دردسر نقد شدن سپرده‌‌های کلان غیرمجازها

  • ۱ آذر ۱۳۹۶
  • 7619

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: درحالی‌که بانک مرکزی از طریق مؤسسه اعتباری کاسپین اقدام به پرداخت یا تعیین تکلیف سپرده‌های مردم نزد تعاونی منحل شده فرشتگان تا سقف ۲۰۰میلیون تومان کرده، اما اکثر این سپرده‌گذاران خواستار پرداخت فوری سپرده‌هایشان و البته با دریافت سود هستند و می‌گویند: درصورتی که مبلغ پرداخت شده تا‌کنون مبنای قضاوت قرار گیرد، هنوز بخش زیادی از سپرده‌ها پرداخت نشده و پرداخت ۹۸درصد سپرده‌ها مربوط به تعداد سپرده‌گذاران است نه میزان سپرده‌ها.
به گزارش بانک مردم و به نقل از دنیای بانک،درحالی‌که بانک مرکزی از طریق مؤسسه اعتباری کاسپین اقدام به پرداخت یا تعیین تکلیف سپرده‌های مردم نزد تعاونی منحل شده فرشتگان تا سقف ۲۰۰میلیون تومان کرده،  اما اکثر این سپرده‌گذاران خواستار پرداخت فوری سپرده‌هایشان و البته با دریافت سود هستند و می‌گویند: درصورتی که مبلغ پرداخت شده تا‌کنون مبنای قضاوت قرار گیرد،  هنوز بخش زیادی از سپرده‌ها پرداخت نشده و پرداخت ۹۸درصد سپرده‌ها مربوط به تعداد سپرده‌گذاران است نه میزان سپرده‌ها.

به گزارش همشهری،  درحالی‌که قوای سه گانه و بانک مرکزی در حال سامان‌دادن به وضعیت سپرده‌های مردم نزد تعاونی‌های منحل شده نظیر افضل توس،  وحدت و البته فرشتگان هستند،  در روزهای اخیر تجمع‌های اعتراضی در تهران و برخی شهرها از سوی سپرده‌گذاران این تعاونی‌ها ادامه داشته و آنها خواستار شفاف‌سازی وضعیت سپرده‌ها به‌ویژه سپرده‌های کلان هستند،  بحرانی‌ترین وضعیت مربوط به سپرده‌گذاران بالای ۲۰۰میلیون تومان نزد تعاونی اعتبار منحل شده فرشتگان می‌شود که اواخر سال ۹۴با تعدادی تعاونی دیگر در مؤسسه اعتباری کاسپین ادغام شدند. سپرده‌گذاران معترض می‌گویند همچنان روند پرداخت سپرده‌ها به‌صورت تبعیض‌آمیز انجام می‌شود و برخی شعب مؤسسه کاسپین از عدم‌تزریق به موقع نقدینگی خبر می‌دهند. فرشاد یکی از سپرده‌گذاران معترض به همشهری می‌گوید: ۷۸۰میلیون تومان از سپرده‌ام نزد تعاونی اعتبار فرشتگان بلوکه شده و به تازگی در یکی از شعب کاسپین موفق شده‌ام ۱۸۰میلیون تومان دریافت کنم ولیکن شعبه مربوطه درباره بقیه پولم پاسخگو نیست.

خانم الهه از دیگر سپرده‌گذاران هم در گفت‌وگو با همشهری با انتقاد از سیاست بانک مرکزی می‌گوید: بیش از یک میلیارد تومان سپرده‌ دارم ولیکن حالا می‌گویند ۲۰۰میلیون تومان‌اش را بگیرید؛ این در حالی است که برخی سپرده‌گذاران کلان از طریق لابی با برخی شعب سپرده‌های خود را به نام افراد منسوب به‌خود ثبت کرده و موفق شده‌اند کل سپرده‌شان را دریافت کنند که این اقدام قانونی نیست و باید جلوی آن گرفته شود. خانم حسینی هم با بیان اینکه از محل فروش خانه و مستغلات به ارث رسیده‌ نزدیک به ۳میلیارد تومان سپرده‌گذاری کرده‌ام،  به خبرنگار ما می‌گوید: با این روش بانک مرکزی به‌نظر سال‌ها باید منتظر بمانم تا تکلیف سرمایه‌ام مشخص شود و مشخص نیست سود پول ما چه می‌شود؟

این در حالی است که برخی سپرده‌گذاران در تماس با گروه اقتصادی همشهری،  این خبر که همه سپرده‌گذاران معترض مربوط به تعاونی اعتبار فرشتگان هستند نه سپرده‌گذاران مؤسسه کاسپین را قبول نداشته و مدعی هستند که مؤسسه کاسپین حتی درخصوص بازپرداخت سپرده‌های نزد خود هم پاسخگو نیست و به استناد اظهارات مقامات بانک مرکزی می‌گویند که سپرده‌هایی که پس از صدور مجوز بانک مرکزی به مؤسسه کاسپین منتقل شده و دفترچه افتتاح حساب کاسپین را در اختیار دارند،  هم جزو سپرده‌های فرشتگان لحاظ می‌کنند.

برآوردها نشان می‌دهد حدود ۹هزار و ۵۰۰نفر از سپرده‌گذاران نزد تعاونی اعتبار منحل شده فرشتگان دارای بیش از ۲۰۰میلیون تومان سپرده همچنان در بلاتکلیفی به‌سرمی‌برند. پیش‌تر فرشاد حیدری،  معاون نظارتی بانک مرکزی تعداد سپرده‌گذاران تعاونی اعتبار منحل شده فرشتگان را بیش از ۴۰۰هزار نفر اعلام کرده بود که حدود ۹۵۰۰نفر از آنها دارای سپرده‌ بالای ۲۰۰میلیون نفر برآورد شده‌اند. درحالی‌که که برآورد‌های دقیقی از میزان سپرده این افراد اعلام نشده است. افشین از افرادی است که خود را مطلع به جزئیات وضعیت سپرده‌های فرشتگان معرفی می‌کند و می‌گوید: دست‌کم ۵۰۰نفر از این سپرده‌گذاران دارای بیش از یک میلیاردتومان سپرده بوده‌اند و سپرده‌های افرادی دارای بیش از ۲۰۰میلیون تومان سپرده نزد تعاونی اعتبار فرشتگان بالغ بر ۳هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

تعدادی از سپرده‌گذاران هم از تبعیض در تعیین تکلیف سپرده‌ها و پرداخت پول به مردم از طریق مراجعه مکرر به شعب محدود کاسپین گلایه دارند و می‌گویند: بهتر بود بانک مرکزی به جای اینکه مؤسسه تازه‌تاسیس فرشتگان را متعهد به پاسخگویی می‌کرد،  یکی از شعب بانک‌های دولت و یا خصوصی معتبر انتخاب می‌شد تا با یک سازوکار شفاف پاسخگوی سپرده‌گذاران باشد.

پول‌ها کجاست؟ املاک چه می‌شود؟

پرداخت تدریجی سپرده‌های مردم نزد تعاونی‌های اعتبار منحل شده ازجمله فرشتگان در حالی در روزهای اخیر شدت گرفته که ۲روز پیش ایرنا خبر از اختلاف هیأت تصفیه تعاونی فرشتگان با هیأت مدیره کاسپین بر سر قیمت‌گذاری برخی املاک و مستغلات خبر داده که براساس آن قرار شد پرونده ۶۸املاک تعاونی یادشده دوباره قیمت‌گذاری شود. از مجموع ۵۰۰هزار سپرده‌گذار فرشتگان،  ۵۰هزار نفر قبل از اعلام خبر انحلال رسمی آن در شهریور ۹۴حساب‌شان را خالی کرده بودند و مجموع سپرده ۴۵۰هزار نفر باقی‌مانده بالغ بر ۸هزار و ۶۰۰میلیارد تومان برآورد شده که به‌طور میانگین هر سپرده‌گذار اندکی بیش از ۱۹میلیون تومان نزد فرشتگان پول داشته است. بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که از کل میزان بدهی فرشتگان تنها ۵هزار و ۶۰۰میلیارد تومان اصل بدهی این تعاونی اعتبار بوده و ۳هزار میلیارد تومان بقیه مربوط به سودی است که به گفته بانک مرکزی به‌صورت غیرقانونی در فاصله شهریور تا پایان سال ۹۴به این سپرده‌گذاران پرداخت شده است. این در حالی است که فرشاد حیدری،  معاون نظارتی بانک مرکزی میزان دارایی‌های فرشتگان را ۳هزار و ۱۰۰میلیارد تومان شامل یک هزار و ۷۰۰میلیارد تومان اموال و دارایی‌های غیرمنقول و هزار و ۴۰۰میلیارد تومان ارزش وام‌های پرداختی این تعاونی اعلام کرده است. پیش‌بینی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد کسری تعاونی فرشتگان با وجود اعطای خط اعتباری یک هزار و ۵۰۰میلیارد تومانی از سوی بانک مرکزی،  دست‌کم ۴هزار میلیارد تومان شود. چهارم آبان‌ماه کمیته نظارت بر تعیین قیمت و انتقال دارایی‌های این تعاونی غیرمجاز با هیأت مدیریت کاسپین برگزار شده و ۳تصمیم مهم گرفته بود ازجمله اینکه اموال و املاکی که برای آن خریدار وجود دارد،  به بالاترین قیمت فروخته و پول آن با نظارت مرجع قضایی و بانک مرکزی به‌حساب سپرده گذاران واریز خواهد شد. همچنین قرار است اموال و املاکی که بر سر آن توافق وجود داره سریع‌تر تعیین تکلیف و پول ناشی از آن به‌حساب سپرده‌گذاران واریز شود ولیکن بر سر املاک اختلافی مبنای تصمیم‌گیری قیمتی است که کارشناسان رسمی دادگستری اعلام خواهند کرد.

سپرده‌گذاران افضل توس بخوانند

تازه‌ترین خبر از تعیین تکلیف سپرده‌گذاران تعاونی منحل‌شده افضل توس اینکه بانک آینده دیروز اعلام کرد: تصمیم‎ کاملی در مورد ۳ تعاونی افضل توس، وحدت و البرز ایرانیان گرفته شده که به محض دریافت ابلاغیه کمیته سه‌جانبه انتخابی سران ۳ قوه، برنامه زمانبندی برای انتقال سپرده‌های سپرده‌گذاران دارای مانده سپرده با مبلغ بیش از ۳۰‎میلیون ریال، به حساب‎های متناظر در بانک آینده، اعلام خواهد شد.

ثبت دیدگاه

ثبت