پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم _ کامبیز زاهدپور*: صنعت بانکداری کشور طی سالهای گذشته با عبور از فراز و فرودهای مختلف و گذر از شیوههای متفاوت مدتی است در حال گذر از شیوهای سنتی به شکلی نوین و متداول در کشورهای دیگر است که البته تا کنون نیز گامهای مناسب و کاربردی دراین بخش برداشته شده است.به گزارش بانک مردم به نقل از" ایبِنا" اتصال و حرکت به سمت نوعی از بانکداری نوین که در کل بانکداری الکترونیک نامیده می شود با پیشرفت علوم IT و ICT و پیوند هرچه عمیقتر آنها با بانکداری، شیوهای مدرن برای مشتریان بانکها پدید آورده است.بانکداری الکترونیک برگرفته از بستر تکنولوژی با سرعت هرچه تمامتر در حال طی مسیر رو به جلواست اما سؤال مهم این است که آیا در کشور ما این سرعت همگام با رفتار فرهنگی مخاطبان و مشتریان بوده یا خیر؟برای بررسی این موضوع بهتر است موارد را از دو دریچه مورد بررسی قرار دهیم. اول اینکه فرهنگ همسویی مشتریان تا چه میزان با شیوههای نوین بانکداری همگام است و دوم اینکه فرهنگ رفتاری مشتریان تا چه میزان در پیشرفت و به جریان انداختن شیوه مدرن بانکداری در ایران تأثیرگذار بوده است؟در طول چند سال گذشته شاید به طور موردی برخی اقدامات از جانب بانکها انجام شده اما به طور کلی، مخاطب با مفهوم عام خود تحت تأثیر شکل، فرم و محتوای فرهنگی متناسب با شیوهای جدید نبوده است. اینکه چه مدت به طول انجامید تا حضور انبوهی از مشتریان در پشت باجههای شعب تبدیل به حضور در مقابل خودپردازها شود؟ و یا اینکه چه مدت زمان برای کاهش صف طولانی مشتریان در مقابل عابر بانکها و دریافت خدمات با شیوه های الکترونیکی در منازل زمان نیاز است را باید موکول به استفاده از شبکههای مخابراتی به معنای ICT و شبکههای اینترنتی در بستر IT و فرهنگ استفاده از آن کرد.نکته مهم اینکه آیا تغییر زیرساختهای فنی باعث طولانی شدن مدت بهره گیری و بروز مشکلات شده است؟ که به جرأت میتوان به آن پاسخ منفی داد، زیرا زیرساختهای فنی به میزانی فراهم بوده که نوع جدیدی از عملیات بانکی برای مشتری تعریف شده است.هرچند ایجاد و ترویج بسترهای فرهنگی مرتبط برای مخاطب به درستی و در زمان مناسب انجام نشده و بانکداری الکترونیک هم در عصر حاضر با سرعت تغییر کاربردی مواجه شده است اما بیش از پیش این امر نیازمند بهرهگیری از ابزارهای فرهنگی برای تغییر زودهنگام ذائقه و در نتیجه کارکرد مشتریان است.از طرفی هم در حال حاضر شاهد بروز و ظهور پیشرفتها و در اختیار داشتن زیرساختها، نرمافزارها و سختافزارهای مختلفی در حوزههای متفاوت بانکداری الکترونیک هستیم که شاید با قطعیت بتوان گفت ارائه خدمات برگرفته از تکنولوژی روز دنیا در کشور ما به شکل وسیع و گسترده با کمترین هزینه برای مخاطب انجام میشود. اما سؤال مهم اینکه چرا هنوز بانکداری ما و در شکل عینی آن شعب بانکها با فرم ظاهری و ساختاری متداول با کشورهای پیشرفته متفاوت است و با الگوهای جهانی فاصله دارد؟البته پاسخی شاید شفاف و بهدور از تعارف وجود داشته باشد و آن هم اراده رفتاری و مدیریتی مسئولان ذیربط و از آن مهمتر نیز تغییر در رفتار مشتریان است. تغییر رفتاری که با ابلاغ بخشنامه، دستورالعمل، تبلیغات سنتی دلزده تلویزیونی و دهها مورد از رده خارج دیگر اثرگذار نخواهد بود، بلکه راه درست بهرهگیری از عناصر صحیح فرهنگی و در بستر کلان خود تغییر فرهنگی رفتار مشتریان است.مشتریانی که در سالهای گذشته با تغییر و واردات بیش از حد تکنولوژی مواجه بودهاند و از شکلی سنتی در مسیر زمانی معین کافی به فضایی مدرن نرسیده و در موارد متعدد و اجتماعی هنجارها به ناهنجار و ضد فرهنگ تبدیل شده است هماکنون با تحولات بزرگ در نظام بانکی مواجه شده و این طبیعی است که در مواجهه مردم با اشکال نوین بانکداری هم به جهت رویارویی روزانه مردم با بانکها، استفاده از ابزارها و امکانات نوظهور با مشکلاتی همراه هستند و باید زمینههای فرهنگی لازم پدید آید.فرهنگ رفتاری مشتریان باید تا حد قابل توجهی تغییر یابد تا در نتیجه حداقل مراجعه به شعب را به دنبال داشته باشد که در نهایت اگر به سمت تغییر ظاهری و کارکرد شعب همانند کشورهای توسعه یافته حرکت کردیم، فرهنگ مراجعه به بانکها قبل از آن به وجود آمده و در سطح جامعه جاری باشد.برای اتصال به بانکداری نوین در حوزه اجرا در صورتی که تغییر ظاهری و کارکرد شعب انجام شود، استفاده حداکثری از تلفن همراه و تکنولوژیهای هوشمند برای هر مشتری یک شعبه پدید میآورد، سنجش مشتریان با بهرهگیری از امکانات IT ارمغانی تازه را برای بانکها بهوجود خواهد آورد و البته تمام موارد نیازمند ترویج الزامات فرهنگی هم در میان متصدیان و کارکنان نظام بانکی و هم مشتریان است.بر همین اساس میتوان فرهنگ را پلی استوار برای اتصال امن بانکداری سنتی و الکترونیک میان متصدیان و مشتریان در نظر گرفت.*کارشناس ارشد ارتباطات
اخبار فوری
آخرین اخبار
کارمزد خدمات بانکی | |
---|---|
خدمات بانکی | کارمزد |
کارت به کارت (تا یک میلیون تومان) | 600 تومان |
کارت به کارت (تا 2 میلیون تومان) | 840 تومان |
کارت به کارت (تا 3 میلیون تومان) | 1080 تومان |
کارت به کارت (تا 5 میلیون تومان) | 1560 تومان |
کارت به کارت (تا 10 میلیون تومان) | 2760 تومان |
صدور کارتهای بانکی | 6000 تومان |
صدور رمز جدید کارت بانکی | 1000 تومان |
اعلام مانده کارت | 120 تومان |
اعلام ۱۰ گردش آخر | 1000 تومان |
انتقال وجه پایا (شخصی) | یکصدم درصد مبلغ تراکنش (سقف کارمزد 2500 تومان) |
انتقال وجه پایا (گروهی) | 100 تومان به ازای هر تراکنش |
انتقال وجه ساتنا | 2صدم درصد مبلغ تراکنش (سقف کارمزد 25 هزار تومان) |
پرداخت قبضها (غیرحضوری) | 120 تومان |
پرداخت قبضها (حضوری) | 2400 تومان |
ارسال پیامک بانکی | 30 تومان یا هزینه آبونمان سالانه (به شرط رضایت مشتری) |
صدور دستهچک | 200 تومان +هزینه تمبر |
پرینت ریزحساب (سال جاری) | 600 تومان |
پرینت ریزحساب (سالهای قبل) | 720 تومان |
افتتاح حساب | رایگان |
سقف سود مجاز حسابهای بانکی | |
---|---|
نوع حساب | % سود |
سپرده روزشمار | 8 |
سپرده کوتاه مدت (6 ماه) | 11 |
سپرده سالیانه | 15 |
سپرده بیش از یکسال | ممنوع |
تسهیلات | 18 |
تبلیغات
کدهای دستوری (USSD) | |
---|---|
بانک | کد |
اقتصاد نوین | #780* |
پاسارگاد(امپاد) | #720* |
صادرات | #719* |
کشاورزی | #730* |
گردشگری | #764* |
سامان | #724* |
ملت (به پرداخت) | #712* |
ملی (سداد) | #737* |
آپ (پرشین سوییچ) | #733* |
همراه اول | #1* |
ایرانسل | #100* |