مدیر تحقیق و توسعه بیمه تعاون: مدیریت ریسک شرکت‌های بیمه راه مقابله با دامپینگ است

  • ۱۴ دی ۱۳۹۵
  • 2743

بهبود مدیریت ریسک شرکت‌های بیمه راه مقابله با دامپینگپایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: صنعت بیمه کشور با چالش های متعددی روبه رو است ، فعالیت های بعد از برجام  ، حذف مالیات برارزش افزوده از صنعت بیمه ، تعیین نقره برای محاسبه نرخ دیه وسیاست های دولت در راهبری صنعت بیمه، کاهش تصدی گری بیمه مرکزی، نرخ شکنی درصنعت بیمه (دامپینگ) از جمله مسائل روز آمد این صنعت است.

با سید مهدی میرحیدری ، مدیرتحقیق وتوسعه بیمه تعاون موضوعات مذکور را در میان گذاشتیم که  مشروح این گفت وگو را در ذیل می خوانید.سید مهدی میرحیدری ، مدیرتحقیق وتوسعه بیمه تعاون درپاسخ به سوالی ، مبنی بر وعده وزیر اقتصاد و پیگیری های  رییس کل بیمه مرکزی برای حذف مالیات بر ارزش افزوده از صنعت بیمه گفت :  مالیات برارزش افزوده مبلغی مازاد برحق بیمه است ،از بیمه گذار دریافت می شود و این نوع مالیات به حساب شرکت های بیمه  نمی رود بلکه  به خزانه دولت واریز می شود . در نتیجه حذف مالیات برارزش افزوده می تواند رضایت مندی بیشتری را برای بیمه گذاران  فراهم کند.میرحیدری درمورد تعیین نرخ دیه برمبنای نقره اظهار کرد:  تعیین نرخ دیه به عهده قوه قضاییه و فقهای محترم بوده و جز مباحث شرعی است  .  باید ببینیم دیدگاه فقها درمورد تقویم و تعیین نرخ دیه چگونه است و مسلما در صورت تصویب چنین طرحی شاهد کاهش هزینه ها خواهیم بود.مدیرتحقیق وتوسعه بیمه تعاون درمورد تصمیم جدید نمایندگان مجلس درمورد کاهش تصدی گری  بیمه مرکزی تصریح کرد: کاهش تصدی گری دولت بربخش خصوص مبحثی است که در همه بخش ها وصنایع مورد توجه است وهمه ارکان نظام به آن توجه دارند وتقویت بخش خصوصی مورد نظر نظام مقدس جمهوری اسلامی است . اما بسیاری معتقد ند که همزمان با آن باید افزایش نظارت وجود داشته باشد ، زیرا هم حفظ صنعت بیمه به این  موضوع بستگی دارد و هم رعایت حقوق بیمه گذار . افزایش نظارت بیمه مرکزی برشرکت های بیمه بسیار موثر است.مدیرتحقیق وتوسعه بیمه تعاون درپاسخ به این سوال که با برداشته شدن تحریم ها ، آینده صنعت بیمه را چگونه ارزیابی می کنید ، اعلام کرد: برداشته شدن تحریم ها از چند جنبه اهمیت دارد .  دروهله اول ، معاملات بیمه گری را در حوزه های اتکایی رونق می بخشد ونوعی دلگرمی در صنعت بیمه ایجاد می کند. در وهله دوم با  شراکت بیمه گران خارجی در صنعت بیمه کشور سرمایه وارد کشور شده وتکنولوژی های جدید بیمه ای به کشور انتقال می یابد.وی گفت : همچنین با برداشته شدن تحریم ها صنایع کشور دوباره به راه می افتد و شاهد رونق اقتصاد خواهیم بود. مدیرتحقیق وتوسعه بیمه تعاون درمورد وجود رقابت ناسالم در صنعت بیمه (دامپینگ) افزود: برای از بین بردن رقابت های ناسالم درصنعت بیمه باید مدیریت ریسک درشرکت های بیمه بیشتر شود و بانک اطلاعاتی خسارت درتمامی رشته ها توسط بیمه مرکزی ایجاد و سامانه ای جامع مستقر کند تا زمانی که شرکت های بیمه استعلامی را می خواهند پاسخ دهند دسترسی به اطلاعات خسارات سال های قبل بیمه گذار داشته باشند و بتوانند ریسک را مناسب ارزیابی کنند وقیمتی ارائه دهند که منطقی وعلمی باشد.میرحیدری درمورد اقدام دولت برای ارائه  بیمه عمر همگانی وتاثیرش بر بیمه‌های عمر شرکت‌های بیمه افزود: درابتدا دولت برای این اقدام باید رضایت سنجی ازمردم انجام دهد زیرا یارانه مبلغی است که متعلق به اشخاص است واین تصمیم گیری درجهت رفاه عمومی وصحیح است اما ممکن است بعد ها نارضایتی برای مردم ایجاد کند زیرا تعدادی ازمردم روی رقم یارانه حساب باز کرده اند و نباید بی محابا به این موضوع پرداخته شود. بیمه نامه عمر اختیاری است وشاید مردم نخواهند این بیمه نامه را داشته باشند.وی ادامه داد : به عنوان مثال بیمه نامه شخص ثالث با توجه به اینکه اجباری است اما همه مردم خودروشان بیمه نامه شخص ثالث ندارد . درخصوص صدور بیمه عمر نیز اگر قرار است این مهم از طریق دولت انجام پذیرد باید کار علمی و کارشناسی انجام شود تا رضایت مردم بیشتر شود و مردم به شرکت های بیمه بی اعتماد نگردند.مدیرتحقیق وتوسعه بیمه تعاون درمورد نقش رسانه ها درکاهش ریسک شرکت های بیمه تصریح کرد: رسانه ها می توانند درکاهش ریسک شرکت های بیمه بسیار تاثیرگذار باشند . کاهش ریسک بیمه عوامل زیادی دارد از جمله افزایش آگاهی مردم ، فرهنگ سازی و...به عنوان مثال : درحوزه ترافیکی اگر مردم اگاه باشند وفرهنگ رانندگی اصلاح شود ، تصادفات کم تر خواهد شد و زیان شرکت های بیمه درپرداخت خسارت کاهش می یابد.بعنوان نمونه دیگر اگر دربیمه نامه مسئولیت کارفرما درجهت اداره کارگاه ها از جمله رعایت ایمنی کار، آموزشهای لازم را ارائه دهند ریسک کاهش می یابد ورسانه ها می توانند نقش موثری در این زمینه ها ایفا کنند.میرحیدری در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا توجه سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در صنعت بیمه کم است، گفت: علت عدم استقبال، ناآگاه بودن قشر سرمایه گذار است  به دلیل اینکه از توان شرکت های بیمه درسرمایه گذاری اطلاعی ندارند وعلاقه ای ندارند که سرمایه هایشان را با شرکت های بیمه شریک شوند .
منبع: عصر اقتصاد - سمیرا بابایی

ثبت دیدگاه

ثبت