رییس کمیسیون عمران مجلس: نظارت ضعیف بانک مرکزی بر عملکرد موسسات مالی، سپرده های مردم را نابود کرد

  • ۲۸ شهریور ۱۳۹۶
  • 1262

 پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: رییس کمیسیون عمران، گفت: بانک ها باید اقداماتی انجام دهند که ۳۵ درصد سود داشته باشد تا بتوانند ۳۰ درصد به مردم سود پرداخت کنند، گفت: بانک مرکزی نقش مهمی در جایگاه نظارتی بر عملکرد موسسات مالی دارد اما نتوانسته از آن استفاده کند.
به گزارش بانک مردم، محمدرضا رضایی کوچی در گفت وگو با خانه ملت، با بیان اینکه در تمام دنیا معمولا بانک‌ها در چرخش اقتصادی و رونق کسب و کار عامل موثری هستند، اما در ایران بانک‌ها به نوعی مانع می شوند، گفت: در ایران بانک ها، پول هایی که در اختیار مردم است را تحویل گرفته و سودهایی به مردم می‌دهند، که عملا این پول‌ها به جای اینکه به بازار کسب و کار و تولید حرکت کند، عملا در اختیار بانک‌ها قرار می‌گیرد.

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه بانک‌ها بانکداری نمی‌کنند و در حوزه دیگری سرمایه‌گذاری می‌کنند، افزود: معمولا در آن حوزه‌ای که بانک‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند در کسب و کار و تولید ملی نقش آفرینی چندانی ندارد، البته دولت بارها بر کاهش سود بانک‌ها کاهش تأکید داشته و در این راستا مصوبه‌ای داشته که اجرایی نمی شود و تمکین نشده است.

ایران در بعد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در تولید کشور موفق عمل نکرده‌ است

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: عدم کاهش نرخ سود بانکی براساس مصوبه دولت موجب سردرگمی مردم می‌شود که باید چه اقدامی انجام دهند، لذا در سال فعلی که سال اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال ملی است نمی‌توان در تولید و اشتغال حرفی برای گفتن داشت.

رضایی کوچی با بیان اینکه دولت اگر بخواهد برنامه خود را در بخش تولید و اشتغال اعلام کند، که چه کاری کرده دستش خالی است، یادآور شد: در حال حاضر به تعداد بیکارها اضافه می‌شود، برخی واحدهای صنعتی همچنان تعطیل است و فعالیت‌های عمرانی شکل خوب و صورت مناسب ندارد، که همه اینها نشان‌دهنده این است که ایران در بُعد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در تولید کشور موفق عمل نکرده‌ است و همچنان پول‌ها روانه بانک‌ها می‌شود و بانک‌ها غیر از بانکداری کار دیگری انجام می‌دهند و نهایتا حرفی برای گفتن در بخش تولید و اشتغال وجود ندارد.

بانک مرکزی ملاحظه بانک ها را می‌کند

وی با اشاره به اینکه دولت باید در پایان سال پرونده خود را در بحث تولید و اشتغال ارائه دهد، افزود: با طی این مسیر و عدم همکاری بانک‌ها دست دولت خالی است و انتظار می‌رود که بانک‌ها همکاری کنند که پول از بانک‌ها خارج شده و در بحش تولید تزریق شود تا دولت نیز تا پایان سال دستش برای ارائه گزارش پر باشد و راندمان خوبی را ارائه دهد.

رضایی کوچی در پاسخ به سوالی در خصوص نظارت بانک مرکزی بر بانک‌ها ادامه داد: بانک مرکزی علیرغم اینکه اختیار و قانون داشته و همچنین مجلس و دولت را پشتوانه خود دارد، اما ملاحظه بانک ها را می‌کند و از قدرت خود نتوانسته استفاده کند که این نشان می دهد که یا قدرت لازم را ندارد و یا حمایت‌های لازم از طرف تیم اقتصادی دولت نمی‌شود و آنچه که مشخص است این بوده که بانک مرکزی در حال حاضر موفق عمل نکرده و نتوانسته اعمال قدرت و اعمال قانون را بر بانک‌های کشور داشته باشد و بانک‌ها همچنان مسیر خودشان را می‌روند و از هیچ کس تبعیت نمی‌کنند.

بانک‌ها به جای اینکه شرایط اقتصادی کشور را تعدیل و اصلاح کنند به تورم و گرانی دامن می زنند

وی با بیان اینکه بانک‌ها به جای اینکه شرایط اقتصادی کشور را تعدیل و اصلاح کنند به تورم و گرانی دامن زده و مسابقه بزرگی در کشور در برای پرداخت سود بیشتر به راه انداخته‌اند، اظهار کرد: امروز کدام بنگاه‌ اقتصادی می‌تواند سود ۲۰ درصد داشته باشد، که بعضی موسسات سود ۳۰ درصد پرداخت می‌کردند، بنابراین زمانی که بانکی سپرده های مردم را جذب می کند باید اقداماتی انجام دهد که ۳۵ درصد سود داشته باشد تا بتواند ۳۰ درصد به مردم سود بدهد.

رضایی کوچی افزود: زمانی که شرایط ایجاب نمی‌کند که ۲۰ درصد سود پرداخت شود، چگونه برخی موسسات می‌توانند به مردم ۳۰ درصد سود بدهند، لذا جای بانک مرکزی که باید بر این بخش نظارت و کنترل می‌کرده خالی است .

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در بحث موسسات مالی که سپرده های مردم را نابود کرده‌ و از بین برده‌اند حتما بانک مرکزی نقش مهمی در جایگاه نظارتی دارد و نتوانسته از آن استفاده کند، در حالی که قانون در اختیار داشته است اما متأسفانه نتوانسته از این ظرفیت قانونی استفاده کند.

منبع: خانه ملت

 محمدرضا رضایی کوچی

ثبت دیدگاه

ثبت