سپرده ها از بانک ها خارج و وارد بازار دلار و مسکن شدند

  • ۳ بهمن ۱۳۹۶
  • 4612

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: مدیر گروه بانکداری اسلامی گفت: افزایش بهای مسکن نشان می‌دهد که مردم دارایی‌های خود را از شکل سپرده بانکی بلند مدت به دارایی دیگری تغییر داده‌ و احتمالا به سمت خرید مسکن و دلار حرکت می‌کنند.

به گزارش بانک مردم، کامران‌ ندری در خصوص افزایش بهای دلار در بازار به ایلنا اظهار داشت: افزایش بهای دلار برای دولت هزینه زیادی دارد زیرا هم بر روی نرخ تورم و هم بر روی هزینه‌های دولت تاثیرگذار است و همان گونه که رییس‌جمهور گفت دولت برنامه و قصدی برای تامین کسری بودجه خود از این طریق نداشته است.
وی افزود: موضوع افزایش نرخ دلار را باید از سمت تقاضا جستجو کرد، البته پایین آمدن نرخ سود سپرده نسبت به دو ماه گذشته جو نااطمینانی نسبت به آینده برای مردم بوجود آورده و مردم را نسبت به آینده اقتصادی نگران کرده است.
ندری افزود: ضمن آنکه افزایش بهای مسکن نشان می‌دهد که مردم دارایی‌های خود را از شکل سپرده بانکی بلند مدت به دارایی دیگری تغییر داده‌اند و احتمالا به سمت خرید زمین ، مسکن و دلار حرکت می‌کنند.
این مقام مسئول در پژوهشکده پولی و بانکی خاطر نشان کرد: یکسری افراد با نقدینگی کم، در حال کسب درآمد هستند و بازار سفته بازی هم پر رونق شده اما بیشتر مسئله مربوط به تقاضا است، زیرا در همه سالها تقاضا در این ایام بالا می‌رفت اما امسال وضعیت خاص‌تر است و بیشتر به نااطمینانی نسبت به آینده دامن زده است.
وی گفت: دولت باید جو را آرام کند تا این نااطمینانی را بتواند رفع کند اما مجموعه اتفاقاتی که رخ داد از زلزله و کاهش نرخ سود تا افزایش عوارض خروج از کشور سیگنال‌هایی را به همراه داشت که به مردم بگوید وضعیت اقتصاد در آینده خوشایند نخواهد بود.
ندری گفت: خبرهای ناخوشایند چند ماه گذشته کم نبود به خصوص پس از نسخه اولیه لایحه بودجه و سیاست هایی‌که دولت در نظر گرفت از افزایش نرخ حامل‌های انرژی تا افزایش بهای عوارض و ... این پیام منفی را به مردم داد که نسبت به آینده اقتصاد نگران باشند و به طور طبیعی این واکنش را داشته باشند.
وی ادامه داد: برخی از مردم با توجه به روند افزایش قیمت ارز، برای حفظ ارزش دارایی خود یا به خاطر کسب سود بیشتر، به سمت ارز می‌روند و همچنین در این فضا طبیعتاً بازار برای دلالان و سودجویان هم مناسب است که بازار سیاه ارز را برای کسب منفعت ایجاد کنند. این مسائل در نهایت موجب می‌شود که تقاضا برای ارز به یکباره چند برابر شود و زمینه افزایش نوسانات فراهم شود.
ندری با بیان اینکه نرخ ارز را دولت نباید ثابت نگه دارد، افزود: این نرخ باید متناسب با نرخ تورم چند سال گذشته تعدیل شود زیرا همین موضوع باعث می‌شود تا عده‌ای سودای سفته بازی به سر شان بزند. همین که گفته شد دولت در پی تعدیل نرخ ارز است تا تورم ۵ سال گذشته را به نوعی از بین ببرد این موضوع باعث شد تا تقاضا برای خرید دلار افزایش پیدا کند.

ثبت دیدگاه

ثبت