۴ چالشی که با مشارکت‌ میان مؤسسات مالی و فین‌تک‌ها برطرف می‌شود

  • ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
  • 2344

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: گزارشی در Center for Financial Inclusion at Accion منتشر شده که صنعت را برای ارائه بهتر سرویس‌دهی، محافظت و قدرت‌ بخشیدن برای انجام مشارکت‌های مالی به چالش می‌کشد. در این گزارش‌ توضیح داده شده است که چگونه بانک‌ها و شرکت‌ها بیمه برای انجام مشارکت‌های بیشتر و ارائه سرویس‌های بهتر، با شرکت‌های فین‌تکی وارد همکاری می‌شوند.این گزارش توضیح می‌دهد که چطور مشارکت و همکاری میان مؤسسات مالی اصلی و شرکت‌های فین‌تک، به‌نفع بخش کم‌درآمد و محروم جامعه جهانی خواهد شد. درواقع این گزارش شامل حال ۱۴ مشارکت و همکاری است که در راستای انجام مشارکت‌های مالی میان شرکت‌ها صورت گرفته است.برخلاف تصور عموم، مؤسسات مالی، فین‌تک‌ها را به چشم شرکای خود در نوآوری می‌بینند نه تهدیدی که هسته اصلی کسب‌وکارشان را هدف گرفته است..

یافته‌های اصلی گزارش

بهترین همکاری میان مؤسسات مالی و فین‌تک‌ها، یک همکاری برد برد است. مؤسسات مالی اصلی با فین‌تک‌ها وارد همکاری می‌شوند تا بتوانند بهبودی در ارائه محصولاتشان داشته باشند و رضایت را در میان مشتریانشان افزایش دهند. از طرف دیگر، فین‌تک‌ها هم با همکاری با این مؤسسات مالی می‌توانند برای رشد بیشتر خودشان، به سرمایه لازم دسترسی داشته باشند.ثمره این همکاری به نفع اقشار کم‌درآمد جامعه خواهد بود که سرویس مالی مناسبی به آن‌ها ارائه نمی‌شود که درنهایت می‌توانند سرویس‌ها و خدمات مالی ارزان‌تر، باکیفیت‌تر و رضایت‌بخش‌تری دریافت کنند.برای تسهیل هرچه بیشتر مشارکت‌های مؤسسات مالی، در داخل سازمان خودشان را برای نوآوری آماده می‌کنند، سیستم‌ها و کارکنانشان را از لحاظ استراتژیکی ادغام می‌کنند و توافقاتشان را برای تضمین ثبات و موفقیت بیشتر، توسعه می‌دهند.مشارکت و همکاری با فین‌تک‌ها، به مؤسسات این امکان را می‌دهد تا با تکنولوژی‌های جدید، با ریسک و هزینه کمتری درگیر شوند. ازطرف دیگر، این همکاری و مشارکت به شرکت‌های کنونی امکان رقابت با بازیگران جایگزینی مانند فیس‌بوک و آمازون، که به‌نوعی تهدیدی برای مؤسسات مالی نیز به شمار می‌روند، فراهم می‌کند. مؤسسات مالی می‌توانند با ارائه محصولات نوآورانه‌تر و ارزان‌تر به مشتری، در این میدان رقابتی همچنان باقی بمانند.یکی از یافته‌های دلگرم‌کننده و تا حدی غیرمنتظره این یافته، این است که این همکاری نشان‌دهنده یک تغییر آرام اما فراگیر صنعت مالی به سمت مشتری محوری است. مدیریت و همین‌طور استفاده بهتر از داده‌ها، محصولات بانکی دیجیتالی جدید و تعامل هرچه بهتر و بیشتر با مشتری، همگی باعث ارائه سرویس و خدمات بهتر به اقشار محروم جامعه می‌شود.در ادامه به چهار چالش اصلی که طی این مشارکت‌های مالی که ازطریق همکاری میان مؤسسات مالی و فین‌تک‌ها برطرف می‌شود، اشاره می‌کنیم:.

دسترسی به بخش جدیدی از بازار

  • AXA با همکاری MicroEnsure قصد دارد تا صنعت بیمه را به مشتریان جدیدی در بازارهای نوظهور توسعه دهد.
  • بانک Diamond Trust و شرکت Kopo Kopo برای سرویس‌دهی به فروشندگان خرد در کنیا و اوگاندا با یکدیگر همکاری می‌کنند.
  • مسترکارت، Gridnod Bank و Net1 با همکاری یکدیگر قصد دارند تا به افراد بدون هیچ حساب بانکی در آفریقای جنوبی که کمک‌های مالی اجتماعی دریافت می‌کنند، رسیدگی کنند.
  • Societe Generale با همکاری TagPay قصد دارد تا محصولات بانکی همراهی که ارائه می‌دهد، مشتریان جدیدی در سنگال و ساحل عاج جذب کند.
.

ارائه پیشنهادات جدید به مشتریان

  • ICIC Bank با همکاری Stellar به‌دنبال ساخت یک شبکه پرداخت مبتنی بر زنجیره بلوک برای مشتریانش در هند و دیگر کشورها است.
  • Stanbic Bank با DreamOval همکاری می‌کند تا بتواند پلتفرم پرداخت‌های موبایلی را برای فروشندگانی که دسترسی به سرویس‌های مالی و یا بانک‌ها ندارند، فراهم کنند.
  • Santander هم با همکاری PayKey روی پلتفرم پرداخت فردبه‌فرد ادغام‌شده با اپلیکیشن‌های پیامرسان مانند واتس‌اپ و فیس‌بوک، کار می‌کند.
.

جمع‌آوری، استفاده و مدیریت داده‌ها

  • MicroBank با Entrepreneurial Finance Lab همکاری می‌کند تا بتواند به کارآفرینان کم‌سابقه و کم‌اعتبار اسپانیایی، اعتبار کافی و مودرنیازشان را فراهم کنند.
  • بانکی در فیلیپین هم با همکاری DemystData قصد دارد تا محصولات اعتباری موردنیاز را برای مشتریانی که اعتبار پرداختی کمی دارند، فراهم کند.
  • Ujjivan با همکاری Artoo قصد دارد تا به شرکت‌های میکرو، کوچک و متوسط محروم در هند رسیدگی کند.
.

تعامل با مشتری و استفاده از محصول در حال افزایش است

  • بانک BBVA در مکزیکو د Bancolombia در کلمبیا هرکدام به‌طور جداگانه با Juntos همکاری می‌کنند تا بتوانند با استفاده از سرویس مکالمه‌ای خودکار SMS این شرکت، امکان تعامل با مشتریان را افزایش دهند.
  • PNB Metlife با همکاری Imaginate قصد ارائه یک تجربه شعبه مجازی برای دارندگان بیمه‌نامه در هند را دارندمنبع: راه پرداخت

ثبت دیدگاه

ثبت