چرا شبکه بانکی کرکره پرداخت تسهیلات را پایین کشید؟/ سهم ۱۱هزار تومانی بانک مرکزی از هر ۱۰۰هزار تومان وام+جدول و نمودار

  • ۲۶ بهمن ۱۳۹۵
  • 4804

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم:حجم بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در پایان آبان ماه ۹۵ به ۱۰۰ هزار و ۹۴۰ میلیارد تومان رسیده که با توجه اینکه مانده تسهیلات اعطایی در پایان این ماه ۹۱۷ هزار و ۹۴ میلیارد تومان بوده، سهم بانک مرکزی از کل تسهیلات بانکی به ۱۱ درصد می‌رسد.روند پرداخت تسهیلات اعطایی بانک‌ها و موسسات اعتباری از ۱۲۰ هزار و ۲۸۳ میلیارد تومان در پایان سال ۸۵ به ۹۱۷ هزار و ۹۴ میلیارد تومان در پایان آبان ماه امسال رسیده است.در واقع مانده تسهیلات اعطایی بیش از ۷٫۶ برابر شده است.همچنین بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی از ۵ هزار و ۴۸۸ میلیارد تومان در سال ۸۵ به ۱۰۰ هزار و ۹۴۰ میلیارد تومان در پایان آبان ماه رسیده که افزایشی ۱۸٫۴ برابری داشته است.البته نباید از یاد برد که ۵۵ هزار میلیارد تومان از این بدهی، ناشی از خط اعتباری مسکن مهر است.

* ارقام به میلیارد تومان

سالمانده تسهیلات اعطایی بانک‌ها و موسساتبدهی بانک‌ها و موسسات به بانک مرکزینسبت «بدهی به بانک مرکزی به مانده تسهیلات اعطایی»
۸۵۱۲۰ هزار و ۲۸۳۵ هزار و ۴۸۸۴٫۵ درصد
۸۶۱۶۴ هزار و ۷۹۱۳ هزار و ۷۶۹۸٫۳
۸۷۱۸۵ هزار و ۲۳۵۲۳ هزار و ۱۹۷۱۲٫۵
۸۸۲۲۸ هزار و ۹۶۱۱۶ هزار و ۸۹۳۷٫۳
۸۹۳۱۷ هزار و ۷۸۹۳۲ هزار و ۹۷۲۱۰٫۳
۹۰۳۸۰ هزار و ۳۷۱۴۱ هزار و ۸۳۰۱۰٫۹
۹۱۴۳۹ هزار و ۶۴۴۸ هزار و ۸۳۱۱۱٫۱
۹۲۵۷۱ هزار و ۹۲۶۶۰ هزار و ۲۵۸۱۰٫۵
۹۳۶۷۳ هزار و ۹۷۴۸۵ هزار و ۸۰۴۱۲٫۷
۹۴۷۹۱ هزار و ۶۱۰۸۳ هزار و ۶۳۰۱۰٫۵
آبان ۹۵۹۱۷ هزار و ۹۴۱۰۰ هزار و ۹۴۰۱۱

همانطور که در جدول بالا قابل مشاهده است، نسبت بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی که در سال ۸۵ در سطح ۴٫۵ درصد بوده روند افزایشی در سال‌های بعد طی کرده است.

در واقع بانک‌ها حدود ۱۰۰ هزار و ۹۴۰ میلیارد تومان از تسهیلات پرداختی خود را از بانک مرکزی گرفته‌اند. به عبارت دیگر به طور متوسط سیستم بانکی به ازای هر ۱۰۰ هزار تومان تسهیلات پرداختی، ۱۱ هزار تومان از بانک مرکزی پول دریافت کرده است.

میزان وابستگی بانک‌ها به منابع بانک‌ مرکزی در سال‌های اخیر به حدی رسیده که ممنوع شدن اضافه برداشت بانک‌ها از منابع بانک مرکزی موجب توقف پرداخت تسهیلات در بانک‌های بزرگ کشور شده است.

ثبت دیدگاه

ثبت