برای سال های آتی مشخص شود و تنها به برگزاری نمایشگاه با توجه به استقبال کنندگان داخلی بسنده نشود. فضای اقتصاد جهانی و تغییرات مدل های رفتاری اقتصادی این باور را باید ایجاد کند که بازار سرمایه و پولی کشور درهای خود باید را برای حضور کشورهای دیگر آماده کند اقدامی که با درگیر شدن سرمایه گذاران خارجی می تواند منجر به عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی شود بنابراین با توجه به جهت گیری دولت در خصوص حضور در عرصه های بین المللی باید تعیین اهداف این حضور را آغاز کنیم که اگر این کار را نکنیم فردا پشیمان خواهیم شد.
ostad

ثبت دیدگاه

ثبت