تاکید عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس؛ سودبانکی و سودتسهیلات همزمان کاهش یابد

  • ۲۵ تیر ۱۳۹۶
  • 2663

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نرخ سود پرداخت سپرده و دریافت تسهیلات مفهوم اقتصادی ندارد، گفت: رقابت بین بانک ها در پرداخت سودهای بانکی منجر به تخلفات فراوانی شده است.
به گزارش بانک مردم، علی اکبر کریمی در گفت‌وگو با خانه ملت، کاهش نرخ سود بانکی را یکی از الزامات اقتصاد کشور دانست و گفت:  نرخ سود بانکی که به سپرده ها داده می شود، عملا قیمت تمام شده تجهیز منابع مالی بانک ها را تشکیل می دهد.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هیچ تناسبی بین سود سپرده و تسهیلات در بانک ها وجود ندارد، اظهار داشت: همه این موارد باید همزمان کاهش پیدا کند، یعنی هم نرخ سود سپرده ها و هم سود تسهیلات کاهش یابد؛ و  متاسفانه دولت و بانک مرکزی نشان دادند در طی سال های گذشته عزمی جدی برای این کار ندارد.

وی با یادآوری اینکه فقط یک بار شورای پول و اعتبار اقدام به کاهش دو درصدی نرخ سود بانکی کرد و بعد از آن قرار بود به تدریج این نرخ هر ساله کاهش یابد که متاسفانه این کار انجام نشد، تصریح کرد: قسمت اعظم مشکلاتی که در سیستم بانکی غیرمجاز و یا تخلفاتی که در موسسات پولی و بانک ها انجام می شود، به دلیل بالا بودن نرخ سود بانکی است و این موضوع مشکلات جدی را بر بستر فعالیت های اقتصادی کشور ایجاد کرده است.

عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: بیشتر افراد انگیزه ای برای انجام فعالیت های متعارف اقتصادی ندارند و ترجیح می دهند منابع خود را به نقد تبدیل کرده و در بانک ها سپرده گذاری و سود بالایی دریافت کنند؛ چون اولا مالیات ندارد و دوم ریسکی (خطری) متوجه آن نیست.

وی خاطر نشان کرد: دراین شرایط هیچ فعالیت اقتصادی در کشور شکل نمی گیرد، ولی از الزامات فعلی اقتصاد ما که دولت باید هرچه سریعتر درباره آن تصمیمات قاطع و جدی اتخاذ کند، کاهش نرخ سود سپرده های بانکی و تسهیلات است.

کریمی با بیان اینکه تخلفات زیادی در سیستم بانکی وجود دارد، گفت: بسیاری از بانک ها برخلاف مصوبه پرداخت  ۱۵ درصد سود برای سپرده ها و ۱۸درصد برای تسهیلات، شاهدیم که هم به سپرده ها نرخ سود بالاتری می دهند و هم از تسهیلات نرخ سود بیشتری را دریافت می کنند که تخلف است.

نماینده مردم اراک در مجلس اظهار داشت: این موضوع باعث شده که موسسات پولی و بانکی با پرداخت سودهای بالا، بخش عمده ای ازمنابع نقدینگی را به خود جذب کرده و مشکلاتی که امروز درباره موسسات مالی و اعتباری به وجود آمده ناشی از حجم عظیم سپرده های مردم است که این بحران ها در کشور ایجاد کرده است.

وی تاکیدکرد که بانک مرکزی باید تصمیمات قاطع و روشنی براساس توجیهات اقتصادی درباره نرخ سود بانکی اتخاذ کند؛ نرخ سود دورقمی مفهوم اقتصادی ندارد و قطعا نرخ سود بانکی باید متناسب با تورم بوده و به شدت کاهش یابد.

کریمی با اشاره به اینکه باید درباره روش پرداخت سودهای بانکی تغییر نگرش داده شود، تصریح کرد: باید همزمان هم سود بانکی و سود تسهیلات کاهش یابد و اگر یک طرف معادله تغییر کند و طرف دیگر ثابت بماند، تعادل اقتصادی و سیستم بانکی بهم می خورد، ضمن اینکه باید جلوی تخلفات همزمان گرفته شود تا افراد انگیزه ای برای انتقال پول خود از بانک هایی که نرخ را رعایت می کنند به موسسات و بانک هایی که نرخ را رعایت نمی کنند، نداشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: رقابت بین بانکی باید باشد ولی امروز این رقابت تبدیل به تخلفات گسترده ای در بانک ها شده که دیگر به آن رقابت نمی گویند، بلکه تخلف از مقررات است.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: باید بانک ها رقابت خود را بر روی خدمات متمرکز کنند، یعنی هربانکی خدمات بهتری به مردم داد، مردم به آن بانک مراجعه کنند وگرنه باید نرخ سود همان نرخ متعارفی باشد که شورای پول و اعتبار آنرا تصویب کرده و آنها ملزم به رعایت این نرخ هستند.

علی اکبر کریمی

ثبت دیدگاه

ثبت