مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی: سکه‌ ۱۰۰۰ تومانی هم می آید

  • ۱۸ بهمن ۱۳۹۶
  • 1604

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: مدیر ریالی و نشر بانک مرکزی با بیان اینکه در حال آسیب شناسی بی‌اقبالی سکه‌های خرد هستیم، گفت: قرار است تغییراتی در آلیاژ یا وزن سکه‌های۵۰۰تومانی و در آینده در سکه‌های۱۰۰۰تومانی انجام شود.به گزارش بانک مردم و به نقل از ایبنا، با وجود آنکه بانک مرکزی امسال قصد داشت چاپ اسکناس ۵۰۰ تومانی را متوقف و سکه را جایگزین آن کند، اما به گفته مسعود رحیمی مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی این برنامه به علت عدم استقبال مردم از سکه ۵٠٠ تومانی متوقف شده است.
این در حالی است که اقتصاددانان  معتقدند، هزینه فایده تولید سکه از چاپ اسکناس بیشتر است و مشکلات دیگر اسکناس از جمله عمر کوتاه آن، انتقال آلودگی و بیماری و غیره است و این امر اهمیت ضرب و انتشار سکه به جای اسکناس را بیشتر نمایان می‌کند.
مسعود رحیمی، مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی گفت: خلأ پول خرد در دو دهه گذشته و رایگان بودن خدمات پرداخت با کارت باعث شده مردم پول خرد طلب نکنند که این معضل باید با بازنگری و اصلاح کانال‌های توزیع پول خرد رفع شود.
انتشار مجدد اسکناس به معنای توقف تولید و انتشار سکه ۵۰۰ تومانی نیست بلکه به علت عدم استقبال مردم از این سکه به علت سنگینی و ابعاد آن و همچنین مطلوبیت اسکناس نزد مردم ما قصد داریم اسکناس‌های ۵۰۰ تومانی را امسال نیز عرضه کنیم.
وی ضمن تأیید مطلوبیت سکه نسبت به اسکناس از نظر دوام و هزینه، افزود: در خصوص عدم استقبال مردم از سکه در حال بررسی و آسیب‌شناسی هستیم و قرار است تغییراتی در آلیاژ یا وزن سکه‌های ۵۰۰ تومانی و در آینده در سکه‌های هزار تومانی داشته باشیم به طوری‌که برای مردم مطلوبیت داشته باشند و به اصطلاح جیب مردم را سنگین نکنند.
بحث مهم دیگر در خصوص انتشار سکه و پول خرد، موضوع هزینه تراکنش‌های خرد است که به علت کمبود پول خرد و تراکنش‌های خردی که روی دستگاه‌های پوز انجام می‌شود بانک‌ها هزینه‌های گزافی را متحمل می‌شوند.
رحیمی در این رابطه نیز گفت: خلأ پول خرد در دو دهه گذشته و رایگان بودن خدمات پرداخت با کارت باعث شده مردم نیز پول خرد طلب نکنند و این معضلی است که باید با فرهنگ‌سازی استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک و بازنگری و اصلاح کانال‌های توزیع پول خرد رفع شود.
 این مقام مسوول در بانک مرکزی افزود: ما نسبت به گسترش و اصلاح کانال توزیع پول خرد اقداماتی را آغاز کردیم که در نشست خبری پایان سال جزئیات این طرح اطلاع رسانی می‌شود. ضمن اینکه هم‌اکنون نیز در ۸۰ شعبه، سالن معاملات ریالی و ضرابخانه بانک مرکزی امکان عرضه مستقیم سکه ایجاد شده است و اصنافی که نیاز به پول خرد دارند می‌توانند نیاز خود را برآورده کنند.

ثبت دیدگاه

ثبت