وزریر ارتباطات خبر داد: کلاهبرداری ۴۲ میلیارد تومانی از حساب بانکی مردم در نیمه اول سال

  • ۲ بهمن ۱۳۹۶
  • 7542

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: وزیر ارتباطات از ۴۲ میلیارد تومان کلاهبرداری طی ۶ ماه نخست امسال از حساب های بانکی مردم خبر داد.

آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جلسه شورای اداری استان کرمان

به گزارش بانک مردم و به نقل از تسنیم، محمد جواد جهرمی در هفتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت که در محل برج میلاد برگزار شد، اظهار داشت: لازم است در حوزه پول های رمزی به مردم آگاهی بدهیم، حتی بسیاری از مسوولان نیز با این مفهوم آشنا نیستند که باید مسوولان مربوطه به گاهی پردازی در این حوزه بپردازند.

وی با اشاره به حضور بازیگران جدید در کسب و کارهای نوین، افزود: این کسب و کارها مانع بزرگی در نظام پرداخت دارند، به این دلیل که انحصارات این بخش، مانعی برای کسب و کارهای نوپاست.

وزیر ارتباطات در همین ارتباط به جلسه یکی دو روز قبل خود با کسب و کارهای نوظهور در این وزارت خانه اشاره کرد و گفت: دراین جلسه، کسب و کارها گفتند سهمی که به ما از این حوزه می رسد بیش از ۱۵ درصد نیست. البته ما منتظر نظام بانکی نماندیم و شیوه نامه ای برای پرداخت از طریق اپراتورها تدوین و ابلاغ کردیم تا همراستا با نظام بانکی کار پیش رود ولی هیچ چیزی اندازه نظام بانکی در این مهم اثرگذار نیست.

وی با بیان اینکه درآمدزایی از این محل باعث افزایش تراکنش های بانکی می شود تصریح کرد: تبدیل هزینه های دیجتال هنر نیست بلکه افزایش بهره وری هنر است.

آذری جهرمی گفت: انحصار در این بخش باعث عدم بزرگ شدن بازار می شود که ضرر بزرگی است که بر پیکره و رشد اقتصادی کشور وارد می شود. همه باید یاد بگیریم وقتی یک فناوری را ایجاد کردیم که زمانش رو به اتمام است در حوزه های جدید سرمایه گذاری کنیم.

وی با تاکید براینکه شبکه بانکی نقش بسزایی در تامین مالی کسب و کارهای نوپا دارد، گفت: آنطور که من شنیده ام، به تازگی دستورالعملی برای جلوگیری از حضور بانک ها در سرمایه گذاری های خطر پذیر ابلاغ شده ولی حاصل آن این است که بانک ها در این سرمایه گذاری ها حضور نداشته باشند که این مهم ما را از اهداف مان عقب می اندازد. این یک مساله مهمی است که خواهش می کنم اندیشمندان این حوزه در نظام بانکی برای آن راهکار پیشنهاد دهند.

وزیر ارتباطات در همین ارتباط از تصویب بخشی از طرح رفع انحصار از نظام های پرداخت در جلسه دیروز یکی از کمیسیون های دولت خبر داد و گفت: امروز شاهد این هستیم که دستگاه انتظامی ما که ماموریت حفظ امنیت را در فضای مجازی با پلیس فتا دارد، امارهای بسیار بالایی از کلاهبرداری ها در حوزه بانکی خبر میدهد.

وی گفت: طبق اماری که پلیس فتا داده بیش از ۶۰ درصد ورودی های فتا مربوط به برداشت های غیرمجاز بانکی است، همچنین فتا اعلام کرده که با توجه به اینکه هزینه ها زیاد بوده پرونده ها در این بخش را برای رسیدگی ارجاع دادیم به آگاهی.

آذری جهری تصریح کرد: اما آمار دیگری نشان میدهد که ۴۲ میلیارد تومان کلاهبرداری و تراکنش غیرمجاز در ۶ ماهه اول سال انجام شده است.

وی با بیان اینکه با تکنولوژی کلاهبرداری های نوین هم می آید، گفت: یکی از دانشجویان ایرانی که در خارج از کشور تحصیل میکند در همین ارتباط به بنده پیامی داد که گفته بود قبل از من به مدیران بانکی هم این پیشنهادات را مطرح کرده بود. وی پیشنهاد کرده که بیش از ۹۰ درصد این کلاهبرداری ها قبل از اینکه سوژه خود را به خودپرداز ببرند می گویند انگلیسی را انتخاب کنید، به همین دلیل بهتر است که بانک ها در این حالت و بعد از آنکه فرد  کارتش را داخل دستگاه زد عددی را به انگلیسی نمایش دهد تا آن فرد باز نویسی کند اگر نتوانست کارت را برگردانید.

وی همچنین گفت: این دانشجو البته این را هم در انتها نوشته بود که تمام موضوع این است که در نظام بانکی غیراعتباری بانک ها در قبال مردم مسوولیت ندارند. چون پول از حساب بانک خارج می شود بانک ضرر نمی کند و وقتی بانک مسوول نباشد دلسوزی هم نمی کند ولی در کشورهای دیگر بانک مسوول است و دنبال این راه حل ها می رود.

وزیر ارتباط تاکید کرد: با توجه به فراگیری بانکداری الکترونیک و .. از همه بانکداران تقاضا می کنم برای این مساله وقت ویژه ای بگذارند چراکه اعتماد مردم بر نظام بانکداری الکتروینک یکی از پایه های رشد اقتصاد در این بخش است که باید برای ما حساس و مهم باشد.

ثبت دیدگاه

ثبت