زامبیها آهسته راه میروند، غولها هم زمین میخورند! / بانک ۲.۰ و بانک ۳.۰ به تاریخ پیوست، حالا نوبت بانک ۴.۰ است
- ۲۵ بهمن ۱۳۹۶
- 1861
پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: میگویند در این سالها در «سیلیکونولی» سرمایهگذارها بارها و بارها با این جمله مواجه شدند که «ما اوبر صنعت هستیم». گویا همه بهدنبال ایجاد اوبری در صنعت خود هستند. اوبر چه کرد که پیشرو شد؟ چشمها را شست و جور دیگر دید! اوبر توانست با کمک فناوری، تجربه جدیدی را خلق کند. اوبر یکی از مهمترین استارتآپهایی است که مصداق نوآوری توفنده محسوب میشوند. شرکتهای خدمات تاکسی نیویورک در اولین مواجههشان با اوبر، به آن تنها بهعنوان یک اپلیکیشن معمولی نگاه میکردند، مثل هزاران اپلیکیشن دیگر؛ آنها زمانی احساس خطر کردند که بخشی از بازار خود را از دست داده بودند. حتی آن موقع هم نمیخواستند این رقیب و تحولی را که در صنعتشان ایجاد کرده بود، باور کنند. اوبر معادلات آنها را بر هم زده بود. تحولی که اوبر آفرید، مدلهای کسبوکاری قدیمی دنیا را تهدید میکرد. در این سالها بانکدارها خیالشان راحت بوده که لحظه اوبر آنها هیچگاه فرا نمیرسد؛ منتها بانکها هم از این بازطراحی جان سالم به در نخواهند برد. فعالان فناوریهای مالی هم باید از نقطه دید خودشان به این تحول نگاه کنند. اوبرهای صنعت ما چه کسانی هستند؟به گزارش بانک مردم و به نقل از راه پرداخت، تجربه اوبر را ما هم در ایران بهصورت نسبی داشتهایم. اسنپ اول فقط یک اپلیکیشن ساده برای کرایه تاکسی بود. خیلی طول نکشید که به رقیبی جدی برای آژانسهای تاکسی محل تبدیل شد. مثل همیشه اول این رقیب تازهوارد را نادیده گرفتند و بعد شروع کردند به سنگ انداختن جلوی پای او. وقتی نتوانستند جلویش را بگیرند و دیدند چیز خوبی است، خودشان هم رفتند سراغ این فناوری. کاری که اسنپ یا جایی مثل دیجیکالا (البته با هزار ارفاق و اما و اگر) انجام داد، فقط ارائه خدمات آنلاین نبود، آنها مدل ذهنی را تغییر دادند. همین داستان میتواند برای بانکداری هم تکرار شود. البته که بانکداری موضوعش کمی حساستر است، ولی فقط کافی است مردم یک بار طعم این تغییر را بچشند تا مطالباتشان تغییر کند. در دنیا هم حتی در توسعهیافتهترین کشورها، بانکهای سنتی هنوز صدای این انقلاب را نشنیدهاند و با آن همراه نشدهاند و بعید نیست که قبل از همراه شدن با این تغییرات بهکل نابود شوند.برت کینگ درباره این تحولات از مفهوم بانک ۴.۰ میگوید و در حال نوشتن آخرین کتاب خود با این عنوان است. کینگ میگوید اگر امروز با وجود دانش و فناوری موجود بخواهید بانکی را طراحی کنید، آیا بازهم به شعبه فکر میکنید؟برت کینگ در کتابهایش یعنی بانک ۲.۰، بانک ۳.۰ و این آخری بانک ۴.۰ از تحولی سخن گفته است که بانکداری در حال تجربه کردنش است. او با درک تحولی که فناوری در بانکداری ایجاد کرده، در بانک ۲.۰ از تکامل شعبه و حذف چک و جایگزین شدن تلفن همراه بهجای کیف پولمان گفته است. بانک ۳.۰ هم تقریبا همین چیزها را میگوید با کمی تغییرات جزئی. از نظر تئوری ما چیزی به نام بانک ۱.۰ ،۲.۰ و ۳.۰ نداریم، اینها فقط یکسری اسم هستند برای نام گذاشتن روی تغییری که مانند زلزله همهچیز را زیرورو میکند.بانک ۴.۰ جایی است که برت کینگ از آخرین روندها، استراتژیها و برهمزنندگیها در صنعت بانکداری میگوید. کینگ یک سوال ساده میپرسد: اگر امروز قرار باشد سیستم بانکی بسازید، با تمام فناوری و دانشی که در اختیار دارید، آیا باز هم به شعبه فکر میکنید؟ آیا باز هم جایی را میخواهید که مشتریهایتان بروند روی یک تکه کاغذ امضا کنند؟