بازگشت اعتماد به چک با سامانه صیاد/لزوم مهار میزان چک های برگشتی

  • ۳۱ شهریور ۱۳۹۶
  • 1457

پایگاه خبری نحلیلی بانک مردم: سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: اجرای صحیح سامانه صدور یکپارچه دسته ‌چک، وضعیت صدور چک را ساماندهی می کند.

به گزارش بانک مردم به نقل از خانه ملت، رحیم زارع درباره سامانه صدور یکپارچه دسته ‌چک گفت: چک برخلاف ماهیت اصلی صدور آن به ابزاری برای انجام معاملات تجاری تبدیل شده که این موضوع صحیح نیست.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه چک ارزش و اعتبار خود را از دست داده، ادامه داد: باید پذیرفت تعدد و تنوع برگه های چک ضرورتی ندارد و اینکه سامانه صدور یکپارچه دسته‌ چک تعریف شده نکته مثبتی محسوب می شود.

نماینده مردم آباده، بوانات و خرم بید در مجلس شورای اسلامی افزود: روند روز افزون چک برگشتی علاوه بر غفلت سیستم بانکی ناشی از رکود اقتصادی در سال های گذشته و همچنین تجربه تورم ها با نرخ بالا در کشور نیز بود.

زارع ادامه داد: ارائه کننده چک در معاملات تجاری باید تضمین لازم را برای پرداخت پول ارائه کند و بانک های صادرکننده دسته چک نیز باید برای پاس شدن چک ضمانت اجرایی را از صادر کننده چک اخذ کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: اینکه براساس سامانه صدور یکپارچه دسته ‌چک، نقش شعب بانک ها در صدور دسته چک متوقف شده و از طریق سامانه بانک مرکزی، دسته چک صادر می‌شود نکته مثبتی است.

زارع با مثبت ارزیایی کردن متحدالشکل دسته چک در سامانه صیاد افزود: اطلاع از میزان اعتبار صادر کننده چک‌، یکی دیگر از مزایای سامانه صیاد است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: صدور چک‌های بلامحل باید متوقف شود که البته به سرانجام رسیدن سامانه صیاد می توان وضعیت صدور چک را ساماندهی کند.

سامانه صیاد

ثبت دیدگاه

ثبت