چشم انداز همکاری های اقتصادی و بانکی ایران و یونان روشن است

  • ۱۰ مهر ۱۳۹۵
  • 7544

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: "ولی الله سیف" رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که به دعوت همتای یونانی خود به آتن سفر کرد، دیدار و گفت وگو با مقامات این کشور را مفید و ارزنده خواند و گفت که اراده مقامات دو کشور معطوف بر گسترش همکاری ها در حوزه های مختلف اقتصادی و تجاری است.
 رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران روز جمعه قبل از ترک آتن در نشست خبری اختصاصی با خبرنگار ایرنا درآتن با اشاره به مذاکرات خوب و مفید خود با مقامات یونانی، تصریح کرد: این سفر به دعوت " یانیس استورناراس" رئیس بانک مرکزی یونان صورت گرفته و مذاکرات خوبی پیرامون توسعه همکاری های بانکی و تجاری بین دو کشور و پیوستن به نظام بانکی و بانکداری بین المللی صورت گرفته است.
سیف با اشاره به اهمیت توسعه همکاری های بانکی بین دو کشور افزود: چشم انداز روابط و توسعه همکاری های دو کشور روشن است و یونان از توسعه همکاری های بانکی و تجاری با کشورمان حمایت می کند.
وی در ادامه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران پس از برجام بر توسعه همکاری های بانکی با کشورهای دوست همت گمارده و به همین دلیل هیات بلند پایه ای از مدیران و مقامات عالی رتبه بانکی کشورمان مرا در این سفر همراهی کرده و با انجمن بانکداران یونانی مذاکرات خوب و سازنده ای داشته اند.
رئیس بانک مرکزی کشورمان در ادامه افزود: سفر" الکسیس چیپراس" نخست وزیر یونان به ایران ( فوریه ۲۰۱۶ برابر با ۱۸ بهمن ۹۴ ) نقطه عطفی در روابط دو کشور بوده است.
وی در ادامه تصریح کرد: پس از برجام ایران دارای شرایط ویژه ای است و کشورهای دوست، علاقه مند به برقراری و گسترش روابط و بهره مندی از ظرفیت های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران هستند.
رئیس بانک مرکزی کشورمان با اشاره به روند و شرایط اقتصادی یونان گفت: یونان با توجه به شرایط اقتصادی و منطقه ای که دارد، می تواند همکاری اقتصادی و شریک تجاری خوبی با کشورمان داشته باشد و توسعه همکاری های اقتصادی به نفع دو ملت ایران و یونان است.
سیف در ادامه افزود: ایران و یونان می توانند در تمام زمنیه ها و بخصوص انرژی، گردشگری همکاری گسترده ای داشته باشند.
وی با اشاره به دیدارها و جلسات مشترک با مقامت یونان در این سفر تصریح کرد: در دیدار با" یانیس دراقاساکیس" معاون نخست وزیر، وی برتوسعه همکاری های اقتصادی با کشور مان ابراز علاقه کرد و گفته است که از طرف نخست وزیر مسئولیت دارد که در اسرع وقت برای رفع موانع توسعه روابط دو کشور اقدام کند.
وی در ادامه افزود :معاون نخست وزیر یونان در این دیدار گفته است که توصیه های لازم را به بانک های کشورش برای توسعه روابط با بانک های جمهوری اسلامی ایران ابلاغ و بر ضرورت برخورداری دو کشور از روابط کامل و جامع روابط بانکی تاکید کرده است.
سیف گفت: امروز دیداری با همتای یونانی خود داشته و مذاکرات خوب و مفیدی برای توسعه روابط کامل و جامع بانکی دو کشور صورت گرفت .
رئیس بانک مرکزی کشورمان گفت: در دیدار با" پانایوتیس اسکورلیتیس" وزیر انرژی و محیط زیست یونان که روز گذشته صورت گرفت؛طرف یونانی بر توسعه روابط در حوزه انرژی اعلام آمادگی کرد.
وی ادامه داد : در این دیدار گفت و گوهایی پیرامون توسعه همکاری ها در زمینه نفت، گاز و پالایشگاهی که در وزارت نفت در دست بررسی است، صورت گرفت که در صورت توجه مناسب، می تواند زمینه را برای سرمایه گذاری مشترک فراهم آورد.
سیف با اشاره به هیات بلندپایه ای که وی را در این سفر همراهی کرده اند، تصریح کرد: هیات همراه وی متشکل از روسا و مدیران عامل بانک ها ، دیدار ها و گفت و گوهای خوبی با انجمن بانکداران یونان داشته اند.
وی نتیجه سفر خود و هیات عالی رتبه بانکی کشورمان به یونان را مفید ارزیابی و ابراز امیدواری کرد که توسعه روابط جامع و کامل بانکی دو کشور بزودی صورت گیرد.
رئیس بانک مرکزی کشورمان گفت: بانک صادرات هنوز در تحریم قرار دارد و یک شعبه از این بانک که دارای سابقه کاری طولانی در توسعه و همکاری روابط دو کشور داشته، در آتن وجود دارد که به علت شرایط موجود، فعالیت آن متوقف شده و امیدوارم در آینده نزدیک، فعالیت های خود را از سر بگیرد تا بتواند در تسهیل روابط بانکی ، تجاری و سرمایه گذاری نقش مهم خود را ایفا کند

ثبت دیدگاه

ثبت