توقف پرداخت وام به کارکنان دو بانک‌ از منابع قرض‌الحسنه/ اعطای وام ازدواج ۱۰۰درصد افزایش یافت

  • ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
  • 7070

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: بررس صورت‌های مالی سال ۹۵ دو بانک ملت و آینده نشان می‌دهد، پس از بخشنامه بانک مرکزی درخصوص توقف اعطای وام از منابع قرض‌الحسنه به کارکنان بانک‌ها، روند اعطای وام به کارکنان در این دو بانک متوقف و سطح پرداخت وام ازدواج رشد بیش از ۱۰۰ درصدی داشته است.

به گزارش بانک مردم به نقل ازفارس بانک مرکزی در شهریور ماه ۱۳۹۵ پس از گزارش فارس به عنوان «۷۷ درصد تسهیلات قرض‌الحسنه ۴ بانک در سال ۹۴ به کارکنانشان اعطا شد+ سند» اعلام کرد، پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه از محل منابع قرض‌الحسنه به کارکنان بانک‌ها ممنوع است.

تاکنون صورت مالی اغلب بانک‌ها منتشر نشده است و به همین دلیل نمی‌توان ارزیابی جامعی از روند اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه در شبکه بانکی داشت اما بررسی صورت مالی دو بانک ، ارزیابی نسبی از این ابلاغیه بانک مرکزی به بانک‌ها به دست می‌دهد.البته ردیف تسهیلات کارکنان در صورت‌های مالی هر دو بانک وجود دارد که دلایل موجه داشته و در ادامه به آنها پرداخته شده است.

* بانک ملت

ماخذ، صورت مالی حسابرسی شده سال ۹۵

طبقه‌بندی تسهیلات قرض‌الحسنه اعطایی بر اساس موضوع تسهیلات، ارقام به تومان

موضوع تسهیلاتسال ۹۵سال ۹۴
ازدواج۱۷۱۶ میلیارد۷۹۹ میلیارد
اشتغال۸۱۲ میلیارد۷۶۳ میلیارد
درمان۱۰۹ میلیون۱۰۹ میلیون
زندانیان معسر۷۶ میلیارد۵۹ میلیارد
عمره و عتبات۲۱٫۵ میلیارد۴٫۴ میلیارد
کارکنان بانک۱۷۳۲ میلیارد۱۷۲۱ میلیارد
مددجویان کمیته امداد و بهزیستی۷۷۸ میلیونیک میلیارد و ۶۸۴ میلیون
مسکن روستایی۱۰ میلیارد و ۷۸ میلیون۱۹ میلیارد و ۸۴۵ میلیون
مشاغل خانگی۲۸ میلیارد۴۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون

*بانک آینده

طبقه بندی تسهیلات قرض‌الحسنه اعطایی بر اساس موضوع تسهیلات، ارقام به تومان

موضوع تسهیلات۱۳۹۵۱۳۹۴
ازدواج۵۸ میلیارد و ۲۹۳ میلیون۹ میلیارد و ۶۶۹ میلیون
اشتغال۹۷۱ میلیون----
کارکنان بانک۳۲۸ میلیون۶۶۶ میلیون
تحصیل۵ میلیون---
درمان۳ میلیون---
سایریک میلیارد و ۹۷ میلیون۳ میلیارد و ۲۹۲ میلیون

 ارقام دو جدول بالا، مانده تسهیلات اعطایی قرض‌الحسنه است و تا زمانی که دوره بازپرداخت تسهیلات به اتمام نرسیده، مانده تسهیلات نزد وام گیرنده به عنوان تسهیلات در سال بعد هم قید می‌شود.

بنابراین کاهش مانده تسهیلات اعطایی قرض‌الحسنه به کارکنان در بانک آینده به معنای توقف پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه از محل منابع قرض‌الحسنه به کارکنان (کارمندان بانک آینده) است.

در بانک ملت هم، با توجه به اینکه بخشنامه بانک مرکزی به بانک‌ها در اوایل شهریور ماه سال ۹۵ ابلاغ شد و بیش از ۵ ماه از سال گذشته بود، به نظر می‌رسد می‌توان عدم تغییر در سطح مانده تسهیلات قرض‌الحسنه‌ به کارکنان را به معنای توقف پرداخت وام قرض‌الحسنه به کارکنان تلقی کرد.

از طرف دیگر، میزان مانده تسهیلات اعطایی ازدواج از در این دو بانک از ۸۰۹ میلیارد و ۴۰۴ میلیون تومان به ۱۷۷۴ میلیارد و ۳۶۳ میلیون تومان افزایش یافته است.

ثبت دیدگاه

ثبت