نوبخت: اگر اصل وام‌های زیر ۱۰۰ میلیون تومان را بدهید بانک‌ها جریمه‌ دیرکرد را می‌بخشند/ دولت از بانک مرکزی برای دادن یارانه نقدی قرض گرفته است

  • ۵ بهمن ۱۳۹۵
  • 6851

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: با اصلاح تبصره قانون بودجه ، ۴۵ هزار میلیارد تومان برای تأدیه بدهی دولت به نظام بانکی و افزایش سرمایه ۶ بانک دولتی از سوی دولت فراهم شده است.محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست هفتگی خود با خبرنگاران گفت: گزارش امیدوار کننده از اصلاح نظام بانکی که آیین نامه اجرایی آن در هیات دولت تصویب شده ارایه می‌کنیم.

وی افزود: بر این اساس با اصلاح تبصره قانون بودجه ٩۵ مبلغ ۴۵ هزار میلیارد تومان برای تأدیه بدهی دولت به نظام بانکی و افزایش سرمایه ۶ بانک دولتی از سوی دولت فراهم شد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: با این ۴۵هزار میلیارد تومان، صورت‌های مالی بانک‌های دولتی اصلاح خواهد شد و قدرت تسهیلات دهی بانک‌ها افزایش پیدا خواهد کرد.

نوبخت ادامه داد: با عنایت به این اصلاحیه به بانک های عامل اجازه داده می‌شود به بخشودگی جرایم کسانی که زیر ١٠٠ میلیون تومان وام گرفتند اقدام کند و دولت نیز تا سقف ١٠ هزار میلیارد تومان نسبت به بخشودگی سود این تسهیلات زیر ١٠٠ میلیون تومان وام گیرنده متقبل می‌شود.

در واقع کسانی که زیر ۱۰۰ میلیون تومان وام دریافت کرده‌اند، اگر تا پایان سال اصل وام را بپردازند، بانکها جریمه ها را می بخشند و دولت سود تسهیلات را تا سقف ۱۰هزار میلیارد تومان به این افراد که عمدتا کشاورز هستند، می‌پردازد.

وی همچنین اعلام کرد که تا پایان سال حدود ۷۴هزارمیلبارد تومان درآمد نفتی به دست ما می‌رسد.

سخنگوی دولت درباره درآمد یارانه‌ها گفت: سرجمع ۳۱ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از محل افزایش قیمت‌های انرژی برای یارانه‌ها تامین شده و باید فاصله آن با ۴۲ هزار میلیارد تومان پرداخت ماهانه را که حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان است از بودجه عمومی کشور تامین کرد. دیگر پولی باقی نمی‌ماند که ۳۰ درصد به تولید بدهیم یا برای دولت برداریم. تاکنون ۹۶ هزار میلیارد تومان پول از محل افزایش نرخ‌ها به دست آمد که باید فقط نیمی از آن یعنی ۴۸ هزار میلیارد تومان به مردم پرداخت می‌شد، اما در عمل ۲۷۶ هزار میلیارد تومان به صورت نقدی بین مردم تقسیم شد و ۶۸ هزار میلیارد تومان از بودجه عمومی برداشتیم. ۵۴۰۰ میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض کردیم. ۶۵۰۰ میلیارد از صندوق توسعه ملی برداشتیم و به مردم دادیم. این شرح حال اجرای قانون هدفمندی یارانه‌هاست. دولت اختیار قانونی برای گران کردن سوخت داشت، اما قدرت پول ملی و درآمد خانوارها کاهش می‌یافت.

ثبت دیدگاه

ثبت