پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: رئیسکل بانک مرکزی در نامهای به مدیران عامل بانکها، از هدفگذاری این بانک برای کاهش نسبت مطالبات غیرجاری به ۵ درصد خبرداد. سیف با اعلام این موضوع که نسبت مطالبات غیرجاری در پایان تابستان به ۱۱ درصد رسیده است، پنج ماموریت برای بانکها مشخص کرد.به گزارش بانک مردم، گزارشدهی کارگروه وصول مطالبات بانکها»، «بازمهندسی نظام اعتباری و اصلاح روشهای اعتباردهی» و «ارتقای سازوکار نظارتی و کنترلی در اعتباردهی» مهمترین محورهای این اقدامات است.نامه رئیس کل بانک مرکزی در کنار این پنج محور، حاوی برخی نکات بود. نخست اینکه اعلام عمومی این نامه و هدفگذاری برای کاهش ۶ واحد درصدی میتواند بهعنوان یک فصلالخطاب برای بانکها محسوب شود و نشان از رویکرد جدی سیاستگذار در بحث مطالبات غیرجاری باشد.نکته دیگر این است که، اگرچه بانکها و موسسات اعتباری میتوانند با رشد تسهیلاتدهی، این نسبت را به نوعی کاهش دهند، اما تمرکز بانک مرکزی بر کاهش حجم مطالبات غیرجاری و تعیین و تکلیف بدهکاران بانکی است به نحوی که کیفیت دارایی بانکها به سمت بهبودی حرکت کند.نکته سوم نیز این است که رئیس کل بانک مرکزی چالش مطالبات غیرجاری را نه تنها دغدغه شبکه بانکی، بلکه در مقیاس بزرگتر یکی از چالشهای دولت و نظام دانست که باید برای این مشکل، راهکار عملی اتخاذ شود. نکته آخر نیز این موضوع است که رئیس کل بانک مرکزی هشدار داده اگر این چالش نظام بانکی برطرف نشده و تمرکز از روی منابع بانکها برداشته نشود، میتواند بانکها و موسسات اعتباری را با یک خطر جدی روبهرو کند.سیف در این نامه بر انجام اقدامات اصلاحی از سوی شبکه بانکی کشور به شرح زیر تاکید کرده است، تا به هدف مورد نظر تایید شده از سوی بانک مرکزی دست یابند:ماموریت اول: تمهیدات لازم درخصوص تشکیل کارگروههای وصول مطالبات و یا تشدید فعالیت گروههای موجود در آن بانک اتخاذ و نتیجه اقدامات طی گزارشهای دورهای اعلام شود.ماموریت دوم: تجدید نظر و بازمهندسی نظام اعتباری به منظور تدقیق و اصلاح روشهای اعتبارسنجی و رعایت اصول و موازین پرداخت تسهیلات، در اولویت امور آن بانک/ موسسه قرار گیرد و گزارش اقدامات منعکس شود.ماموریت سوم: سازوکارهای نظارتی و کنترلی لازم به منظور حصول اطمینان از صحت عملکرد فرآیند اعتبارسنجی و رعایت دقیق استانداردهای اعطای اعتبار در تمام سطوح، اعم از شعب، مناطق، سرپرستیها و مدیریت اعتبارات، طراحی و تمهید شود.ماموریت چهارم: ارائه گزارش فصلی مربوط به وضعیت مطالبات اعم از جاری و غیرجاری آن بانک در دستور کار قرار گیرد.ماموریت پنجم: نسبت به تکمیل اطلاعات مربوط به سامانه تسهیلات و تعهدات بانک مرکزی در اسرع وقت اقدام شود. رئیس کل بانک مرکزی در پایان ابراز امیدواری کرد: «با تلاش و همت تمام بانکها و موسسات اعتباری و بهرهگیری از ظرفیتهای موجود، گامهای موثری در زمینه حل معضل مطالبات غیرجاری بانکها، بهعنوان یکی از دغدغههای اصلی دولت و نظام برداشته شود و موجبات اجرای منویات مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) و تعمیق و توسعه خدمت به مردم شریف ایران که به حق، صاحبان اصلی نظام بانکی کشور محسوب میشوند، فراهم آید.»
اخبار فوری
آخرین اخبار
کارمزد خدمات بانکی | |
---|---|
خدمات بانکی | کارمزد |
کارت به کارت (تا یک میلیون تومان) | 600 تومان |
کارت به کارت (تا 2 میلیون تومان) | 840 تومان |
کارت به کارت (تا 3 میلیون تومان) | 1080 تومان |
کارت به کارت (تا 5 میلیون تومان) | 1560 تومان |
کارت به کارت (تا 10 میلیون تومان) | 2760 تومان |
صدور کارتهای بانکی | 6000 تومان |
صدور رمز جدید کارت بانکی | 1000 تومان |
اعلام مانده کارت | 120 تومان |
اعلام ۱۰ گردش آخر | 1000 تومان |
انتقال وجه پایا (شخصی) | یکصدم درصد مبلغ تراکنش (سقف کارمزد 2500 تومان) |
انتقال وجه پایا (گروهی) | 100 تومان به ازای هر تراکنش |
انتقال وجه ساتنا | 2صدم درصد مبلغ تراکنش (سقف کارمزد 25 هزار تومان) |
پرداخت قبضها (غیرحضوری) | 120 تومان |
پرداخت قبضها (حضوری) | 2400 تومان |
ارسال پیامک بانکی | 30 تومان یا هزینه آبونمان سالانه (به شرط رضایت مشتری) |
صدور دستهچک | 200 تومان +هزینه تمبر |
پرینت ریزحساب (سال جاری) | 600 تومان |
پرینت ریزحساب (سالهای قبل) | 720 تومان |
افتتاح حساب | رایگان |
سقف سود مجاز حسابهای بانکی | |
---|---|
نوع حساب | % سود |
سپرده روزشمار | 8 |
سپرده کوتاه مدت (6 ماه) | 11 |
سپرده سالیانه | 15 |
سپرده بیش از یکسال | ممنوع |
تسهیلات | 18 |
تبلیغات
کدهای دستوری (USSD) | |
---|---|
بانک | کد |
اقتصاد نوین | #780* |
پاسارگاد(امپاد) | #720* |
صادرات | #719* |
کشاورزی | #730* |
گردشگری | #764* |
سامان | #724* |
ملت (به پرداخت) | #712* |
ملی (سداد) | #737* |
آپ (پرشین سوییچ) | #733* |
همراه اول | #1* |
ایرانسل | #100* |