همتی: برای حوادث طبیعی پوشش بیمه‌ای قابل توجهی نداریم

  • ۲۰ آذر ۱۳۹۶
  • 3877

 پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: مدیر کل بیمه مرکزی با انتقاد از روند فعلی پیشگیری نکردن از حوادث، تاکید کرد ادامه این روند برای کشور مقدور نیست.

به گزارش بانک مردم و به نقل از ایسنا، عبدالناصر همتی در اختتامیه نخستین جشنواره کشوری پیشگیری از سوانح و حوادث که هم اکنون در حال برگزاری در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما است، اظهار کرد: با مروری که به حوادث یک سال گذشته داشته‌ایم مانند ساختمان پلاسکو، معدن یورت، قطار سمنان، حادثه بوعلی و ... مشخص شد که تقریبا همه آنها قابل پیشگیری بوده‌اند. در زلزله اخیر نیز نظارت بر ساختمان‌ها و منازل از نظر پیشگیری ضعیف بوده است. ما از نظر گرفتن پوشش بیمه‌ای برای حوادث ضعف جدی داریم.

وی ادامه داد: ما باید برای زلزله اخیر ۱۵۰ میلیارد تومان به عنوان صنعت بیمه بپردازیم. بیش از ۹۰ درصد این خسارت‌ها نیز مربوط به بیمه وام‌ها است. بانک‌ها وام‌هایی که برای ساخت و ساز و خرید گرفته بودند تحت پوشش بیمه قرار دادند. این یعنی برای حوادث طبیعی پوشش بیمه‌ای قابل توجهی نداریم.

رئیس کل بیمه مرکزی همچنین اضافه کرد: در حال حاضر تنها ۱۱ درصد مناطق مسکونی در کشور تحت پوشش بیمه آتش سوزی و زلزله قرار دارند. با کمک مجلس لایحه تشکیل بیمه حوادث در حال نهایی شدن است و اگر این تصویب انجام شود اتفاق مهمی در پوشش بیمه‌ای حوادث در کشور خواهیم داشت.

همتی تاکید کرد: مردم در زمان حادثه باید حق خود را بگیرند نه کمک، ما به مدیریت خطر اهمیت زیادی نمی‌دهیم.

رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به رخ دادن روزانه ۳۰۰ آتش سوزی در تهران تصریح کرد: در شهر هنگ کنگ با وجود تعداد زیادی آسمان خراش به دلیل اطلاع رسانی و مانورهایی که انجام شده روزانه به طور متوسط ۱۶ آتش سوزی رخ می‌دهد. سال گذشته ۳۳۰ هزار مجروح ناشی از حوادث رانندگی داشته‌ایم. در هفت ماه امسال نیز ۲۱۰ هزار مجروح ناشی از این حوادث ثبت شده است. با این حساب هر سه سال یک میلیون نفر در کشور مجروح و معلول ناشی از حوادث رانندگی می‌شوند.

وی افزود: در هفت ماه امسال ۱۰ هزار و ۵۰۰ کشته به دلیل حوادث رانندگی داشته‌ایم. برآورد می‌شود امسال ۲۵ هزار میلیارد تومان خسارت پرداختی محقق شده در صنعت بیمه داشته باشیم که ۱۰ هزار میلیارد تومان آن برای حوادث رانندگی است. این رقم یعنی معادل حدود دو یا سه میلیارد دلار پرداختی دیه و حوادث رانندگی داریم.

همتی با تاکید بر اینکه ما برای جلوگیری از حوادث نیاز به همبستگی ملی داریم اضافه کرد: بیمه ۱۸۰۰ میلیارد تومان به نیروی انتظامی برای جلوگیری از تصادفات و ۴۱۰ میلیارد تومان به وزارت بهداشت برای هزینه در حوزه پیشگیری پرداخت کرده است، اما نتیجه‌ای نمی‌بینیم. ۲۵۰ میلیارد تومان نیز به نیروی انتظامی و راهداری پرداخت شده است به همین دلیل انتظار داریم که تصادفات کاهش پیدا کند، اما نتیجه‌ای نمی‌بینیم و این موضوع نشان می‌دهد برنامه‌ای برای پیشگیری از حوادث نداریم. دولت مصوب کرده است که ۲۰ تا ۲۵ میلیارد تومان برای تقویت اورژانس پرداخت کنیم. این موضوع به تدریج باعث ایجاد مشکلات و ضعف ما می‌شود. نمایندگان مجلس کمک کنند که قوانینی برای درگیر شدن سازمان‌هایی که در زمینه پیشگیری از حوادث دخیل هستند تصویب شود.

رئیس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه ادامه این روند در خصوص پیشگیری نکردن از حوادث و همچنین هزینه‌های بالای آن که برای کشور مقدور نیست، ادامه داد: اخیرا توانسته‌ایم پوشش اتکایی برای حوادث ملی بگیریم. تلاش کرده‌ایم که بعد از برجام نیز شرکت‌های خارجی به ما در زمینه پوشش بیمه‌ای کمک کنند.

ثبت دیدگاه

ثبت