رزاقی: برخی بانک‌ها ۱۰۰۰ خانه احتکار کردند

  • ۲۳ بهمن ۱۳۹۶
  • 7846

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: در روستاها وفور نعمت برای ایجاد اشتغال است. با این وجود دولت دغدغه رسیدن به روستاها را ندارد و راه توسعه را در وارد کردن سرمایه گذار خارجی می‌داند.

به گزارش بانک مردم و به نقل از تسنیم، امروزه یکی از دغدغه های کشور رفع فقر و بیکاری است که اقدامات در این زمینه توسعه اقتصادی را نیز به دنبال خود خواهد داشت. زیرساختهای نیل به این هدف سرمایهو تکنولوژی است. برخی مسئولان با بیان پیش شرط هایی , عدم فراهم بودن این پیش شرط ها را دلیل عدم حل مشکل فقر و بیکاری می دانند. در این زمینه با ابراهیم رزاقی،‌ استاد دانشگاه تهران  گفت و گو کردیم.وی با بیان اینکه اگر مشکل کشور بیکاری است دیدگاه توسعه غربی هرگز موفق به رفع این نیاز نخواهد شد گفت: دیدگاه برخی از مسئولان این است که باید برای پیشرفت به غرب رجوع کرد و علت این را کمبود سرمایه و علم در ایران  می دانند در صورتی که اگر این دیدگاه حاکم باشد هیچ گاه پیشرفتی حاصل نخواهد شد چراکه مبانی غرب اجازه نمی دهد ایران توسعه پیدا کند.

* هدف غرب از سرمایه گذاری در ایران استفاده از مواد خام و ایجاد صنایع مونتاژ است

این استاد اقتصاد  دانشگاه تهران درباره چرایی این دیدگاهش گفت: هدف غربی ها از سرمایه گذاری در کشورهای دیگر استفاده از مواد خام کشورها و ایجاد صنایع مونتاژ است و جز این مورد با  تعالیم آنها در تعارض است چرا که در غربِ اومانیست، تعاون و همکاری هیچ جایگاهی ندارد و هدف رسیدن به نهایت سود است.رزاقی با رد این ادعا که کشور در سرمایه گذاری محتاج بیگانگان است گفت:‌ اگر مسئولان اجرایی از بودجه های اجرایی مازاد و حقوق های نا متعارف خود دست بردارند کشور برای سرمایه گذاری مشکل بودجه ندارد.وی با انتقاد از رویه نمایندگان مجلس شورای اسلامی با طرح این پرسش که اکنون چند درصد از نمایندگان سواد اقتصادی دارند  گفت:‌ با چه مبنای اقتصادی و سیاسی اکنون در صدد تصویب این هستند که کنترل حساب‌هایمان را به خارجی ها واگذار کنند، آیا اکنون مشکل اقتصاد ما این است که بیگانگان حساب‌هایمان را کنترل کنند که به آنها اجازه دسترسی به حساب‌هایمان را داده ایم؟رزاقی با بیان اینکه اگر مسئولان بر اساس آرمانهای انقلاب اقتصاد کشور را پیش می بردند ده ساله حجم عظیمی از مشکلات اقتصادی کشور حل می شد گفت: با رویکرد انقلابی در اقتصاد ابتدا بی نیاز از محصولات کشاورزی  و صنعتی می شدیم و سپس به سمت تکنولوژی های روز گام بر می داشتیم.وی با ابراز نگرانی از خالی شدن روستاها و ده ها از سکنه گفت:‌ اکنون ۳۷ هزار روستا  خالی از سکنه شده است؛ این درد آور است که بدانیم ۳۵ هزار روستا  در ایران فقط بالای بیست خانوار وجود دارد و ۱۲  هزار روستا ۲۰ خانوار جمعیت دارد و این یعنی این روستاها نیز در آستانه خالی شدن از سکنه اند.

* دولت دغدغه رسیدن به روستاها را ندارد

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در روستاها وفور نعمت برای ایجاد اشتغال وجود دارد گفت:
با این وجود دولت دغدغه رسیدن به روستاها را ندارد و راه توسعه را در وارد کردنسرمایه گذار خارجی می داند.
این استاد اقتصاد دانشگاه تهران افزود:  مردم غیور عشایر و روستاییان به عنوان بازوان اقتصاد کشور در زمینه خود کفایی در کشاورزی دامپروری و کمک در تهیه مواد اولیه غذایی بودند اما به آنها توجه نکردیم و کار به جایی رسیده که  اکنون سی هزار روستا خالی از سکنه شدند و نه تنها تولید را با مشکل روبه رو کرد بلکه به جمعیت قشر مصرف کننده شهری نیز اضافه کرد. دولت به اسم پیشرفت به دنبال توسعه غربی به شیوه دیکته شده توسط سازمانهای استعماری غربی بوده و به جای دادن راهکار و کمک به روستائیان و عشایر توسعه را دنباله روی از سازمانها و مبانی غربی می داند.وی با بیان اینکه به طور کلی اگر هم می خواهیم مقلد غرب باشیم لا اقل در مقام عمل باشیم نه دنبال رو تئوری هایی باشیم که خود آنها نیز در عرصه عمل به آنها اعتقادی ندارند گفت:‌ آمریکایی ها سالیانه صد میلیارد دلار و اروپایی ها ۸۰ میلیارد دلار به تولیدکنندگان کشاورزی خود کمک می کنند در حالی که در کشور نه تنها کمک به کشاورزان که نمی کنیم بلکه اجازه می دهیم به شکل های مختلف دلالی بشود و دولت زحمت نظارت و یا ساماندهی و فراهم آوردن شرایطی برای کشاورز بی نوا را نیز نمی کشد.

* عضویت در سازمانهای تجاری بین المللی مقدمه ای بر نابودی تولید داخلی

این استاد اقتصاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه از این شرایط دردناکتر این است که هنوز بعد از گذشت سالها مسئولان اقتصادی کشور به این نکته پی نبرده اند و دغدغه پیوستن به سازمان های جهانی را دارند گفت: آیا این سازمانها به ایران نیز همچون کشورهای غربی اجازه خواهند داد که علی رغم قرار گرفتن در این نهادها  از تولید داخلی خود حمایت کند یا اینکه عضویت در آن مقدمه ای برای نابودی تولیدات داخلی خواهد بود.رزاقی با بیان اینکه اکنون فقط دو عنصر در اقتصاد ایران کار می کند گفت: عنصر اول خام فروشی و نیمه خام فروشی است. نفت یک کالای خام است  و  صنایع پتروشیمی به عنوان کالای نیمه خام است. عنصر دوم اقتصاد ایران واردات بی رویه همه چیز است اعم از اینکه توانایی ساخت آن را داشته یا نداشته باشیم.

* در داخل توان تولید علوفه را نداریم؟

وی افزود:‌ تولید کنندگانی نیز که در داخل هستند عمدتا تولید کنندگان مونتاژ هستند. حتی برای کشاورزی مرغداری و دامداری نیز علوفه از خارج وارد می شود. سؤال این است که در داخل توان تولید و تهیه علوفه را نداریم که از خارج وارد می کنیم؟ تمامی اینها برنامه ریزی شده است تا تمامی امکانات  ایران نابود شود تا تمامی دارایی ها از خارج وارد شود.

* برخی بانکها ۱۰۰۰ خانه احتکار کردند

این کارشناس اقتصادی با انتقاد از عمکرد برخی از بانک‌ها گفت:‌ برخی از بانکها به جهت رسیدن به سود بالا حدود  ۱۰۰۰ خانه احتکار کردند. این اقدام را حتی بانکهای آمریکایی در اوج بحران اقتصادی شان در سال ۲۰۰۸ میلادی نیز انجام ندادند و بسیاری از آنها ورشکست شدند؛ به جهت اینکه سود در تولید باشد و به همین جهت است که آمریکایی ها برای خرید و فروش خانه ۸۰ درصد مالیات وضع کردند.رزاقی افزود: این اقتصاد وابسته هیچ جایگاهی  در قانون اساسی ندارد و در  اندیشه های امام خمینی  و مقام معظم رهبری نیز جایگاهی ندارد و ارتباطی با اقتصاد مقاومتی نیز ندارد. تنها راه برون رفت از این وضعیت سپردن کار به مدیران جهادی است.وی با بیان اینکه مبنای اقتصادی نظام  اسلامی باید  بر اساس اندیشه های عرفانی امام خمینی باشد گفت:‌
حضرت امام بارها می فرمود  این انقلاب نه تنها برای مستضعفین ایران بلکه برای مستضعفین  عالم است که این اندیشه عرفانی هزار سال پیش نیز مطرح بود؛‌  بر سر در سرای ابوالحسن خرقانی چنین نوشته‌ بودند: «هرکه در این سرای درآمد نانش دهید و از ایمانش نپرسید، چرا که آنکه به درگاه ایزد باریتعالی به جان ارزد، البته بر خان بوالحسن به نانی بیرزد. » و این بر خلاف خواست آمریکا است چرا که مبانی آنها این است که آنها ارباب باشند و تمامی دنیا بینوا.
رزاقی با بیان اینکه برخی از مسئولان اعتقاد دارند که به زور نباید مردم را به سوی بهشت برد گفت:‌
اگر واقعا به این دیدگاه خود عقیده دارند بنابراین به اجبار مردم را به جهنم نیز نباید بفرستند اما با این شیوه  مدیریتی و ناکارآمد مردم را به کارآمدی نظام اسلامی بد بین می کنند و با فقر مردم را به سمت کفر می کشانند.

ثبت دیدگاه

ثبت