تبلیغات
میزان سود سپرده قانونی
موضوع درصد
روزشمار 10
کوتاه مدت 10
سالیانه 15
بیش از یکسال ممنوع

دیدنی ها
آخرین اخبار پربازدید ها مهمترین ها
کد خبر : 96732 تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۷

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم، یادداشت: در نظر بگیرید مقابل یک دستگاه خودپرداز با قابلیت ویدئو کنفرانس تعاملی ایستاده‌اید و قصد دارید در خصوص نوعی از سرمایه‌گذاری یا اعطای وام مشورت بگیرید. تکنولوژی این امکان را فراهم کرده است که از طریق دستگاه خودپرداز با یک مشاوره گفت و گو کنید. یا فرض کنید می‌خواهید مجموعه‌ای از تراکنش‌های بانکی مثل دریافت وجه، پرداخت قبض، انتقال وجه و… انجام دهید. یک دستگاه خودپرداز نسل جدید به راحتی به برنامه کاربردی موبایل هوشمند متصل شده و با اسکن یک بارکد از موبایل شما و دریافت مشخصات شناسایی‌تان تراکنش بانکی موردنظر را انجام می‌دهد.

در سال‌های اخیر، حرکت به سوی بانکداری دیجیتالی شتاب گرفته است، چنانکه مؤسسات مالی و بانک‌های سنتی به سرعت در حال به کارگیری فن‌آوری‌های مالی و معرفی محصولات و خدمات جدید هستند. در این راستا  به عنوان مثال  می توان به پاره‌ا‌ی از برخی خدمات جدید در بانک شهر اشاره نمود که با داشتن پیشخوان‌های (شهرنت) به صورت شبانه روزی خدمات بانکی خود را ارائه می نماید، و با داشتن نرم‌افزارهای بانکی تمامی خدمات بانکی بدون محدودیت زمانی و مکانی در حال ارائه به مشتریان خود می‌باشد. حال این پرسش مطرح است که در این میان آینده شعب چه خواهد شد؟ یا شاید بهتر بپرسیم، آیا آینده برای شعب وجود دارد؟

تحقیقاتی از سوی Accenture در کانادا و آمریکا، بر روی چهار هزار بانک نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر شعب برخی بانک‌ها در این مناطق با نرخ بالا و سرعت بسیار زیاد در حال بسته شدن هستند. با این روند به راحتی افرادی را می‌بینیم که معتقدند شعبه خواهد مرد و آینده متعلق به بانک‌های دیجیتال است.

اما نکته مهم این است که امروزه یکی از مسائل کلیدی که بانک‌ها با آن روبه‌رو هستند، تغییر نگرش مشتریان است. آن‌ها دیگر چون گذشته به بانک‌ها نگاه نمی‌کنند. بر اساس پژوهش‌های این مؤسسه، ۷۹ درصد مشتریان روابط‌شان را با بانک صرف عملکردهای ساده می‌دانند، نه سرویس‌دهی یا مشاوره! همچنین مشتریان، به‌طور فزآینده‌ای همین عملیات ساده بانکی را به صورت دیجیتالی را عملاً جایگزین عملیات درون شعبه‌ای می‌کنند. با توجه به این آمار، آیا بانک‌ها باید در تعداد شعب فیزیکی‌شان بازنگری داشته باشند و به سمت دیجیتالی شدن حرکت کنند؟ در واقع هنوز نه! اگر چه امروزه شعبه‌ها برای برخی عملیات، بسیار گران به نظر می‌رسند، اما همچنان روابط طبیعی مشتریان، ترویج و ارتقای تصویر بانک و القای احساس امنیت به مشتریان از طریق شعب فیزیکی صورت می‌گیرد. مشتریان هنگام مواجه شدن با مسائل پیچیده مالی یا تعاملات بزرگ، کماکان ترجیح می‌دهند گزینه رفتن به شعبه را در اختیار داشته باشند. تنها ۲۹ درصد مشتریان، در این پژوهش اعلام کردند که در سال ۲۰۲۰ کمتر از شعبه استفاده خواهند کرد. دقت کنید: “کمتر، نه اصلاً”، بنابراین شعب بانک‌ها هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن دارند.

اقدام مؤسسات مالی و بانکی به شرطی مؤثر واقع می‌شوند که در هر دو عرصه فیزیکی و دیجیتال یا به بیان دیگر، در هر دو سنت بانک‌داری و فن‌آوری مالی، حضور داشته باشند. این امر به آن‌ها اجازه خواهد داد روابط محکمی با مشتریان خلق کنند و در سایه آن روابط بتوانند ارزش سازی کرد و این ارزش را در تولید، ارائه خدمات و جذب منابع جدید که نتیجه آن  درآمدهای جدید است به سطوح بالاتری ارتقاء دهند.

به‌طور طبیعی بالا رفتن قابلیت‌های دیجیتال و کامل شدن آن از ترافیک و تعداد مشتریان در شعب می‌کاهد و این یکی از دلایل ابتدایی پرداختن برخی بانک‌ها به مقوله کاهش هزینه است، اما بیشتر نگاه‌ها متوجه تبدیل شبکه بانکی به مراکزی برای فروش و خدمات پس از فروش خواهد شد. بدین ترتیب شعبه دچار یک تغییر دائمی است. حال دیگر شعبه جایی است برای روابط رو در رو و بی‌‌واسطه، جایی که مشتریان می‌توانند آنچه از مسیرهای آنلاین و نرم‌افزارهای کاربردی را به صورت مقدماتی ایجاد کرده‌اند با عملیات درون شعبه‌ای تکمیل کنند. در کنار این، بانک‌ها فرصت خواهند یافت برای قابلیت دیجیتالی‌شان، خط و مشی تعیین کرده و شعب، اهداف عالی بانک را بر مبنای این خط و مشی، رقم بزنند. موفقیت بانک در گرو پیش‌بینی راهبرد جدید دیجیتال برای اهداف سنتی این صنعت است. فروش تدریجی و ایجاد وفاداری در مشتریان کمک می‌کند فن‌آوری‌های جدید در امتداد حرکت روبه جلوی شعبه باشد.

در این شرایط شعب روی جذب منابع متمرکز می‌کنند، توسعه خدمات را امکان‌یابی کرده و با افزایش کیفیت خدمات و ارائه مشاوره، خدمات‌شان را از شکل قدیم خارج و مبدول به خدمات تخصصی می‌کنند.

برای رسیدن به این هدف یعنی تبدیل شعبه به مراکز تخصصی و مشاوره مالی، مؤسسه مالی نیازمند سرمایه‌گذاری گسترده روی زیرساخت‌های فن‌آوری اطلاعات هستند،چرا که آن‌ها علاوه بر ایجاد ارتباط یکپارچه میان شعب باید بتوانند در بحث امنیت، کیفیت ارتباط و سرعت با یکدیگر رقابت کنند.

در برخی نقاط جهان بانک‌ها حتی یک گام فراتر رفته و اجازه‌ داده‌اند نرم‌افزارهای کاربردی‌شان را کاربران و مشتریان، مطابق با نیازهایشان، توسعه دهند که البته این موضوع با رعایت نکات امنیتی می‌تواند بانک‌داری دیجیتال را هم از حیث فرم و هم از حیث محتوا متحول سازد.

شعب بانک‌ها در عصر دیجیتال، کارهای زیادی برای انجام دادن دارند اما درصد دستیابی به نتایج دلخواه، بستگی به نوع دیدگاه، دیدگاه مشتریان، تعامل با آن‌ها و ارتقاع زیرساخت‌های فنی خواهد داشت. در واقع لازم نیست بانک‌ها برای کاهش هزینه‌ها بیشتر شعب را تعطیل کنند، بلکه باید برنامه‌های جدید برای درآمدزاییدر نظر داشته باشند و بتوانند عملکرد خوبی را  (با توجه به نیازهای‌های مشتری‌های‌یشان)  از خود نشان دهند.

مجتبی محمودی- کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی

Twitter Google+ Facebook
539 views
نظرات

لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید

نام :
ایمیل :
نظر :

پیاده سازی: مکعب، گرافیک : تربچه