سکان سیاست‌گذاری پولی ایران در دست بانک‌های خصوصی/ ۲۵ درصد از پایه پولی اضافه برداشت خصوصی‌هاست

  • ۲۸ شهریور ۱۳۹۶
  • 3389

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: بانک‌های خصوصی در حالی در مقام پیشران بازار پول و تعیین کننده مسیر حال و آینده بازار پول برآمده‌اند که رفتار این بانک‌ها عمیقا غیر مسئولانه بوده و حجم بدهی آنها به بانک مرکزی به شکل خطرناک و وحشت‌آوری رشد کرده است.

به گزارش بانک مردم  به نقل از خبرگزاری فارس، مسئول تنظیم سیاست‌های پولی نهادی به نام بانک مرکزی است که یکی از اجزای این مسئولیت، انقباض و یا انبساط نقدینگی است.

همانطور که می‌دانیم نقدینگی از حاصل ضرب پایه پولی در ضریب فزاینده به دست می‌آید و در این چارچوب هر دو بخش رشددهنده نقدینگی در اختیار بانک مرکزی قرار دارد.

اجزای پایه پولی شامل بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی، بدهی دولت به بانک مرکزی و رشد خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی است. در واقع رشد هر یک از این اجزا منجر به رشد پایه پولی و به تبع آن نقدینگی می‌شود.

بانک مرکزی برای کنترل و مدیریت بدهی بانک‌ها روش‌های مختلفی در اختیار دارد که یکی از آنها، جریمه اضافه برداشت بانک‌ها _با نرخ ۳۴ درصد_ است. البته در صورت ادامه اضافه برداشت‌ها بانک مرکزی می‌تواند از ابزار‌های دیگر، مانند قطع اتصال بانک به سیستم ساتنا و یا چکاوک، استفاده کند.

اما باوجود همه این ابزارهای در اختیار، بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در ۱۷ سال گذشته همواره روند صعودی داشته است.

*ارقام به میلیارد تومان

سالپایه پولیبدهی بانک‌ها به بانک مرکزینسبت بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی به پایه پولیبدهی بانک‌های خصوصی به بانک مرکزینسبت بدهی «بانک‌های خصوصی به بانک مرکزی» به پایه پولی
۱۳۸۰۹۴۱۴۱۲۰۷۱۲ درصد۰۰
۱۳۸۱۱۱ هزار و ۷۱۶۲۴۳۰۲۰٫۷ درصد۰۰
۱۳۸۲۱۲ هزار و ۸۷۱۲۳۵۴۱۸٫۲ درصد۰۰
۱۳۸۳۱۵ هزار و ۱۲۰۲۱۴۹۱۴٫۲ درصد۰۰
۱۳۸۴۲۲ هزار و ۹۰۳۵۹۱۱۶٫۲ درصد۰۰
۱۳۸۵۲۷ هزار و ۹۹۷۵۴۸۸۱۹٫۶ درصد۰۰
۱۳۸۶۳۶ هزار و ۵۴۹۱۳ هزار و ۷۶۹۳۷٫۶ درصد۱۸۲۰٫۴۹ درصد
۱۳۸۷۵۴ هزار و ۸۴۲۳ هزار و ۹۷۵۴۴٫۳ درصد۶۹۱۱٫۲ درصد
۱۳۸۸۶۰ هزار و ۳۷۸۱۶ هزار و ۵۹۳۲۷٫۴ درصد۳ هزار ۱۸۹۵٫۲ درصد
۱۳۸۹۶۸ هزار و ۳۷۸۳۲ هزار و ۹۷۲۴۸٫۲ درصد۲ هزار و ۴۵۰۳٫۵ درصد
۱۳۹۰۷۶ هزار و ۴۵۶۴۱ هزار و ۸۳۰۶۲ درصد۲ هزار و ۲۱۰۲٫۸ درصد
۱۳۹۱۹۷ هزار و ۵۷۹۴۸ هزار و ۸۳۱۵۰ درصد۲ هزار و ۸۹۰۲٫۹ درصد
۱۳۹۲*۱۱۸ هزار و ۴۷۸۶۰ هزار و ۲۶۰۵۰٫۸ درصد۲ هزار و ۸۳۰۲٫۳ درصد
۱۳۹۳۱۳۱ هزار و ۱۴۷۸۵ هزار و ۸۰۴۶۵٫۴ درصد۲۳ هزار و ۹۹۰۱۸٫۲ درصد
۱۳۹۴۱۵۳ هزار و ۳۶۰۸۳ هزار و ۶۱۰۵۴٫۵ درصد۱۲ هزار و ۴۷۰۸٫۱ درصد
۱۳۹۵۱۷۹ هزار و ۸۳۰۹۹ هزار و ۶۹۰۵۶٫۳ درصد۳۸ هزار و ۲۳۰۲۱٫۲ درصد
تیر ماه ۱۳۹۶۱۹۱ هزار و ۳۳۹ (نرخ احتمالی و متناسب با نرخ رشد نقدینگی)۱۰۷ هزار و ۸۷۰۵۶٫۳ درصد۴۹ هزار و ۴۱۰۲۵٫۸ درصد

به گزارش فارس، همانطور که در ارقام جدول بالا قابل مشاهده است، نسبت بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی به پایه پولی از ۱۲ درصد در سال ۸۰ به ۶۵ درصد در سال ۹۳ رسید که بالاترین نسبت در ۱۷ سال گذشته است. این نسبت در سال ۹۴ تا حدودی کاهش یافت اما در سال ۹۵ مجددا با ۱٫۸ درصد افزایش به ۵۶٫۳ درصد رسید.

اما نکته قابل تامل در این بین تغییر ترکیب بدهی بانک‌ها در سال‌های اخیر است. در واقع تا قبل از دولت یازدهم که بانک‌های دولتی به دلیل تکالیف دولت (از جمله مسکن مهر)، بیشترین سهم را از بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی داشتند، به تدریج جای خود را به بانک‌های غیردولتی و خصوصی داده‌اند.

اما همانطور که ارقام جدول بالا نشان می‌دهد، بانک‌های خصوصی در سه سال گذشته گوی سبقت را از دولتی‌ها ربوده و حجم بدهی خود به بانک مرکزی را به حجم بدهی بانک‌های تخصصی دولتی که تامین مالی مسکن مهر را به دوش می‌کشیدند، نزدیک کردند. چرا که حجم بدهی بانک‌های تخصصی دولتی به بانک مرکزی ۵۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است و حجم بدهی بانک‌های خصوصی ۴۹ هزار و ۴۱۰ میلیارد تومان.

هنوز آمار مرداد ماه منتشر نشده اما شنیده‌ها حاکی است باتوجه به اطلاع بانک‌ها از برنامه بانک مرکزی برای تبدیل اضافه برداشت‌ها به خط اعتباری و کاهش نرخ جریمه آن از ۳۴ درصد به ۱۸ تا ۱۶ درصد، بانک‌های خصوصی بر حجم اضافه برداشت خود افزوده‌اند. بنابراین قطعا در مرداد ماه بدهی بانک‌های خصوصی به بانک مرکزی از ۵۰ هزار میلیارد تومان هم عبور کرده است.

به گزارش فارس، در تمام ۱۷ سال گذشته، فقط ۲ بار بانک مرکزی اضافه برداشت بانک‌ها را به خط اعتباری تبدیل کرده است. یک بار در اوایل سال ۹۴ و یک بار هم در شهریور ماه ۹۶٫ 

همانطور که در جدول قابل ملاحظه است، دقیقا در ماه‌های نزدیک به اعمال این سیاست، حجم بدهی بانک‌های خصوصی به شکل عجیبی رشد شدید داشته است. رشد بدهی در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲ بیش از ۸۰۰ درصد و در تیر ماه ۹۶ نسبت به تیر ماه ۹۵ بیش از ۲۲۷ درصد بوده است.

به گزارش فارس، بررسی این دو مقطع و وضعیت نرخ سود این دو دوره حکایت جالبی دنباله‌روی سیاست‌گذار پولی از بانک‌های خصوصی است. نرخ سود علی‌الحساب سپرده‌های بانکی توسط بانک‌های خصوصی به سمت بالا هدایت می‌شود، بیشترین اضافه برداشت‌ها از منابع بانک مرکزی در ۴ سال اخیر توسط بانک‌های خصوصی انجام شده است و همین بانک‌های خصوصی هستند که زیر بار تدوین صورت‌های مالی مطابق با چارچوب‌های بانک مرکزی و ارائه صورت مالی به این بانک قبل از برگزاری مجمع عمومی سالیانه به بانک مرکزی نمی‌روند.

در مقابل، بانک‌های دولتی تجاری و دولتی تخصصی در عین اینکه بیشترین مطالبات را از دولت دارند، بیشترین تکالیف بودجه‌ای و تکالیف سیاست‌های کلان اقتصادی روی دوش آنهاست و جالب اینکه همین بانک‌ها، کمترین نسبت اضافه برداشت از منابع بانک مرکزی را دارند.

کل بدهی بانک‌های تجاری دولتی و تخصصی دولتی به بانک مرکزی ۵۸ هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان است که در صورت کسر خط اعتباری مسکن مهر حداکثر میزان این بدهی ۸ هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان است.

بنابراین رقم واقعی بدهی بانک‌های دولتی تجاری و دولتی تخصصی با این همه تکالیف بودجه‌ای و توسعه‌ای، ۸ هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان است، اما بدهی بانک‌های خصوصی، بدون هیچ تکلیف بودجه‌ای و یا الزام اعطای تسهیلات به یک بخش خاص، ۴۹ هزار و ۴۱۰ میلیارد تومان است.

* ارقام به میلیارد تومان

بدهی بانک‌های دولتی بانک مرکزیبدهی بانک‌های دولتی پس از کسر خط اعتباری مسکن مهربدهی بانک‌های خصوصی (غیردولتی) به بانک مرکزی
۵۸ هزار و ۴۶۰۸ هزار و ۴۶۰۴۹ هزار و ۴۱۰

به گزارش فارس، بنابراین، سیاست‌ بانک مرکزی برای تبدیل اضافه برداشت‌های بانک‌ها به خط اعتباری، تنها به نفع بانک‌های خصوصی تمام شده است. بانک‌هایی که با بی‌انضباطی مالی خود بیش از ۳۳۱ هزار میلیارد تومان نقدینگی به اقتصاد ایران اضافه کرده‌اند.

به عبارت بهتر، رفتار بانک‌های خصوصی است که موجب به صرافت افتادن سیاست‌گذار پولی برای تدوین بسته جدید پولی می‌شود تا خلق اعتبار ایجاد شده از سوی بانک‌های خصوصی را مهار کند. شاید بتوان این جمله را اضافه کرد که بانک‌های خصوصی، در مقام پیشران بازار پول و تعیین کننده مسیر حال و آینده بازار پول برآمده‌اند.

اگر این مساله را در کنار این واقعیت ببینیم که سپرده‌های مردم در بانک‌های خصوصی که به مدد رقابت شدید در نرخ سود و تخریب بازار پولی رشد بسیار زیادی داشته است صرف پرداخت تسهیلات به بنگاه‌هایی می‌شود که ارتباط مستقیمی با سهامداران اصلی این بانک‌ها دارند و طبعا این بانک‌ها برای پس گرفتن این تسهیلات اصرار خاصی به خرج نمی‌دهند، عمق مخاطره‌ای که سپردن سکان مدیریت بازار پولی به بانک‌های خصوصی در اقتصاد ایران ایجاد کرده است نمایان‌تر خواهد شد.

حال باید دید آیا توصیه‌کنندگان و تئوری‌پردازان رها کردن بازار پول به امان بازار آزاد و اراده ذینفعان و مجریان این تئوری‌ها مسئولیت عواقب چنین توصیه‌های غیر منطقی و اشتباهی را خواهند پذیرفت؟

ثبت دیدگاه

ثبت