پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم:یک کارشناس بانکداری الکترونیک با تاکید بر اینکه در نقطه شروع بانکداری مجازی هستیم، گفت: برخی بانکها گام هایی در این زمینه برداشته اند.به گزارش بانک مردم و به نقل از ستاد خبری هفتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت، رسول لطفی آذر درباره وضعیت بانکداری دیجیتال در ایران با تاکید بر اینکه هم اکنون نظام بانکی بیشتر به سمت بانکداری الکترونیک حرکت کرده است، گفت: هم اکنون با بانکداری مجازی فاصله زیادی داریم چرا که هنوز زیرساختهای این نوع بانکداری مهیا نشده است.این کارشناس بانکداری الکترونیک با تاکید بر اینکه فاصله معناداری بین بانکداری مجازی رایج در دنیا با بانکداری داخلی وجود دارد، افزود: هم اکنون تمام بانکها به دلیل قوانین و مقررات این الزام را برای مشتریان خود دارند که به منظور احراز هویت به صورت فیزیکی به شعب مراجعه کنند بنابراین بسیاری از سرویسها به صورت حضوری به مشتریان ارائه می شود.وی با تاکید بر اینکه قوانین بانکی موجود چندان با بانکداری مجازی سازگاری ندارد، گفت: به طور مثال اگر بانکی اصلا شعبه نداشته باشد نمیتواند با قوانین فعلی فعالیتی داشته باشد چراکه برای اعطای تسهیلات و ارزیابی مشتریان، الزام وجود دارد که مشتریان برای احراز هویت به شعب مراجعه حضوری داشته باشند.لطفی آذر با تاکید بر ضرورت اصلاح و بازنگری در زیرساختهای فنی و قوانین رایج در نظام بانکی، اظهار داشت: مهاجرت از بانکداری الکترونیک به بانکداری دیجیتال نیازمند شکل گیری چرخه سرویس و خدمات است. هرچند هم اکنون مشتریان از پایانه فروش خرید میکنند ولی هنوز چرخه ی سرویس و خدمات در ایران کامل نشده است.این کارشناس بانکداری الکترونیک ضمن اشاره به اینکه زیرساخت های بانکداری دیجیتال از نظر فنی با بانکداری الکترونیک تفاوت اساسی دارد، خاطر نشان کرد: هم اکنون بانکداری موبایلی و اینترنتی داریم ولی زیر ساخت فنی و کسب و کاری برای این حوزه ها فعلا در کشور فراهم نیست.وی ادامه داد: در بانکداری دیجیتال طرحهای مختلفی در دنیا مطرح می شود که سرمایه گذاران در آنها مشارکت میکنند؛ در این طرحها بانکها تسهیلات پرداخت نمیکنند بلکه متقاضیان تسهیلات را با سرمایه داران آشنا میکنند.وی با تاکید بر تفاوت سرویس و خدمات بانکداری مجازی در دنیا با ایران، گفت: در ایران از نظر فرهنگی هم فاصله زیادی با اجرای بانکداری مجازی داریم. در نوع جدید بانکداری مجازی لازم است فرهنگ، قوانین و زیرساختها فراهم شود. لطفی آذر گفت: هم اکنون برخی بانکها در حال حرکت به سمت بانکداری مجازی هستند و زیر ساختهای این بانکداری را درست میکنند.وی با تاکید بر اینکه در نقطه شروع بانکداری مجازی هستیم، گفت: باید به سمت بانکداری استاندارد برویم تا فرهنگ و زیرساخت لازم برای بانکداری مجازی شکل بگیرد. البته این مهم با پیگیری و استمرار فعالیتها امکان پذیر خواهد شد.یادآور میشود، هفتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت با موضوع" نوآوری، بازیگران جدید و کارآیی در کسب و کار مالی" دوم و سوم بهمن ماه سال جاری توسط پژوهشکده پولی و بانکی در مرکز همایشهای بینالمللی برج میلاد برگزار میشود.
اخبار فوری
آخرین اخبار
کارمزد خدمات بانکی | |
---|---|
خدمات بانکی | کارمزد |
کارت به کارت (تا یک میلیون تومان) | 600 تومان |
کارت به کارت (تا 2 میلیون تومان) | 840 تومان |
کارت به کارت (تا 3 میلیون تومان) | 1080 تومان |
کارت به کارت (تا 5 میلیون تومان) | 1560 تومان |
کارت به کارت (تا 10 میلیون تومان) | 2760 تومان |
صدور کارتهای بانکی | 6000 تومان |
صدور رمز جدید کارت بانکی | 1000 تومان |
اعلام مانده کارت | 120 تومان |
اعلام ۱۰ گردش آخر | 1000 تومان |
انتقال وجه پایا (شخصی) | یکصدم درصد مبلغ تراکنش (سقف کارمزد 2500 تومان) |
انتقال وجه پایا (گروهی) | 100 تومان به ازای هر تراکنش |
انتقال وجه ساتنا | 2صدم درصد مبلغ تراکنش (سقف کارمزد 25 هزار تومان) |
پرداخت قبضها (غیرحضوری) | 120 تومان |
پرداخت قبضها (حضوری) | 2400 تومان |
ارسال پیامک بانکی | 30 تومان یا هزینه آبونمان سالانه (به شرط رضایت مشتری) |
صدور دستهچک | 200 تومان +هزینه تمبر |
پرینت ریزحساب (سال جاری) | 600 تومان |
پرینت ریزحساب (سالهای قبل) | 720 تومان |
افتتاح حساب | رایگان |
سقف سود مجاز حسابهای بانکی | |
---|---|
نوع حساب | % سود |
سپرده روزشمار | 8 |
سپرده کوتاه مدت (6 ماه) | 11 |
سپرده سالیانه | 15 |
سپرده بیش از یکسال | ممنوع |
تسهیلات | 18 |
تبلیغات
کدهای دستوری (USSD) | |
---|---|
بانک | کد |
اقتصاد نوین | #780* |
پاسارگاد(امپاد) | #720* |
صادرات | #719* |
کشاورزی | #730* |
گردشگری | #764* |
سامان | #724* |
ملت (به پرداخت) | #712* |
ملی (سداد) | #737* |
آپ (پرشین سوییچ) | #733* |
همراه اول | #1* |
ایرانسل | #100* |