طرح اندوخته خانواده راه‌اندازی شد/تشویق عموم مردم به سرمایه گذاری در بانک ها

  • ۳۰ دی ۱۳۹۶
  • 4486

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: بانک قرض الحسنه مهر ایران با هدف حمایت از صندوق‌های خانوادگی و سازماندهی بهینه آن‌ها و تشویق عموم مردم به مشارکت جمعی و تقویت بنیه مالی خانواده‌ها اقدام به ایجاد اندوخته خانواده مهر ایران نموده است.

به گزارش بانک مردم، در این برنامه، همانند صندوق‌های رایـــــج در میان خانـــــــــواده‌ها، اعضـــا با پرداخت سهم اندوخته ماهانه و تجمیع مبالغ خرد علاوه بر پس انداز، بواسطه هم افزایی و حمایت بانک، از تسهیلات قرض الحسنه بهره‌مند می‌گردند.
بر خلاف روال مرسوم در صندوق‌های خانوادگی که صرفاً از محل سهم اندوخته اعضاء اقدام به پرداخــــت مبالغ تجمیـــــــعی به اعضا می‌نمـــــایند، در این برنــــامه بانـک با هم افزایی مالی از طریق پرداخت تسهیلات قرض الحسنه حمایتی، میزان دریافتی افراد صندوق را تا دو برابر افزایش می‌دهد.
شرایط شرکت در برنامه اندوخته خانواده مهر ایران
اعضا می‌توانند در یکی از ۴ گروه تعیین شده حسب درخواست متقاضیان و بر حسب تعداد افراد خانواده اعم از بستگان درجه ۱ و... شرکت نمایند. تعداد اعضای گروه‌های تعیین شده عبارت‌اند از: ۵ نفره، ۱۰نفره، ۱۵ نفره، ۲۰ نفره.
مبلغ سهم اندوخته در ابتدای دوره حسب نظر متقاضیان تعیین می‌گردد. (بدیهی است پس از تعیین مبلغ سهم اندوخته، این مبلغ در طول دوره ثابت خواهد بود)
مدت زمان پرداخت سهم اندوخته توسط اعضا، ۱۰ مرحله به صورت مستمر و ماهیانه می‌باشد.
شروع پرداخت تسهیلات بانک از ماه چهارم (پس از دریافت سهم اندوخته ماه چهارم تمامی اعضا) می‌باشد و به صورت ماهیانه (۱۰ فقره تسهیلات در ۱۰ ماه متوالی) به عضو و یا اعضای معرفی شده پرداخت می‌شود.
مبلغ تسهیلات پرداختی بانک در هرماه بر اساس رابطه زیر محاسبه می‌گردد:
 ۲ × مبلغ سهم اندوخته ماهیانه× تعداد اعضا = مبلغ تسهیلات پرداختی در هر ماه
مدت زمان بازپرداخت تسهیلات بانک ۲۲ ماه می‌باشد. (۲ قسط مربوط به پرداخت کارمزد و ۲۰ قسط جهت بازپرداخت تسهیلات)
درصورت عدم برداشت مجموع مبالغ مربوط به سهم اندوخته دریافتی اعضا، امکان اعطای تسهیلات مجدد همانند شرایط قبلی امکان پذیر می‌باشد. لیکن درصورت عدم تمایل به ادامه همکاری، پس از اتمام پرداخت سهم اندوخته تمامی اعضا (طی۱۰ماه)، هریک از اعضا می‌تواند با تسویه تسهیلات نسبت به دریافت سهم اندوخته خود اقدام نماید. بدیهی است در صورت تمایل هریک از اعضا، استمرار همکاری به صورت فردی نیز مطابق شرایط قبلی امکان پذیر می‌باشد.
کارمزد تسهیلات پرداختی از محل سهم اندوخته اعضا، ۲ درصد و از محل منابع حمایتی بانک ۴ درصد می‌باشد.
به هر یک از اعضا، حداکثر دو نوبت تسهیلات، از محل اندوخته اعضا و از محل منابع بانک اعطا می‌گردد.
مثال
اگر تعداد اعضای خانواده ۵ نفر و سهم اندوخته ماهیانه ۲ میلیون ریال باشد با در نظر گرفتن مفروضات برنامه، مجموع سهم اندوخته در هر ماه برابر ۱۰ میلیون ریال و میزان تسهیلات بانک از ماه چهارم به بعد (پس از دریافت چهارمین سهم اندوخته تمامی اعضا) معادل ۲۰میلیون ریال در هر ماه خواهد بود که به تعداد سهم اندوخته‌های پرداخت شده (۱۰ مورد) در ۱۰ ماه متوالی برای هر فرد با اقساط ۲۲ ماهه پرداخت می‌گردد.

ثبت دیدگاه

ثبت