افول سودآوری صنعت سیمان با واقعی شدن قیمت انرژی

  • ۲۴ مهر ۱۳۹۶
  • 2196

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: بی توجهی به بهینه سازی مصرف سوخت درصنعت سیمان، موجب شده تا برای تولید هرتن سیمان در کشور بطور متوسط ۱۰۰ متر مکعب گاز طبیعی و ۱۰۰ کیلووات ساعت برق مصرف شود که با درنظر گرفتن قیمت جهانی گاز به معنای صرف حدود ۲۰۰ هزار تومان انرژی می باشد. در چنین شرایطی و با تداوم این روند سودآوری صنعت سیمان در آینده و با واقعی شدن قیمت های انرژی به صفر نزدیک خواهد شد.
بنا به این گزارش، سومین همایش صنعت سیمان و افق پیش رو دیروز درحالی برگزارشد که کارشناسان علم و صنعت در این همایش بر بهینه سازی مصرف سوخت، بهره وری تولید، حفاظت از محیط زبست و تعامل دانشگاهایان با مراکز صنعتی تاکید کردند.
البته دغدغه کارشناسان و پژوهشگران دانشگاهی از آینده تولید سیمان کشور به موجب انرژی بربودن این صنعت، موجب شده است تا جلوگیری ازاتلاف انرژی و به روزشدن تجهیزات و ماشین الات ۷۰ کارخانه سیمان کشور مورد توجه قرار گیرد.
تاکید آنها بر این است که ارتباط دانشگاه با مراکز صنعتی بیش از پیش حفظ و بشدت تقویت شود تا با این تعامل پژوهشگران علمی با ارایه راهکارهای خاص، فعالان عرصه صنعت را به تولید بهینه در راستای کاهش هزینه ها آنگونه که به حفظ محیط زیست و بهره وری منجر شود ترغیب کنند.
کارشناسان معتقدند با ادامه مصرف بالای انرژی برای تولید سیمان و نیزعدم رعایت استانداردهای زیست محیطی این بخش، بی شک تبعات جبران ناپذیری دامن گیری عرصه صنعت و سلامت جامعه خواهد شد.
درچنین شرایطی حرکت درمسیر تولید بهینه سیمان بدون آلایندگی زیست محیطی و ایجاد اصلاحات ساختاری بخش تولید در راستای بهره وری ضرورتی اجتناب ناپذیر است که باید به آن توجه شود.تعامل دانشگاه با مراکز صنغتی رضایت بخش نیستدکترعلی اصغر مولوی معاون پژوهشی دانشگاه حکیم سبزواری دیروزیکشنبه در نخستین روز از سومین دوره "همایش صنعت سیمان و افق پیش رو" که در مرکز همایش های رازی برج میلاد تهران برگزارشد، برضرورت تعامل صنعت و دانشگاه تاکید کرد و گفت: مزایای ارتباط این دو بخش گره گشایی مناسب برای حل مشکلات مراکزصنعتی و علمی کشور است چرا که صنعتگران می توانند با بهره گیری ازتوان علمی پژوهشگران دانشگاهی از این مزیت ها بخوبی استفاده بهینه کنند از طرفی دانشگاهیان نیز با کسب مهارتها و بهرمندی از تجارب عملی صنعتگران و تولید کنندگان، فعالیت های پژوهشی خود را با دیدگاهی تجربی وعملی از سر گیرند.
وی با بیان این که دانشگاه باید صنعتگرا باشد گفت: مشارکت دانشگاهیان با صنعتگران در فعالیت های اقتصادی نتایج قابل قبولی را در برداشته که ورود دانشگاهیان دانشگاه حکیم سبزواری به پروژههای اقتصادی، اکنون به انعقاد تفاهمنامه ها و مشارکت های ملی و بین المللی درعرصه صنعت شده است.
وی تصریح کرد: علم و صنعت رابطه مکمل و متقابلی با هم دارند چرا که پژوهشگران ایده های عملگرایانه ای را خواهند داشت و صنعتگران نیز با با بهره گیری ازعلوم تخصصی پژوهشگران اقدام به فعالیت مدرن و به روز آنگونه که کاهش هرینه های تولید را در بر دارد شود می کنند.
دکترمولوی با بیان این که تعامل دانشگاه با مراکز صنغتی رضایت بخش نیست که این رابطه باید نزدیک و بیشتر شود تاکید کرد: مشارکت پژوهشگران دانشگاهی با مراکز صنعتی منجر به عملی شدن ایده های تحقیقاتی دانشگاهیان درعرصه صنعت می شود و صنعتگران نیز با بهره گیری ازعلم و ایده ای دانشگاهیان در مسیر پیشرفت قرار می گیرد.
ضرورت ترغیب صاحبان صنایع به بهینه سازی مصرف سوختدکتر احسان امیری راد مدیر پژوهشی دانشگاه حکیم سبزواری و دبیرعلمی سومین همایش صنعت سیمان و افق پیش رو نیز در این همایش به پایین بودن میزان بهره وری صنعت سیمان کشور اشاره کرد و اظهار داشت: تولید سیمان در دنیا به موجب مدیریت خاص، بهره وری بالای مصرف انرژی و نیروی انسانی از قیمت تمام شده مناسب و پایینی برخوردار است و این رویکرد باعث شده تا رقابت رابرای ایران در عرصه صادرات این کالا دربازارهای جهانی سخت کند.
وی افزود: متاسفانه فعالین صنایع ما رغبت چندانی به بحث بهره وری تولید بخصوص در بخش انرژی ندارند و این موضوع باعث شده که در صورت افزایش قیمت سوخت با واقعی شدن نرخ حامل های انرژی، تولید از صرفه اقتصادی خاصی در کشور برخوردار نشود.
این پژوهشگر صنعتی به اتلاف سالانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد تومانی انرژی از طریق دودکش کارخانجات سیمان کشور اشاره کرد و گفت: توجه به بازیافت حرارتی مهم است چرا که اگر بهای انرژی بسمت واقعی برود، فعالان صنعتی و تولید مجبور می شوند در مسیر تکنولوژی مدرن تولید و بهینه سازی مصرف سوخت حرکت کنند زیرا اکنون قیمت حامل های انرژی در ایران به صورت مصنوعی پایین نگه داشته شده که این موضوع به کاهش مصنوعی قیمت تمام شده کالا کمک می کند.
وی تولید هر تن سیمان در کشور را نیازمند مصرف ۱۰۰ متر مکعب گاز و ۱۰۰ کیلووات ساعت برق دانست و گفت: اگر انرژی مصرفی برمبنای قیمت گذاری از صادراتی محاسبه شود، تهیه هر تن سیمان در کشورحدود ۲۰۰ هزار تومان هزینه می برد این در حالی است که قیمت هر تن سیمان اکنون در بهترین حالت به قیمت همان حدود ۲۰۰ هزار تومان است.
دبیر علمی سومین همایش صنعت سیمان و افق پیشرو تصریح کرد: در صورت بهینه سازی مصرف سوخت و توجه به بهره وری مکانیزم تولید در صنایع می توان به جای اتلاف انرژی بالا به بازیافت های حرارتی توجه داشت و با مدرنیره کردن دستگاهها و اصلاح ساختاری اتلاف انرژی را به نیروی برق تبدیل و از این طریق مانع هدررفت انرژی در صنایع شد که چنین رویکردی کاهش هزینه های تولید و سلامت محیط زیست را در پی دارد.
وی به نقش دولت در ترغیب فعالان صنعتی به بهروی تولید و بهینه سازی مصرف سوخت اشاره کرد و افزود: دولت باید با ساز و کارهای لازم و ارایه فاکتورها و پارامترهای اقتصادی صاحبان صنایع را به استفاده مصرف بهینه سوخت دعوت کند و با ارایه امتیازات و و پرداخت جوایز صادراتی به آن دسته از صنایع و کارخانه هایی که استانداردهای زیست محیطی دارند و یا در مسیر و کاهش انرژی در تولید گام برمی دارند حمایت کند.
توجه به مصرف بهینه منابع برای جلوگیری از تضییع حقوق نسل های آیندهدر ادامه دکترمحمد رضا مزدیان فرد، استاد دانشگاه کاشان نیز در این همایش بر ضرورت استفاده ازاستاندارهای لازم زیست محیطی در تولید محصولات صنعتی کارخانجات سیمان تاکید کرد وگفت: آلایندگی محیط زیست ناشی از کم توجهی و عدم رعایت استانداردهای خاص مراکز صنعتی اکنون به عنوان یک چالش مهم مورد توجه است که در این راستا صنایع در تولید محصولات بایستی به سلامت محیط زیست توجه ویژه داشته باشند.
وی افزود: چنانجه تولید با برنامه ریزی دقیق در مسیر درست و بهینه قرار گیرد نه تنها از فرسودگی و تخریب دستگاهها جلوگیری می شود بلکه طول عمر کارخانه ها نیز افزایش می یابد این رویکرد زمانی نمود عملی به خود می گیرد که تجهیزات و دستگاههای تولیدی از استانداردهای خاص آنگونه که کاهس هزینه ها را در بردارد و مانع از آلودگی هوا و محیط زیست شوند را در برداشته باشد.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: فعالان صنعتی بایستی با راهکارهای علمی و عملی و بکارگیری اصول خاص تولید، به فکر بازدهی بالا و هزینه کم باشند از طرفی صرف منابع در تولید نیز باید اصولی صورت گیرد و اجازه دادن نشود تا معادن و ذخایر ملی که سهم نسل های آینده نیز هست گلچین و بی مهابا از بین برود.
وی افزود: دانشگاهیان باید با طراحی سیستم های مدرن آنگونه که محیط زیست را با مشکل آلودگی هوا مواجه نکند وارد عمل شوند و فعالان صنعتی نیز نباید ففط به فکر تولید محصولات و سود آوری باشند بلکه باید با بکارگیری و استفاده ازتجهیزات مدرن که کمترین ضربه را به محیط زیست وارد می کند کار کنند.
حضور شرکت های معتبر و صاحب نام داخلی و خارجی صنعت سیمانبنا به این گزارش، درسومین "همایش و نمایشگاه جانبی صنعت سیمان و افق پیش رو" علاوه بر سخنرانی اساتید دانشگاهی، کارشناسان به ارایه مقالات علمی و پژوهشی درزمینه بهینه سازی مصرف سوخت، بهروی تولید و.. در پنل های مختلف پرداختند.
این همایش ۲ روزه که ۲۳ و۲۴ مهرماه درمرکزهمایش های رازی تهران برج میلاد برگزارشد، با افتتاح نمایشگاه جانبی که ۶۲ غرفه از شرکت های معتبر داخلی و خارجی برای ارایه آخرین دستاوردهای صنعتی، تجهیزات، ماشین الات و..صنعت سیمان و صنایع جانبی بود حضور داشتند، صورت گرفت.
علاوه بر شرکت های معتبر داخلی درعرصه صنعت سیمان و صنایع جانبی، شرکت های خارجی صاحب نام بزرگ از کشورهای آلمان، اتریش، چین، ترکیه، داتمارک و ژاپن نیز در این نمایشگاه آخرین دستاوردهای صنغتی خود را به عرصه ظهورگذاشتند.
همچنین درخلال این همایش ۹ کارگاه آموزشی در زمینه های بهینه سازی بهینه مصرف سوخت، چگونگی تعمیر و نگهداری ماشین الات و تجهیزات صنعتی در کنار توجه به سلامت محیط زیست درصنعت سیمان و تولید آن برگزار و با پرسش و پاسخ حاضرین از کارشناسان در این بخش صورت گرفت.
هدف از برگزاری این همایش ایجاد فضایی مناسب برای محققین دانشگاهی و تعامل آنها با عرصه صنعت و اقتصاد در زمینه صنعت سیمان است که با حمایت دانشگاه حکیم سبزواری سیمان سبزوار برگزار شد.

ثبت دیدگاه

ثبت