بانک مرکزی: تجمعات مربوط به سپرده‌گذاران فرشتگان است نه کاسپین/پوشش تجمعات غیرقانونی فرشتگانی‌ها موجب سلب آرامش روانی جامعه و ایجاد نگرانی سپرده‌گذاران بانک‌های مجاز شده/خط اعتباری به فرشتگان داده شده

  • ۲۸ خرداد ۱۳۹۶
  • 2167

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: بانک مرکزی اعلام کرد: در سال ۱۳۹۵ هیات‌های تصفیه،‌ فعالیت خود را پیش می‌بردند و در انتهای سال، کار نقل و انتقال دارایی و بدهی‌های شش مورد از تعاونی‌های منحله به موسسه اعتباری کاسپین انجام شد.به گزارش بانک مردم، خبرگزاری فارس نوشت:

 روابط عمومی بانک مرکزی در واکنش به انتشار ویدئویی توسط این خبرگزاری، جوابیه‌ای به شرح زیر ارسال کرد.

احتراماً به استحضار می‌رساند، خبرگزاری «فارس» در روز شنبه ۲۷ خرداد ویدئویی از برخی سپرده گذاران در موسسات غیرمجاز منتشر کرده که حاوی توهین و افترا به مسئولان این بانک است.

این ویدئو با عنوان «فیلم‏/ پول‌های بلوکه مردم ایران در بانک‌های ایران‏/ مردم از بانک‌ها چک و سفته ضمانت بگیرند!» و روتیتر «گزارش ویدئویی فارس‏/ ترس مردم از سرمایه‌گذاری در بانک‌ها» منتشر شده و آن خبرگزاری در توضیح این فیلم آورده است: «سپرده‌گذاران موسسه کاسپین بعد از گذشت ماه‌ها از بلوکه شدن پول‌هایشان در این موسسه، هنوز مشکل‌شان حل نشده و به دریافت اصل پول‌شان بدون پرداخت بهره بانکی و ضرر و زیان نیز راضی شده‌اند.»

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای روشن شدن ذهن خوانندگان گرامی توضیحات زیر را ارایه می کند:

همانگونه که بارها و بارها بانک مرکزی اعلام کرده اعتراضات و تجمعات صورت گرفته در برخی مکان ها مربوط به کسانی است که در تعاونی اعتبار غیرمجاز منحله فرشتگان سپرده‌گذاری کرده‌اند و این موضوع ارتباطی با موسسه اعتباری کاسپین ندارد، اما متاسفانه برخی خبرگزاری‌ها ازجمله خبرگزاری فارس ماجرا را از زاویه دیگری می‌بیند.

قابل توضیح است که پوشش اخبار تجمعات غیرقانونی برخی سپرده‌گذاران در موسسات غیرمجاز از قبیل «فرشتگان» موجب سلب آرامش روانی جامعه و ایجاد نگرانی سپرده‌گذاران بانک‌ها و موسسات اعتباری مجاز در سراسر کشور شده و خبرگزاری فارس به کرات در مطالب خود و ازجمله در این ویدئو به موضوعاتی همچون بحران بانکی اشاره و نسبت به اطلاعیه ها و توضیحات رسمی بانک مرکزی بی اعتنایی کرده است. بر این اساس طی گزارش‌های مختلفی با ارایه برخی توضیحات در مورد شرایط بانک ها سعی کرده وضعیت نظام بانکی را بحرانی جلوه دهد.

در این ویدئو، راوی به مردم توصیه می کند از بانک ها و موسسات برای اینکه پولشان را نخورند، ضمانت بگیرند. باید از آن خبرگزاری سوال شود چرا این موضوع نادرست را که مستقیما با زندگی عموم مردم جامعه ارتباط دارد و باعث ایجاد نگرانی هایی میان مردم می شود، اعلام می‌کند؟

اظهارنظر درخصوص این موضوع، نیازمند احتیاط بیشتر تمام دلسوزان نظام است چرا که همه ما می‌دانیم که خسارت‌های ناشی از آن، با هر هدفی که صورت گرفته، جبران ناپذیر است.

لازم به توضیح است هشت تعاونی اعتبار غیرمجاز فرشتگان، الزهراء، دامداران و کشاورزان کرمانشاه، عام کشاورزان مازندران، حسنات اصفهان، پیوند مشهد، بدر توس و امید جلین قبل از سال ۱۳۹۴ در کشور فعال بودند که هرکدام به صورت مستقل قصد داشتند از بانک مرکزی اجازه فعالیت به عنوان موسسه اعتباری دریافت کنند که البته قادر به تامین شرایط مدنظر بانک مرکزی نبودند.

لذا حسب مصوبه شورای پول و اعتبار و مستند به قانون بازار غیرمتشکل پولی مقرر شد تعاونی های مذکور پس از انحلال، توسط موسسه اعتباری جدیدالتاسیس کاسپین ساماندهی شوند. از این رو مجوز فعالیت موسسه اعتباری کاسپین صادر شد. در ادامه بانک مرکزی به عنوان اولین ماموریت، ساماندهی هشت تعاونی مذکور را به موسسه اعتباری کاسپین واگذار کرد که در مرحله اول باید این ماموریت را به سرانجام می‌رساند. سپس به فعالیت‌های عادی خود می‌پرداخت.

بانک مرکزی با هدف ادغام تعاونی‌های چندگانه در یک مجموعه، مجوز موسسه اعتباری کاسپین را صادر کرد تا دارایی‌ها و بدهی‌های قابل تجمیع هشت تعاونی را به حساب خود انتقال و سپس پاسخگوی سپرده‌گذاران باشد.

بنابراین در مرحله اول می‌بایست دارایی‌های تعاونی های هشت گانه منتقل و سپس موسسه اعتباری کاسپین پاسخگوی سپرده گذاران این تعاونی‌ها باشد. در واقع اگر در آن مقطع موسسه اعتباری کاسپین ایجاد نمی‌شد، چون این تعاونی‌ها مجوزی از بانک مرکزی نداشتند سپرده‌گذاران باید از طریق مراجع قضایی مراتب را پیگیری می‌کردند.

بر این اساس، در سال ۱۳۹۵ هیات‌های تصفیه،‌ فعالیت خود را پیش می‌بردند و در انتهای سال، کار نقل و انتقال دارایی و بدهی‌های شش مورد از تعاونی‌های منحله به موسسه اعتباری کاسپین انجام شد.

پرونده یک مورد از تعاونی‌ها نیز در مرجع قضایی مفتوح است و مسئولان موسسه کاسپین منتظر اعلام نظر نهایی قاضی پرونده برای نقل و انتقال دارایی‌ها و بدهی‌های تعاونی مذکور هستند. در این میان، بزرگترین تعاونی به لحاظ تعداد سپرده گذاران و حجم دارایی ها، تعاونی منحله فرشتگان بود که نیاز به بررسی‌های جزیی‌تری داشت. همچنین این تعاونی، زیان انباشته بسیار بالا نیز داشت.

بر همین اساس طی جلسه مشترک قوه قضائیه و بانک مرکزی، تصمیمات مربوط به ساماندهی و تعیین تکلیف سپرده‌گذاران تعاونی اعتبار غیرمجاز منحله «فرشتگان» به ترتیبی که در حال حاضر در حال اجراست، اتخاذ شد.

همچنین، بانک مرکزی با هدف تسریع در پرداخت سپرده های سپرده گذاران تعاونی منحله فرشتگان، خط اعتباری به میزان دارایی‌های شناسایی شده این تعاونی اختصاص داد.

گفتنی است انتشار این محتوا به مثابه بی‌اعتنایی به تصمیم مشترک قوه قضائیه و بانک مرکزی تلقی می‌شود.

توضیحات فارس: خبرگزاری فارس همواره با هدف پوشش اخبار و اطلاع‌رسانی به مخاطبان و ارائه تصویر واقعی از وضعیت سیستم بانکی، سعی در انتشار گزارش‌های مستند و مستدل کرده است.

گزارش‌های مکتوب منتشر شده فارس درباره بانک‌ها، که تاکنون بانک مرکزی حتی یک جوابیه برای آنها ارسال نکرده است، پس از بررسی جامع و دقیق صورت‌های مالی بانک‌ها تدوین شده و حتی یک مورد هم مشکل تحلیلی و یا خبری نداشته است.

بانک مرکزی به جای اینکه از رسانه‌ها انتظار سکوت در برابر مشکلات نظام بانکی را داشته باشد باید در صدد چاره‌جویی و تدبیر برمی‌آمد تا امروز شاهد تجمعات اعتراضی مالباختگان و احساس ناامنی در مردم نسبت به سپرده‌گذاری در بانک‌ها نباشد.

بدیهی است که علاج واقعه پیش از وقوع باید کرد و حال که چنین علاجی نشده انتساب مشکلات پیش آمده به رسانه‌ها چیزی جز فرافکنی نیست.

 

ثبت دیدگاه

ثبت