اگر از دریافت تسهیلات صندوق یکم بانک مسکن انصراف دهید فقط ۱۰ درصد سود خواهید گرفت/ پیشنهادات جالب بانک مسکن برای انصراف‌دهندگان

  • ۲۵ شهریور ۱۳۹۶
  • 4617

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: بانک مسکن سه مسیر برای کسانی که به هر دلیل تمایلی به استفاده از تسهیلات صندوق پس‌ انداز مسکن یکم بعد از طی یک دوره سپرده‌گذاری را نداشته باشند، طراحی کرده است.به گزارش بانک مردم، بانک مسکن اعلام کرد که با وجود امتیاز بی‌ سابقه‌ای که بانک مسکن برای زوج‌ های جوان در نظر گرفته و در قالب آن یک یا هر دو زوجین می‌توانند با سپرده‌گذاری ۴۰ میلیون تومانی در صندوق پس‌ انداز مسکن یکم، پس از گذشت یک سال از امتیاز تسهیلات ۸۰ میلیونی خرید مسکن با پایین‌ ترین نرخ سود موجود در انواع تسهیلات بانکی یعنی نرخ ۸ درصد در بافت فرسوده و ۹/۵ درصد در سایر بافت‌ های شهری پایتخت برخوردار شوند، هنوز عده‌ای از خانه‌ اولی‌ها در ارزش این تسهیلات تردید دارند.

اگر چه به این سپرده‌گذاری در مدت یک سال سودی تعلق نمی‌گیرد، اما امتیاز صندوق پس‌انداز مسکن یکم نسبت به دیگر صندوق‌هایی که تسهیلاتی معادل یک تا چند برابر موجودی حساب پرداخت می‌کنند، در این است که در پایان دوره سپرده‌گذاری کل مبلغ سپرده آزاد می‌شود و در حساب مسدود باقی نمی‌ماند. این در حالی است که سایر بانک‌ ها و موسسات مالی و اعتباری عموما تمام یا بخشی از مبلغ سپرده را تا زمان تسویه اقساط تسهیلات مسدود می‌کنند و تسهیلات گیرنده امکان خارج کردن وجه از حساب را نخواهد داشت.

افزون بر این به دنبال کاهش نرخ سود بانکی، انتظار می‌رود تمایل به سپرده‌گذاری در انواع سپرده‌های یک‌ ساله با انگیزه کسب سود کاهش یابد و در نتیجه ظرف ماه‌ های آتی خانه‌ اولی‌های بیشتری، صندوق پس‌ انداز مسکن یکم را برای سپرده‌گذاری به قصد خرید آپارتمان انتخاب کنند. صرف‌ نظر کردن از سود بانکی به مدت یک سال به ازای برخورداری از تسهیلات ارزان قیمت ۹/۵ درصدی در گذشته هم پرسود بود اما با کاهش نرخ سود بانکی ارزش آن بیش از پیش عیان می‌شود.

با این حال ممکن است، برخی به هر دلیل در پایان دوره سپرده‌گذاری امکان استفاده از تسهیلات مذکور را نداشته باشند. به عنوان مثال ممکن است برخی پس از سپرده‌گذاری در صندوق یکم، از امکانات دولتی تامین مسکن نظیر امتیاز تعاونی مسکن در سازمان محل کار خود برخوردار شوند که در این صورت، با توجه به قرمز شدن فرم «ج» آنها، دیگر امکان استفاده از تسهیلات صندوق پس‌ انداز مسکن یکم را نخواهند داشت. از این رو ممکن است عده‌ای با این تصور که ممکن است در طول دوره سپرده‌گذاری در صندوق یکم، از امتیاز دولتی دیگری برای خانه‌دار شدن برخوردار شوند، از این امتیاز صرف‌ نظر می‌کنند.

این در حالی است که برای این گروه نیز سه مسیر توسط بانک مسکن طراحی شده تا آنها تحت هیچ شرایطی مغبون نشوند. مسیر اول، «انتقال امتیاز تسهیلات به بستگان درجه یک» است که شامل پدر، مادر، همسر، فرزند، خواهر، برادر، نوه، پدربزرگ و مادربزرگ می‌شود. بنابراین با توجه به عدم وضع شرایط سنی برای سپرده‌گذاران صندوق پس‌ انداز یکم، امتیاز این تسهیلات می‌تواند به عنوان هدیه خوبی از سوی والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ‌ها به جوانان، مورد استفاده قرار گیرد.

لازم به ذکر است که پس از طی دوره سپرده‌گذاری مطابق با شرایط صندوق‌ پس‌انداز مسکن یکم (که بین دو تا شش دوره شش ماهه بر اساس میزان تسهیلات درخواستی تا سقف ۸۰ میلیون تومان در تهران، ۶۰ میلیون تومان در شهرهای بزرگ و ۴۰ میلیون تومان در سایر شهرها است)، سپرده‌گذار می‌تواند با حفظ کف ۱۳/۵ میلیون تومانی سپرده، الباقی رقم سپرده‌گذاری را از حساب خارج کنند و مبلغ باقی‌ مانده نیز بلافاصله بعد از اینکه امتیاز تسهیلات مذکور بابت خرید یک آپارتمان استفاده شد، قابل برداشت خواهد بود. به این ترتیب هیچ ضرورتی ندارد بلافاصله بعد از سپری شدن دوره سپرده‌گذاری در صندوق یکم، از این امتیاز برای خرید خانه استفاده کرد و امتیاز مذکور تنها با حفظ ۱۳/۵ میلیون تومان در حساب، باقی خواهد ماند.

در قالب مسیر دوم طراحی شده توسط بانک مسکن، امکان «تبدیل حساب مسکن یکم به حساب صندوق پس‌انداز مسکن» نیز وجود دارد. به این ترتیب فردی که امکان استفاده از تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم را نداشته باشد، می‌تواند با تبدیل سپرده خود به صندوق پس‌انداز مسکن، تا سقف ۲۰ میلیون تومان از این تسهیلات استفاده کند. زیرا تسهیلات صندوق پس‌ انداز مسکن، محدودیت‌های مسکن یکم مانند خانه‌ اولی بودن و یا سبز بودن فرم «ج» را ندارد. استفاده از این مسیر به ویژه برای کسانی که با ارقام کمتر از ۴۰ میلیون تومان سپرده‌گذاری کرده‌اند و در عین حال قصد خرید مسکن دارند، گزینه مناسبی خواهد بود. سود تسهیلات این صندوق نیز در حال حاضر ۱۱ درصد است که نسبت به سود تسهیلات از محل خرید اوراق ۶/۵ درصد پایین‌تر است.

سومین و تنها مسیر باقی‌ مانده نیز، فسخ حساب و دریافت سود سپره‌های کوتاه‌ مدت عاد ی به ازای دوره سپرده‌گذاری است که در حال حاضر به صورت علی‌ الحساب ۱۰ درصد تعیین شده است.

ثبت دیدگاه

ثبت