جزئیات رشد اقتصادی کشور در ۹ ماهه ۹۵/ استمرار کاهش شدید سرمایه‌گذاری

  • ۷ خرداد ۱۳۹۶
  • 6038

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: براساس محاسبه بانک مرکزی در نه ماهه سال گذشته تشکیل سرمایه ثابت ناخالص ۹٫۹ درصد نسبت به مشابه سال ۹۴ منفی بوده است.

فارس نوشت: بانک مرکزی نماگرهای سه ماهه سوم سال ۹۵ را منتشر کرد که براساس آن، تولید ناخالص داخلی در سه ماهه سوم به ۱۶۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

این میزان نسبت به پاییز سال نود و چهار، ۱۵٫۷ درصد افزایش داشته است. تولید ناخالص داخلی در سه ماهه دوم سال گذشته ۱۷۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان و در سه ماهه اول ۱۷۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بوده است که به ترتیب رشد ۱۱٫۹ و ۷٫۴ درصد را نشان می‌دهد.

همچنین تولید ناخالص داخلی بدون احتساب نفت در سه ماهه اول سال گذشته منفی ۱٫۵ درصد، سه ماهه دوم ۲٫۸ درصد و در سه ماهه سوم ۴٫۶ درصد بوده است.

بیشترین رشد در این بخش مربوط به حوزه نفت بوده است، به طوری که رشد این بخش در سه فصل مورد بررسی به ترتیب؛ ۵۶٫۱، ۶۵٫۷ و ۷۴٫۶ درصد بوده است.

کمترین رشد اقتصادی نیز مربوط به بخش ساختمان می‌شود که با رشدهای منفی ۲۷٫۴، منفی ۲ و منفی ۲۵٫۴ درصد بوده است.

دورهتولید ناخالص داخلی به قیمت پایهتولید ناخالص داخلی به قیمت پایه بدون احتساب نفتبخش نفتبخش کشاورزیصنایع و معادنصنعت و معدنساختمانخدمات
۱۳۹۳۳٫۲۳۴٫۵۵٫۴۵٫۴۷٫۶۰٫۹-۱٫۴
۱۳۹۴۱٫۶-۳٫۱-۷٫۲۴٫۶۶٫۱-۵-۱۷-۲٫۳-
بهار ۹۵۷٫۴۱٫۵-۵۶٫۱۳٫۵۴٫۹-۱٫۱۲۷٫۴-۰٫۵-
تابستان ۹۵۱۱٫۹۲٫۸۴۵٫۷۴٫۱۳٫۱۳٫۹۲-۲٫۳
پاییز ۹۵۱۵٫۷۴٫۶۷۴٫۶۵۲٫۴۱۱٫۳۲۵٫۴-۵٫۶

نکته قابل تأمل در گزارش بانک مرکزی عدم درج جزئیات نرخ تشکیل سرمایه ناخالص است. در سال ۹۴ تشکیل سرمایه ثابت ناخالص منفی ۱۲ درصد بود و طبق آنچه که در گزارش قبلی بانک مرکزی آمده بود، در نه ماهه ۹۵ این نرخ منفی ۸٫۹ درصد بوده است، اما بانک مرکزی در این گزارش اخیر خود نرخ تشکیل سرمایه ثابت در سه فصل بهار، تابستان و پاییز سال گذشته را به ترتیب منفی ۱۶٫۱، مثبت ۵٫۵ و منفی ۱۹٫۵ درصد برآورد کرده است.

عنوان۱۳۹۳۱۳۹۴بهار ۹۵تابستان ۹۵پاییز ۹۵
تشکیل سرمایه ثابت ناخالص۷٫۸۱۲-۱۶٫۱-۵٫۵+۱۹٫۵-
تشکیل سرمایه ثابت در ساختمان۶٫۹۱۰٫۷-___
کشاورزی۰٫۲۲۷٫۹-___
نفت و گاز۱۳٫۹-۱۶٫۶-___
صنایع و معادن۱۳٫۳-۲۲-___
خدمات۸٫۴۹٫۷-___
تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در ماشین‌آلات۱۰۱۵٫۲-___
کشاروزی۷٫۳۴۹٫۵-___
نفت و گاز۲۷٫۳-۱۸-___
صنایع و معادن۱۴٫۱۱۲-___
خدمات۹٫۹۱۲٫۶-___

در سال ۹۵ بانک مرکزی رقمی برای تشکیل سرمایه ثابت در بخش ماشین‌آلات و ساختمان به تفکیک بخش‌های کشاورزی، نفت و گاز، صنایع و معادن و خدمات درج نکرده است، اما جزئیات سال ۹۴ درج شده است، بنابراین ارقام، در بخش ساختمان، تشکیل سرمایه ثابت بخش کشاورزی منفی ۲۷٫۹ درصد، نفت و گاز منفی ۱۶٫۶ درصد، صنایع و معادن منفی ۲۲ درصد و خدمات منفی ۹٫۷ درصد بوده است.

در بخش ماشین‌آلات تشکیل سرمایه ثابت در بخش کشاورزی منفی ۴۹٫۵ درصد، نفت و گاز منفی ۱۸ درصد، صنایع و معادن منفی ۱۲ درصد و خدمات منفی ۱۲٫۶ درصد بوده است.

جمع تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در بخش ساختمان منفی ۱۰٫۷ درصد و در بخش ماشین‌آلات منفی ۱۵٫۲ درصد ارزیابی شده است.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

ثبت