دادستان تهران: از کاهش سود بانکی حمایت می‌کنیم/ بانک مرکزی بانک‌های متخلف را معرفی کند/مدیرعامل سابق بانک سرمایه بازداشت شده/ ماجرای سود ۴۰۰ درصدی یک صندوق در کرمانشاه

  • ۱۲ شهریور ۱۳۹۶
  • 5067

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم:هشتمین نشست شورای معاونان دادستانی تهران با موضوع تحقیقات پرونده‌های قضایی با حضور تعدادی از معاونان دادستان، سرپرستان نواحی و روسای دوایر نظارت دادسرای عمومی تهران و بازپرسان شش ناحیه از دادسرا، به ریاست دادستان تهران برگزار شد.به گزارش بانک مردم به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، دادستان تهران، دولت‌ابادی در بخشی از سخنان خود در شورای معاونان به تصمیم بانک مرکزی دائر بر کاهش نرخ سود سپرده‌ها اشاره کرد.وی ضمن حمایت از این تصمیم، به مردم هشدار داد که از سپرده‌گذاری در موسسات و شرکت‌هایی که مدعی اعطای سودهای کلان هستند، خودداری کنند و در توضیح گفت: اخیراً برخی شرکت‌ها با ادعای اعطای سود بالاتر از نرخ بانک مرکزی، سپرده‌های زیادی را جذب نموده‌اند. این شرکت‌ها در ابتدای فعالیت، چند ماهی به تعهدات خود عمل می‌کنند تا اعتمادسازی نمایند، ولی به تدریج کسری می‌آورند و گرفتار می‌شوند.

دادستان تهران از اقدام بانک مرکزی دائر بر تشدید نظارت‌ها بر شرکت‌هایی که در ارتباط با امور مالی، وجوه مردم را جذب می‌کنند تشکر نمود و اظهار داشت: اخیراً برخی شرکت‌ها به سپرده‌گذاران سود بالا می‌دهند و لذا به مردمی که به امید دریافت سود بالاتر وجوه خود را به این‌گونه شرکت‌ها می‌دهند، هشدار داده می‌شود که از سپردن وجوه خود به این گونه مراکز خودداری نمایند.

بانک مرکزی شرکت‌هایی را که وعده دادن سودهای غیرمتعارف به مردم می‌دهند، به پلیس دادسرا معرفی نماید

دادستان تهران از بانک مرکزی خواست فعالیت شرکت‌هایی که وعده دادن سودهای غیرمتعارف به وجوه مردم را می‌دهند، به پلیس و دادسرا اعلام کند و در ذکر نمونه‌ای از این پرونده‌ها اظهار داشت: در پرونده‌ای که اخیراً در دادسرای پولی - بانکی مفتوح شده است، شرکتی با ادعای ساخت شهرک، هتل، تورهای تفریحی و نظایر آن، تعهد به پرداخت سه تا پانزده درصد سود ماهیانه به وجوه سپرده‌گذاران را داده است و در حال حاضر سه نفر مدیران این شرکت تحت تعقیب قضایی قرار گرفته‌اند.

جعفری دولت‌آبادی با خاطرنشان نمودن این که ادعاهای این گونه شرکت‌ها صرفاً تبلیغاتی و با هدف جذب وجوه مردم صورت می‌گیرد، از تسری چنین فعالیت‌هایی به شرکت‌های خدماتی اظهار نگرانی کرد و ضمن هشدار مجدد به مردم در خصوص سپرده‌گذاری در این شرکت‌ها، از پلیس و سرپرستان نواحی دادسرا خواست با رصد چنین فعالیت‌هایی که می‌تواند مصداق تحصیل مال از طریق نامشروع، کلاهبرداری و اخلال در نظام اقتصادی محسوب شود، در کشف جرم و تعقیب قضایی عوامل آن تسریع نمایند.

وی به پرونده‌‌ای در دادسرای جرایم اقتصادی که موضوع آن اخذ وجوه مردم در قالب عقد مضاربه بود اشاره نمود و در توضیح اظهار داشت: متهم این پرونده خانمی است که در قالب عقد مضاربه و با ادعای پرداخت ۴۰۰ درصد سود به سپرده‌ها، تا کنون بیش از هزار میلیارد تومان وجوه مردم را جذب نموده است. این پرونده ابتدا در دادسرای کرمانشاه مفتوح شده و پس از وقوع اختلاف در صلاحیت به دادسرای تهران ارسال شده و در دادسرای جرایم اقتصادی تحت رسیدگی است و مدیر این شرکت بازداشت شده است.

بازداشت مدیرعامل سابق بانک سرمایه

دادستان تهران به نقش مدیران اجرایی در صحت و سلامت امور و در مبارزه با فساد اشاره کرد و یکی از راه‌های پیشگیری از وقوع فساد در دستگاه‌های اجرایی را استفاده از مدیران سالم دانست.

وی با اشاره به پرونده بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان، نصب برخی مدیران نالایق را عامل اصلی فساد دانست و اظهار داشت: اخیراً مدیر سابق بانک سرمایه بازداشت شده است.

جعفری دولت‌آبادی از بانک مرکزی و دستگاه‌های دولتی خواست به منظور پیشگیری از وقوع چنین جرایمی، در نصب مدیران بانک‌ها دقت نمایند.

ثبت دیدگاه

ثبت