مدیرعامل بانک خاورمیانه: ملک بانک‌ها با قیمت غیرکارشناسی فروش نمی‌رود/اگر کفایت سرمایه اصلاح نشود دوباره به چاله می‌افتیم

  • ۵ بهمن ۱۳۹۵
  • 3294

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: پرویز عقیلی کرمانی، مدیرعامل بانک خاورمیانه گفت: مشکلات بانکی روشن شده ولی راهکارها را باید بازار ارایه کند، نه اینکه دانشگاه تصمیم بگیرد؛ این در حالی است که نباید تئوری را در بازار پیاده سازی کرد، بلکه باید شرایط را به گونه ای پیش برد که تئوری نوشت و در بازار پیاده کرد.

وی در همایش بانکداری افزود: افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی کار غلطی است که نباید بانکها می پذیرفتند، بلکه باید پول جدید می آمد، بنابراین امکان فروش دارایی های بانکها نیست، بنابراین نرخی که تعیین می شود، مهم است، باید به نرخ بازار بفروشند تا مشتری داشته باشد.

قانون را باید اصلاح کنیم و شرایط را به نحوی پیش بریم که برای ملک های بانکی مزایده بگذاریم و بهترین نرخی که می آید را به عنوان نرخ بازار بپذیریم و بنابراین نباید به قیمتی که بانکها می گویند انتظار داشته باشیم که این ملک فروخته شود، بلکه باید به نرخ بازار قیمتگذاری کنیم.

اینکه ما در چاله هستیم و دوباره کسی کمک دهد بیرون بیاییم، راه چاره نیست، چراکه دوباره با سیستم فعلی در چاله فرو می افتیم، بنابر این باید صورتهای مالی اصلاح شود و راه دنیا را در پیش گرفت، به این معنا که صورت های مالی بر اساس rfrs تهیه شده و کفایت سرمایه اصلاح شود.

عقیلی کرمانی با پافشاری نسبت به اصلاح قانون بازنشستگی و نیز جمع کردن بانکهای زیان دهد نیز گفت: بانکها هم اکنون در حال فشار آوردن روی اقتصاد است و به نظر هم می رسد که نگه داشتن این وضعیت به همه اقتصاد ایران لطمه می زند. البته باید پذیرفت که کار کردن در بازار ریسک دارد و مردم را باید با این ریسک ها آشنا کرد.

وی اظهار داشت: اگر کمیته بازل در ایران پیاده سازی شد و در نهایت صورتهای مالی نیز اصلاح شود، بنابراین می توان انتظار داشت که ال سی مدت دار نیز باز شود. باید واقع بینانه نگاه کرد و از تجربیات کره جنوبی استفاده کرد. این کشور ۳۳ بانک داشت که بر اساس کفایت سرمایه شش بانک به صورت کامل بسته و شش بانک نیز در بقیه ادغام شدند، بنابراین باید در ایران نیز برنامه درست و حسابی بدون فشار و دخالت دولت و آتش زدن منابع ملی، داشته باشیم.

مدیرعامل بانک خاورمیانه گفت: قرار نیست که صندوق توسعه ملی را مکلف به افزایش سرمایه بانکها کنیم، این روند درستی نیست. بنابراین باید بانکها اگر در یک برنامه سه ساله، بتوانند به شرایط مناسب برگردند، اجازه دهیم که ادامه دهند تا اصلاح شود، نه اینکه همه را نگه داریم، بلکه آنهایی که نمی توانند رقابت کنند، باید آنها را از گردونه خارج کنیم و طی یک دوره سه تا چهار ساله اقدامات جدی انجام دهیم.

عقیلی بانک خاورمیانه

ثبت دیدگاه

ثبت