بانکداری الکترونیک هم قدیمی شد/بانکداری دیجیتال جایگزین بانکداری الکترونیک میشود!
- ۱ بهمن ۱۳۹۵
- 2959
پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: بانکداری دیجیتال تفاوتهایی با بانکداری الکترونیک دارد. در بانکداری دیجیتال علاوه بر اینکه از فناوری اطلاعات استفاده میشود، نظام و معماری بانک هم تغییر میکند. بانکهای ما که همچنان کاغذمحور هستند، در بانکداری دیجیتال داده محور میشوند. همچنان بسیاری از اطلاعات بانکهای ایران بر روی کاغذ است، در صورتی که در بانکداری دیجیتال بسیاری از اطلاعات دیجیتال میشود.به گزارش بانک مردم، بانکداری الکترونیک برای استفاده مشتریان از خدمات بانکی به صورت شبانه روزی، بدون نیاز به حضور فیزیکی در شعبه ها راه اندازی شده است. اما جایگاه این نوع بانکداری در نظام بانکداری کشور ما کجاست؟ بانکداری الکترونیک در ایران با چه مشکلاتی مواجه است؟ آینده بانکداری الکترونیک در کشور ما به کدام سمت میرود؟ محمد مظاهری، مدیرعامل شرکت توسن تکنو که یکی از شرکت های برتر در حوزه پرداخت و بانکداری الکترونیک در کشور محسوب می شود، معتقد است: از این پس به جای بانکداری الکترونیک باید بانکهای خود را در قالب بانکداری دیجیتال مشاهده کنیم، زیرا بحث هوشمندسازی در بانکداری دیجیتال مهمتر میشود. مظاهری با بیان اینکه در بانکداری دیجیتال به مرور زمان دیگر شعبه نقش محوری ایفا نمیکند و داده جای آن را میگیرد، میگوید: «بانکداری دیجیتال تفاوتهایی با بانکداری الکترونیک دارد. در بانکداری دیجیتال علاوه بر اینکه از فناوری اطلاعات استفاده میشود، نظام و معماری بانک هم تغییر میکند. بانکهای ما که همچنان کاغذمحور هستند، در بانکداری دیجیتال داده محور میشوند. همچنان بسیاری از اطلاعات بانکهای ایران بر روی کاغذ است، در صورتی که در بانکداری دیجیتال بسیاری از اطلاعات دیجیتال میشود.»در حال حاضر بانکداری الکترونیک در نظام بانکداری کشور چه جایگاهی دارد؟زمانی فقط در رابطه با بانکداری الکترونیک صحبت میکردیم و تمام بحثمان این بود که از فناوری اطلاعات استفاده کنیم و از بانکداری سنتی به سمت بانکداری الکترونیک حرکت کنیم، به این معنا که از طریق کانالهای الکترونیکی به مشتریان سرویس دهیم. در بیش از یک دهه گذشته، این اتفاق در ایران افتاده و توسعه های کمی نسبتا خوبی در بانکها که بنگاههای خدمت رسان و خدمات محور هستند و نقش فناوری اطلاعات در آنها برجسته است، داشتهایم. اینترنت بانک در ایران اعتمادسازی شد و به تدریج شکل گرفت. درکانالهایی مانند POS که مربوط به خدمات پرداخت است نیز توسعه پیدا کردیم و در این رابطه از سرانه خوبی نسبت به دنیا برخورداریم. اما به لحاظ سرانه ATM در جایگاه متوسطی قرار داریم. بر اساس تحقیقات صورت گرفته توسط Bank for International Settlements، در سال ۲۰۱۵ به ازای هر یک میلیون نفر در کشورمان حدود ۵۷۹ دستگاه ATM داشته ایم و با وجود اینکه نسبت به کشوری مانند ترکیه از لحاظ توسعه امکانات پایین تر هستیم، میزان تراکنشهای ما در ATM بسیار بالاست.موبایل بانک هم کمکم جایگاه خود را در بانکها بیشتر پیدا میکند. اما کانالهای E-Banking هنوز یکپارچگی لازم را ندارند، یعنی برای ورود به اینترنت بانک باید مانند موبایل بانک عمل کنیم و از آنجا که مشتری هر دوی آنها یک نفر است، دیگر نیاز به تعدد احراز هویت نیست و سیستم باید به صورت یکسان عمل کند. اما این موضوع هنوز در بانکداری الکترونیک اتفاق نیفتاده است. با تمام این تفاسیر، بنده معتقدم که دیگر نیازی به صحبت کردن در خصوص بانکداری الکترونیک نیست، زیرا الگوهای معامله ای بانکهای ما تغییر کرده است، در برخی موارد به الگوهای دنیا بسیار نزدیک و برخی موارد از آنها جلوتر هستیم. به عنوان مثال، اثری که بانکداری الکترونیک در نحوه خدمترسانی به مشتری داشته را مورد بررسی قرار دادیم. موسسه تحقیقاتی CGAP تراکنشهای مربوط به کارگزاران یک بانک مکزیکی را طی ساعات شبانهروز مورد بررسی قرار داده است.