چه کسی سکه طلا را باد کرد؟/ فرمولی ساده برای یافتن واقعیت

  • ۲۷ خرداد ۱۳۹۷
  • 6891

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: دهکردی با انتقاد از نحوه محاسبه قیمت ارزش سکه توسط بانک مرکزی و معاملات بازار آتی سکه در بورس کالای ایران افزود: با انجام یک جستجوی ساده در گوگل می‌توان قیمت لحظه‌ای انس طلا را دید.
به گزارش بانک مردم به نقل از بورس نیوز، علیرضا دهکردی ، کارشناس بازار آتی پیرامون بررسی معیار سنجش ریال و تعین نرخ ارز کشور در مقابل ارزهای جهانی گفت:از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون نرخ هر دلار ۷ تومانی به ۷۲۰۰ تومان در بازار غیر رسمی افزایش پیدا کرده است در حالی که همه دولت‌های بعد از انقلاب همیشه دلایل افزایش قیمت ارز را به گردن مسایلی چون جنگ و تحریم و  دولت‌های پیش  از خود ارجاع داده‌اند.
وی افزود:این وضعیت در حالی است که کشورهای درگیر جنگ داخلی چون یمن،عراق ،سوریه، افغانستان و یا کشورهای افریقایی و در نهایت عربی حاشیه خلیج فارس شاهد این بلای اقتصادی نبوده  و روسای بانک مرکزی کشورهای یاد شده با مصاحبه‌های روزانه ادعای اینکه همه چیز تحت کنترل است ندارند.
به گفته وی وقتی به هر کشور اروپایی سفر کنید ، می‌بینید پول اکثر کشورهای افریقایی و حتی کشورهای در حال جنگ داخلی قابل تبدیل  کردن است ولی پول ایران آنچنان ریسکی و بدون پشتوانه شده که نهاد مالی یا صرافی غیر ایرانی جرات پذیرفتن آنرا ندارند.
دهکردی با انتقاد از نحوه محاسبه قیمت ارزش سکه توسط بانک مرکزی و معاملات بازار آتی سکه در بورس کالای ایران افزود: با انجام یک جستجوی ساده در گوگل می‌توان قیمت لحظه‌ای انس طلا را دید.
در مرحله بعد برای تبدیل قیمت اونس به عیار سکه می‌توان به طور مثال از طریق وبسایتhttp://coinapps.com/gold/gram/calculator/ و انتخاب  وزن سکه به گرم که معادل ۸٫۱۳۵۹۸ است و طلای ۲۱٫۶ عیار یا بطور مشخص طلای ۲۲ عیار به نرخ ۳۱۰.۵۵ دلار برای هر سکه طلا دست پیدا کرد.
وی ادامه داد: در این مرحله انتخاب مبلغ ریالی دلار مورد محاسبه بسیار اهمیت خواهد داشت بطوریکه با دلار ۴۲۰۰ تومانی و ضرب در نرخ  ۳۱۰.۵۵ دلار ، عدد بدست آمده معادل ۱٫۳۰۴٫۳۱۰ می‌شود. اما با دلار نرخ آزاد غیر رسمی که گاهی مبلغ ۷۲۰۰ گزارش می‌شود رقم ۲٫۲۳۵٫۹۶۰ بدست می‌آید.
حال چرا  با نگاه به قیمت‌های روز معاملاتی قبل در بازار آتی سکه شرکت بورس کالای ایران از مجموعه شرکت‌های وابسته به سازمان بورس قیمت‌ها به شکل زیر بسته شد ؟
GCTR97:26,034,000 قرار داد سکه تحویل تیر ۹۷GCSH97:26,902,241قرار داد سکه تحویل شهریور ۹۷GCAB97:27,590,554قرار داد سکه تحویل ابان ۹۷GCDY97:28,028,520 قرار داد سکه تحویل دی ۹۷
دهکردی با انتقاد از گفته رییس کل بانک مرکزی در خصوص عدم گران فروشی  قیمت انس جهانی طلا ،افزود:قیمت فعلی انس جهانی طلا در لحظه انتشار این مصاحبه معادل  ۱,۲۹۶٫۰۶  دلار بوده است که باز هم اگر با قیمت دلار مورد نظر آقای جهانگیری و سیف محاسبه شود نتایج زیر را خواهد داشت: ۱۲۹۶.۰۶ ضرب بر ۴۲۰۰ برابر با ۵٫۴۴۳٫۴۵۲ تومان که با تقسیم بر هر انس که  ۳۱٫۱۰۳۴۷۶۸ گرم می‌باشد  قیمت هر گرم  معادل ۱۷۵۰۱۱٫۰۴۵۷۱۰۴۹۱۱۱۷۸۲۹ تومان است. بنابراین قیمت هر گرم ضرب بر وزن هر سکه ۸.۱۳۶ گرم برابر با ۱۴۲۳۸۸۹٫۸۶۷۹۰۰۵۵۵۷۳۴۶۵۷ است.
وی ادامه داد: با محاسبه نرخ  ۷۲۰۰ تومانی دلار در  بازار غیر رسمی و  قیمت هر انس طلا معادل با ۱,۲۹۶٫۰۶ تومان، قیمت هر گرم طلا معادل با ۳۰۰۰۱۸٫۹۳۵۵۰۳۶۹۹۰۵۹۱۳۵تومان است که با محاسبه بر وزن ۸.۱۳۶ گرمی سکه ،معادل با ۲۴۴۰۹۵۴٫۰۵۹۲۵۸۰۹۵۵۴۵۱۲۶ می‌شود.

ثبت دیدگاه

ثبت