شرایط پرداخت وجوه و سود سپرده‌گذاران "افضل توس"/ سقف‌های بعدی نیز پس از پرداخت ۳ میلیون تومان اعلام خواهد شد.

  • ۱ مهر ۱۳۹۶
  • 1983

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: تعیین تکلیف سپرده‌گذاران تعاونی افضل توس که به بانک آینده واگذار شده است در فرآیندی مرحله‌ای و با پرداخت کامل سقف‌های تعیین شده همراه خواهد بود. پرداخت سود سپرده در زمان توقف فعالیت تعاونی فعلا نامشخص است.

به گزارش بانک مردم به نقل از ایسنا، از امروز (شنبه) همزمان با اول مهرماه تعیین تکلیف سپرده‌گذاران تا سقف سه میلیون تومان تعاونی اعتبار افضل توس در دستور کار بانک آینده قرار گرفته است. افضل‌توس در مردادماه و با تصمیم بانک مرکزی به فعالیت غیرمجاز خود در بازار پول پایان داده و مدیریت دارایی‌ها و بدهی‌های آن به بانک آینده واگذار شد تا این بانک تعهدات افضل توس را در قبال سپرده گذاران برعهده بگیرد.

طی مدت اخیر افضل توس در مرحله تصفیه و تعیین تکلیف دارایی‌ها و بدهی‌ها قرار گرفته و درنهایت تصمیم بر این شد تا وضعیت سپرده‌گذاران به طور مرحله‌ای مشخص شود از این رو از اول مهرماه و به مدت ۲۵ روز زمانی است که تعیین شده تا دارندگان حساب در این تعاونی بتوانند براساس سقف تعیین شده یعنی سه میلیون تومان مراجعه کرده و وجوه خود را تعیین تکلیف کنند.

مراجعه به شعب افضل توس برای پیگیری شرایط پرداختی‌ها که البته با تایید مسئولان مربوطه نیز همراه بود، با این توضیح همراه شد که سپرده گذار باید به شعبه‌ای که در آن افتتاح حساب کرده است، مراجعه کند. ضمن این که سقف مبلغ وی در مرحله اول تا سه میلیون تومان خواهد بود، یعنی سپرده‌گذارانی که تا این حد مانده (مجموعه سود و سپرده تا زمان توقف فعالیت) دارند می‌توانند مراجعه کرده و آن را تعیین تکلیف کنند.

شرایط اینگونه است که سپرده گذار افتتاح حساب جدیدی انجام داده و دفترچه بانک آینده را دریافت می‌کند، آنگاه تا ۱۵ روز بعد مبلغ تا سقف سه میلیون تومان به حساب واریز شده و از آن زمان قابل برداشت خواهد بود.

اما موضوعی که در این رابطه وجود دارد سود سپرده صاحبان حساب خواهد بود. در این رابطه نیز باید یادآور شد که در مرحله اول آنچه که به عنوان سقف سه میلیونی برای مانده تعیین شده مجموع سپرده و سودی است که تا قبل از ایجاد مشکل برای افضل توس و به عبارتی انحلال آن در حساب مشتری وجود داشته است که به طور کامل پرداخت می‌شود، اما از حدود دو تا سه ماه گذشته که فعالیت این تعاونی با مشکل مواجه شده فعلا سودی بابت سپرده‌ها پرداخت نخواهد شد تا این که در ادامه و با دستور مقام قضایی و بانک مرکزی وضعیت آن مشخص شود. البته پرداخت سود معوق شده تا حد زیادی منوط به پاسخگویی منابع و دارایی‌های افضل توس خواهد بود.

با این حال این انتظار نیز وجود دارد که افضل توس بتواند به تمامی سپرده‌هایی که در آن وجود داشته و حتی سودهای آن پاسخگو باشد، چرا که در زمان واگذاری تعهدات این تعاونی به بانک آینده رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرده بود که "هرگونه کسری ناشی از ارزیابی دارایی‌ها و بدهی‌های تعاونی‌های واگذار شده برعهده مدیران و سهام داران همان تعاونی خواهد بود"، بنابراین بانک آینده هیچ مسئولیتی در رابطه با تامین کسری منابع نخواهد داشت و تنها عهده‌دار مدیریت دارایی‌ها و بدهی‌های افضل توس و تعیین تکلیف سپرده‌گذاران آن است. از این رو هرگونه کسری از طرف مسئولان تعاونی باید جبران شود.

 به نظر می‌رسد در حال حاضر افضل توس با کسری قابل توجهی مواجه نبوده و تعیین تکلیف سپرده گذاران و وجوه آنها در روال معمول پیش برود. این در حالی است که بعد از پایان مهلت ۲۵ روزه برای سپرده گذاران تا سقف سه میلیون تومان سقف‌های بعدی نیز اعلام خواهد شد.

ثبت دیدگاه

ثبت