قول‌های تبلیغاتی روحانی در تقویت ارزش دلار به نتیجه نرسید

  • ۲۰ آذر ۱۳۹۵
  • 2373

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم:  یکی از قول‌های حسن روحانی در طول تبلیغات دوران ریاست جمهوری افزایش نرخ مبادله دلار در برابر ریال بود اگرچه پیش از این دلایلی مانند به نتیجه نرسیدن توافق هسته‌ای، کاهش منابع ارزی و نیز انتخابات آمریکا برای کاهش ارزش ریال وجود داشت اما اکنون چنین دلایلی وجود ندارد.

 طی چند هفته گذشته،ارزش ریال در برابر دلار بیش از اندازه کاهش یافت، این مسئله نه‌تنها برای رسانه‌های داخلی بلکه برای رسانه های خارجی هم جذاب شد؛ به طوری که اسپوتنیک نیوز خبرگزاری روسی در مصاحبه‌ای با با یک اقتصاددان ایرانی به دلایل کاهش ارزش ریال پرداخته است.

کاهش ارزش ریال ایران طی چند هفته گذشته بسیار جدی بود به طوریکه نرخ برابری آن تقریباً در مقایسه با تمام ارزهای دیگر کاهش یافته است ارزش پول کشور بیشتر نمایانگر وضعیت اقتصادی است.

هوشیار رستمی در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک نیوز روسیه اعلام کرد: یکی از قول‌های حسن روحانی در طول تبلیغات دوران ریاست جمهوری این بود که نرخ مبادله دلار در برابر ریال را کنترل کند.

این اقتصاددان تصریح می‌کند که پیش از این دلایلی نظیر به نتیجه نرسیدن توافق هسته‌ای، کاهش منابع ارزی و نیز انتخابات آمریکا از جمله دلایلی بودند که حسن روحانی نتواند به قول‌های تبلیغاتی خود در برابر حفظ ارزش ریال عمل کند اما اکنون چنین دلایلی وجود ندارد.

به گفته رستمی، چندین اتفاق اخیر به نرخ مبادله ریال در برابر دلار تاثیرگذار بوده از جمله تصادف قطار در ایران و همچنین شرکت زائران ایرانی در اربعین حسینی در کربلا و نیز یکسری از حملات در حله عراق که زائران را هدف قرار دادند، علاوه بر آن یکسری عوامل اقتصادی و تکنیکی در نرخ مبادله ریال در برابر دلار تاثیرگذار بود.

هوشیار رستمی می‌گوید: این وضعیت عادی است و کاهش نمی‌تواند مربوط به دلایل خارجی باشد. دو سه هفته گذشته دولت ایران اعلام کرد کاهش در ارزش ریال در برابر دلار موقتی است و پس از آن ارزش پول ایران تقویت خواهد شد. اوایل این هفته اعلام شد که تهران تصمیم گرفته است تا ارزش پول خود را با تغییر از ریال به تومان ۱۰ برابر کند. «تومان» واحد پول قدیم ایران بوده که اکنون دوباره دولت ایران تصمیم گرفته به این واحد برگردد.

هوشیار رستمی در مصاحبه با اسپوتنیک نیوز گفته است: برای مثال در سال ۲۰۱۵-۲۰۱۴ در تمام طول سال ارزش یک دلار معادل ۳۵۹۵ تومان بود و در پایان همان سال با ۲۰۰ تومان کاهش به ۳۳۹۹ تومان رسید. وضعیت مشابهی هم در سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ اتفاق افتاد زمانی که تا آخر امسال دلار ۳۰۰ تومان کاهش یافت و از رقم ۳۷۳۷ تومان به ۳۴۷۲ تومان رسید.

رستمی می‌گوید: چنین وضعیتی امسال هم پیش خواهد آمد و دوباره ریال تقویت خواهد شد.

به گفته رستمی، کاهش ارزش ریال به واسطه شرایط فصلی و عوامل سیاسی داخلی است.

برخی اقتصاددانان بر این باورند که دولت ایران باید نرخ مبادله ریال در برابر دلار را کنترل کند.

آنها می‌گویند نرخ مبادله ترجیحی باید بین ۴ هزار تا ۴۵۰۰ تومان در برابر دلار باشد. در سال ۲۰۱۷ متوسط نرخ مبادله احتمالاً ۴۲۰۰ تومان در برابر یک دلار خواهد بود.

نرخ مبادله ریال معمولاً از سایر عوامل مانند نرخ مبادله ارزها توسط کشورهای دیگر تاثیر می‌پذیرد.

علیرغم این عامل که بین مارس ۲۰۱۴ و ۲۰۱۶ دلار در بازارهای جهانی تا ۱۴ درصد رشد داشت.

ایران این وضعیت را در بازار ارز کنترل کرد. به هر حال دلایل مختلفی وجود دارد که می‌تواند نرخ مبادله دلار را تغییر دهد.

این اقتصاددان در پایان تأکید می‌کند: تحت فشارهای سیاسی، بانک مرکزی ایران ممکن است مداخله در بازار ارز را برای کاهش نرخ مبادله دلار آغاز کند اما در روزهای آینده نرخ مبادله ریال احتمالاً پایدار خواهد بود و کاهش اخیر ریال در نتیجه بحران اقتصادی در ایران نیست.

ثبت دیدگاه

ثبت