کمره ای: مجمع همه بانک‌های بورسی به تعویق نیفتاده است

  • ۳۰ تیر ۱۳۹۶
  • 6293

پایگاه خیری تحلیلی بانک مردم: مدیرکل نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی ادعای برخی در خصوص دخالت بانک مرکزی در حسابرسی صورت‌های مالی بانک‌ها را رد کرد و گفت: مجمع سالیانه همه بانک‌ها به تعویق نیفتاده و برخی فردا مجمع خود را برگزار می‌کنند.

به گزارش بانک مردم، عباس کمره‌ئی در گفت‌وگو با  فارس که پرسید آیا مجامع همه بانک‌های بورسی به تعویق افتاد است، اظهارداشت: خیر، مجمع همه بانک‌ها به تعویق نیفتاده و بانک‌هایی که صورت‌های مالی‌شان را مطابق با الگوی مورد نظر بانک مرکزی ارائه کرده و مورد بررسی این نهاد قرار گرفته است، مجمع عمومی سالیانه را برگزار می‌کنند.

وی افزود: برگزاری مجمع عمومی بانک‌هایی که صورت مالی خود را به بانک مرکزی نداده‌‌اند، به تعویق افتاده است.

مدیرکل نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که با این حساب چند بانک می‌توانند مجمع عمومی برگزار کنند، گفت: در حال حاضر تعداد آنها را نمی‌دانم اما فردا و پس فردا مجامع بانک‌هایی که صورت مالی‌شان مورد تایید بانک مرکزی بوده است برگزار می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود اینکه بانک مرکزی از مدت‌ها قبل اعلام کرده بود بانک‌ها باید صورت‌های مالی‌شان را براساس الگوی بانک مرکزی تدوین و به این بانک ارائه کنند، تعدادی از بانک‌ها این کار را نکردند، گفت: بالاخره تهیه این صورت مالی زمان می‌برد و حسابرس باید صورت مالی را بررسی و اعلام نظر کند.

کمره‌ئی ادامه داد: مجامع شرکت‌ها ممکن است به دلایلی تنفس بخورد. اینکه مجمع برخی بانک‌ها به تعویق بیفتد، پدیده مضمومی نیست. شرکت‌هایی هستند که در بازار سرمایه حضور دارند اما سال‌هاست مجامع آنها برگزار نشده است. ولی مجامع برخی بانک‌ها روز شنبه برگزار می‌‌شود.

به گفته وی یکی از دلایل طولانی شدن فرایند تدوین صورت‌های مالی رفت و آمد بین بانک و حسابرس است و مدت زمان بررسی صورت‌های مالی بانک‌ها در بانک مرکزی زمان چندانی نمی‌برد.

مدیر کل نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری در پاسخ به این سوال که آیا بازه زمانی مشخصی برای ارائه صورت‌های مالی بانک‌ها به بانک مرکزی تعیین کرده‌اید، گفت: بازه زمانی تعریف نکرده‌ایم اما بانک‌ها امسال خودشان تمایل دارند هر چه زودتر مجامع سالیانه را برگزار کنند و از طرف دیگر شرایط مانند سال گذشته نیست که اختلاف نظر برای این اقدامات وجود داشته باشد.

وی در واکنش به این نکته که برخی معتقدند این اقدام بانک مرکزی دخالت در حوزه حسابرس است، گفت: کسانی که این اظهارات را مطرح می‌کنند، استناد قانونی‌شان را هم بگویند و استناداتشتن را به مراجع قانونی ارائه کنند، قطعا آنها این موضوع را رسیدگی می‌کنند.

کمره‌ئی ادامه داد: هم در قانون پولی و بانکی و هم قانون برنامه ششم توسعه به نقش بانک مرکزی در بررسی صورت‌های مالی بانک‌ها پرداخت شده است.

طبق اطلاعیه های منتشر شده در کدال، مجامع سالیانه چند بانک که قرار بود در ۳۱ تیر ماه برگزار شود به تعویق افتاده است.

به گزارس فارس، بانک مرکزی از دی ماه ۹۴ با ابلاغ الگوی نمونه صورت های مالی بانک ها به موضوع صورت های مالی ورود کرد.

این الگوی نمونه که گامی در جهت تدوین صورت های مالی در چارچوب صورت مالی AFRS بود، بانک ها را ملزم به اجرای برخی تکالیف حسابداری می کرد و به همین دلیل در گام اول ۱۴ بانک از تدوین صورت مالی در آن چارچوب سر باز زدند.بعد از تعویق مجامع این ۱۴ بانک در سال گذشته و توافق سازمان حسابرسی و بانک مرکزی، بانک ها مکلف به ارائه صورت مالی در چارچوب الگوی مدنظر بانک مرکزی شدند.به گفته مسئولان بانک مرکزی یکی از پیش زمینه های ورود بانک‌ها به فضای بین الملل و برقراری ارتباط با بانک های خارجی، برخورداری بانک‌ها از صورت های مالی شفاف و رعایت استانداردهای بانکداری بین الملل است.در واقع الگوی AFRS بانک ها را ملزم به اقداماتی می کند که سطح استانداردهای بانکی از جمله کفایت سرمایه، ذخایر مطالبات مشکوک الوصول و ذخایر اکچوئری و شفافیت صورت مالی، افزایش یابد.امسال هم بانک مرکزی با ارتقاء استانداردهای الگوی نمونه، بانک ها را ملزم به تدوین صورت مالی در آن چارچوب و ارائه آن به بانک مرکزی، قبل از برگزاری مجمع عمومی کرد.پیش از برگزاری مجمع عمومی سالیانه، بانک مرکزی صورت مالی بانک را بررسی و در صورت نیاز بانک را ملزم به انجام اصلاحاتی در صورت مالی می کند. پس از انجام اصلاحات،مجوز برگزاری مجمع عمومی صادر می شود.خبرگزاری فارس: مجمع همه بانک‌های بورسی به تعویق نیفتاده است/ نظارت بانک‌مرکزی دخالت در کار حسابرس نیست

ثبت دیدگاه

ثبت