کاهش ۱۵۵ شعبه بانکی در سال جاری

  • ۲۵ بهمن ۱۳۹۶
  • 3919

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: آخرین آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد که با کاهش ۱۵۵شعبه در نظام بانکی تعداد کل شعب ۴۲بانک و موسسه اعتباری کشور به ۲۳هزار و ۷۵شعبه رسیده و به ازای ۳۵۰۰ ایرانی یک شعبه در کشور وجود دارد.

به گزارش بانک مردم، آخرین آمار بانک مرکزی حکایت از کاهش ۱۵۵شعبه در نظام بانکی و رسیدن به رقم ۲۳هزار و ۷۵شعبه در راستای کاهش سیاست تعداد شعب بانکی دارد. این درحالی است که تعداد شعب بانکی در تاریخ ۳۱تیر ماه ۹۶ معادل ۲۳هزار و ۲۳۰شعبه در قالب ۴۲بانک و موسسه در سراسر کشور بوده است.
تعداد شعب بانکی در تیر ماه
 براساس آمارهای بانک مرکزی، تعداد شعب بانکی در تیر ماه سال جاری به این شرح است: اقتصاد نوین ۲۸۳شعبه، استاندارد چارتر یک شعبه، انصار ۶۳۴ شعبه، ایران زمین ۳۳۹شعبه، آینده ۱۶۵شعبه، پارسیان ۳۰۵شعبه، پاسارگاد ۳۳۰شعبه، تجارت ۲هزار و ۱۴۴شعبه، ایران و اروپا دو شعبه، توسعه تعاون ۴۳۴شعبه، توسعه صادرات ۴۱شعبه، بانک حکمت ایرانیان ۲۰۵شعبه، خاورمیانه ۱۶شعبه، دی ۸۰ شعبه، رفاه کارگران هزار و ۶۱، سامان ۱۳۹شعبه، سپه هزار و ۸۲۰ شعبه، سرمایه ۱۱۹شعبه، سینا ۲۴۹شعبه، شهر ۳۴۷شعبه، صادرات ۳هزار و ۱۶شعبه، صنعت و معدن ۶۲ شعبه، قرض‌الحسنه‌ رسالت ۲۱۱ شعبه، قرض‌الحسنه مهر ایران ۵۴۵ شعبه، قوامین ۷۵۶شعبه، کارآفرین ۱۰۸شعبه، کشاورزی ۱۹۷۳شعبه، گردشگری ۸۷ شعبه، مسکن هزار و ۲۷۲شعبه، ایران و ونزوئلا یک شعبه، ملت هزار و ۵۷۷ شعبه، ملی ۳هزار و ۳۴۸شعبه، پست بانک ۴۲۲شعبه، تعاون اسلامی یک شعبه و فیوچر بانک نیز دارای یک شعبه است.
همچنین در بخش موسسات نیز موسسه اعتباری توسعه دارای ۴۹شعبه، کاسپین ۸۰ شعبه، کوثر ۳۵۲شعبه، ملل ۳۲۰شعبه و نور نیز دارای ۳۳۶ شعبه است. بر همین اساس بانک‌های ملی با ۳۳۴۸ شعبه، صادرات ۳۰۱۶شعبه، تجارت ۲۱۴۴شعبه، کشاورزی ۱۹۷۳شعبه، سپه ۱۸۲۰شعبه، ملت ۱۵۷۷شعبه، مسکن ۱۲۷۲شعبه و رفاه کارگران ۱۰۶۱شعبه رتبه‌های اول تا هشتم را در تعداد شعب کسب کرده‌اند.
 براساس آمار جدید بانک مرکزی، تعداد شعب بانک‌ها در بهمن ماه ۹۶ به این شرح است: اقتصاد نوین ۲۸۰شعبه، استاندارد چارتر یک شعبه، انصار ۶۳۱ شعبه، ایران زمین ۳۳۹شعبه، آینده ۱۶۵شعبه، پارسیان ۳۳۳شعبه، پاسارگاد ۳۳۰شعبه، تجارت دو هزار و ۱۰۱شعبه، ایران و اروپا دو شعبه، توسعه تعاون ۴۳۴شعبه، توسعه صادرات ۴۲شعبه، بانک حکمت ایرانیان ۲۰۵شعبه، خاورمیانه ۱۶شعبه، دی ۸۰ شعبه، رفاه کارگران هزار و ۶۱، سامان ۱۳۹شعبه، سپه هزارو۸۱۸ شعبه، سرمایه ۱۲۰شعبه، سینا ۲۶۸شعبه، شهر ۳۴۷شعبه، صادرات ۲هزار و ۸۸۲ شعبه، صنعت و معدن ۶۱ شعبه، قرض‌الحسنه رسالت ۲۱۴، قرض‌الحسنه مهر ایران ۵۸۱ شعبه، قوامین ۷۳۵شعبه، کارآفرین ۱۰۸شعبه، کشاورزی ۱۹۶۶شعبه، گردشگری ۸۸ شعبه، مسکن هزار و ۲۷۲شعبه، ایران و ونزوئلا یک شعبه، ملت هزار و ۵۳۶ شعبه، ملی ۳هزار و ۳۱۵شعبه، پست بانک ۴۲۲شعبه، تعاون اسلامی یک شعبه و فیوچر بانک نیز دارای یک شعبه است.
همچنین در بخش موسسات نیز موسسه اعتباری توسعه دارای ۴۹شعبه، کاسپین ۱۲۰شعبه، کوثر ۳۵۲شعبه، ملل۳۲۰شعبه و نور نیز دارای ۳۳۶شعبه است که بر همین اساس بانک صادرات رکورد‌دار کاهش شعب طی ۶ ماه گذشته بوده است.
به نوشته تعادل، البته کارشناسان تعداد زیاد شعب بانکی را یکی از معضلات اقتصاد کشور برشمرده و معتقدند، لازم است بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی برای افزایش تعداد شعب خود با محدودیت‌هایی مواجه باشند.   براساس آخرین سرشماری مرکز آمار، جمعیت ایران در سال ۹۵ معادل ۷۹میلیون و ۹۲۶هزار و ۲۷۰نفر بوده اما براساس آمار ثبت احوال در سال ۹۶ حدود یک میلیون و ۳۰هزار نفر به جمعیت ایران اضافه شده و جمعیت کشور درحال حاضر به حدود ۸۰ میلیون و ۹۵۰هزار نفر رسیده است. بر این اساس سهم هر ۳۵۰۰ ایرانی از تعداد کل شعب بانک‌های کشور معادل یک شعبه است.
کارشناسان می‌گویند با وجود انتقادی که نسبت به تعداد بالای شعب در کشور مطرح می‌شود، مقایسه با سایر کشورها حاکی از آن است که ایران از وضعیت نسبتا متعادلی برخوردار است چراکه در برخی کشورهای توسعه یافته به طور نسبی تعداد بیشتری شعب بانکی فعال دارند؛ به طوری که آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد در فرانسه به ازای هر ۱۰۰هزار نفر حدود ۳۷٫۵شعبه بانکی وجود دارد. از سویی دیگر در برخی کشورهای منطقه این تعداد نسبت به ایران کمتر است به گونه‌یی که در عربستان برای هر ۱۰۰هزار نفر ۸٫۸، سنگاپور ۱۰یا ترکیه ۱۹٫۸شعبه وجود دارد.

ثبت دیدگاه

ثبت