مخاطرات اوراق ۲۰ درصدی بانکها برای بورس

  • ۲۹ بهمن ۱۳۹۶
  • 1569

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: یک کارشناس بازار سرمایه در خصوص تاثیر عرضه اوراق ۲۰ درصدی بانکها بر بازار سهام گفت: با توجه به رشد قابل توجه شاخص بورس و قیمت سهام برخی از شرکتها، بازار سرمایه باید سودی بیش از اوراق بانکی را نصیب سرمایه‌گذاران کند تا نقدینگی در بازار سهام بماند.

مخاطرات اوراق 20 درصدی بانکها برای بورس

به گزارش بانک مردم و به نقل از تسنیم، ابراهیم خلیلی با اشاره به عرضه اوراق گواهی سپرده بانکی با نرخ سود ۲۰ درصدی توسط بانکها، در خصوص تاثیر این موضوع بر معاملات بازار سهام گفت: به طور معمول در میان فعالان اقتصادی این مورد معمول و مرسوم می‌باشد که سرمایه هوشمند است و به سمتی می‌رود که سود بیشتری را نصیب خود کند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: بر این اساس با توجه به این که بازارهایی مثل ارز، سکه و طلا، مسکن و خودرو و همچنین بورس در چند ماه گذشته رشد خود را کرده‌اند، بدون شک بخشی از سرمایه و نقدینگی جامعه با آسایش خیال در بانک‌ها پارک خواهند شد.

وی در خصوص تاثیرپذیری معاملات بازار سهام از انتشار اوراق گواهی سپرده بانکی با نرخ سود ۲۰ درصد نیز اظهار داشت: همان‌گونه که اشاره شد انتشار این اوراق که با ابلاغیه بانک مرکزی در بانک‌ها صورت می‌گیرد، بر همه بخش‌های اقتصادی تاثیر می‌گذارد که در این میان بازار سهام نیز از این موضوع استثنا نیست؛ چرا که نگاهی به وضعیت بازار سرمایه نشان می‌دهد در چند ماه گذشته شاخص بورس و قیمت سهام شرکتها تحت تاثیر عوامل مختلف از جمله رشد جهانی قیمت نفت و کالاها و نیز افزایش قیمت دلار، از رشد قابل توجهی برخوردار بوده‌اند.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: بنابراین اگر بخواهیم به این پرسش پاسخ دهیم که عرضه اوراق گواهی سپرده بانکی با نرخ سود ۲۰ درصدی توسط بانکها، چه تاثیری بر معاملات بازار سهام خواهد داشت این پاسخ را باید داد که آیا بورس در یکسال آینده می‌تواند بیش از این بازده را آن هم بدون ریسک و مخاطره، نصیب سهامداران کند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر بازخرید قبل از سررسید گواهی یاد شده در شعب بانک عامل، با نرخ ۱۴ درصد سالانه خواهد بود. بنابراین با مجموع موارد یاد شده بنظر نمی‌رسد دستکم در چند ماه پیش رو بویژه این که بازار سرمایه موضوع برجام را در پیش رو دارد، سرمایه‌گذاران بیش از این مقدار در تالار شیشه‌ای سود کسب کنند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: بدون شک بخشی از سرمایه به سمت بانکها که با این شرایط، سود تضمین شده و بدون ریسکی را نصیب سرمایه‌گذاران می‌کند خواهد رفت.

وی افزود: البته نباید از این نکته نیز به آسانی گذر کرد که بازار سهام، معامله‌گران خاص خود را دارد و از سوی دیگر هم با توجه به چشم‌انداز مثبتی که برای گزارشات منتشر شده توسط شرکتها در ماههای پیش رو پیش‌بینی می‌شود، بخشی از سرمایه‌ها در بورس باقی بماند.

ثبت دیدگاه

ثبت