نتیجه کنترل‌های داخلی ۹۶ بانک اقتصاد نوین برای سهامداران منتشر شد

  • ۲۴ تیر ۱۳۹۷
  • 3588

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: بانک ۱۳ هزار میلیارد ریالی اقتصاد نوین در راستانی حاکمیت شرکتی، گزارش کنترل‌های داخلی خود را برای سهامداران منتشر کرد .
به گزارش بانک مردم به نقل از بانکداری ایرانی ، بانک اقتصاد نوین که در سال ۹۶ توانسته بود از زیان انباشته ۵۷۷ میلیاردی خارج شده و به سود انباشته ۲۹۳ میلیارد ریالی برسد، اصول ۱۴ گانه بانک مرکزی برای بهبود شرایط داخلی را تمام و کمال اجرا کرده و گزارش  این کنترل‌های داخلی را نیز منتشر کرد .
این گزارش که در راستای اجرای دستورالعمل کنترل‌های داخلی مصوب سازمان بورس و اوراق بهادار بوده حاکم بر گزارشگری مالی در تاریخ ۲۹ اسفند ۹۶ بوده و در چندین بخش تنظیم شده که اعم از مسئولیت هیئت‌مدیره در قبال کنترل‌های داخلی، چارچوب کنترل های داخلی، ارزیابی کنترل داخلی است.
هیات مدیره به عنوان ناظر اصلی اجرای کنترل های داخلی بانک پس از بررسی‌های خود  اظهار کرد: «ضعفی در کنترل های داخلی بانک وجود ندارد. » نشانه درست بودن کنترل‌های داخلی نیز هماهنگی و توافق همه جانبه بین کمیته حسابرسی و هیئت‌ مدیره درخصوص کنترل‌های داخلی حاکم بر گزارشگری مالی است.
گفتنی است که بانک‌ها به دلیل تسلط بر فضای نقدینگی کشور و حافظ منافع سپرده‌گذاران باید عنصر اعتماد و اطمینان را افزایش دهند و به دلیل  پیچیدگی روزافزون عملیات بانک‌ها و حساسیت آن‌ها به بحران نقدینگی، شرایط پیچیده‌ای را در برقراری تعادل منافع میان همه ذینفعان یک بانک ایجاد کرده که  یکی از راهکارهای مناسب برای برقراری این تعادل، ارتقای حاکمیت شرکتی در بانکها است.
بر همین اساس بانک مرکزی در ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ ، « اصول ۱۴گانه برای بهبود حاکمیت شرکتی» را به شبکه بانکی ابلاغ کرد.  در واقع بر اساس این بخشنامه بانک مرکزی حاکمیت شرکتی دربرگیرنده کلیه فرآیندها و ساختارهایی است که موسسات مالی را در امر هدایت و راهبری امور، با هدف اطمینان از امنیت و سلامت عملکرد آنها یاری می کند. حاکمیت شرکتی (نظام راهبری شرکتی) به معنای توزیع اختیارات و بکارگیری مکانیزم‌های مناسب توسط هیأت‌مدیره، هیأت عامل و سهامداران به منظور پاسخگویی به دیگر ذی نفعان بانک نظیر؛ سپرده‌گذاران، مشتریان، کارکنان و به طورکلی آحاد جامعه می باشد و در این راستا ساختاری را به منظور توسعه اهداف سازمان و اجرای آنها فراهم نموده و نظارت و کنترل بر عملکرد را امکانپذیر می‌نماید.
در همین راستا بانک اقتصاد نوین کمیته های داخلی را برای اجرای حاکمیت شرکتی ایجاد کرده تا  بطور منظم و دوره ای  این اصول ۱۴ گانه بانک مرکزی اجرا کند و پس از آن به سهامداران اطلاع‌رسانی کند. نتیجه کنترل‌های داخلی براساس گزارش ذیل جمع بندی شده است :
-مسئولیت هیئت‌مدیره در قبال کنترل‌های داخلی
مسئولیت استقرار و بکارگیری کنترل‌های داخلی مناسب و اثربخش، به منظور دستیابی به اطمینان معقول نسبت به قابلیت اتکا و به‌موقع بودن گزارشگری مالی، افشای مناسب و کامل اطلاعات اشخاص وابسته، پیشگیری و کشف به‌موقع تقلب‌ها و سایر تحریفهای بااهمیت در گزارشگری مالی، نگهداری مستندات مناسب در خصوص معاملات و رویدادها، منطقی بودن اطلاعات مالی پیش‌بینی شده، مقایسه عملکرد واقعی با بودجه و افشای کامل دلایل مغایرت بااهمیت و افشای فوری اطلاعات مهم با هیئت‌مدیره می‌باشد. همچنین، مسئولیت ارزیابی و گزارشگری کنترلهای داخلی مذکور بر عهده هیئت‌مدیره است.
-چارچوب کنترل های داخلی
شرکت، مدیریت ریسک و کنترل داخلی را در فرآیند کسب و کار خود یکپارچه نموده و اجزای چارچوب کنترل داخلی شامل محیط کنترلی، ارزیابی ریسک، فعالیت‌های کنترلی، اطلاعات، ارتباطات و نظارت را مطابق با مفاد دستورالعمل کنترل داخلی مصوب سازمان بورس و اوراق بهادار، طراحی، مستقر و اجرا نموده است. سامانه کنترل داخلی، صرف نظر از نوع طراحی آن، به دلیل محدودیتهای ذاتی خود ممکن است نتواند از تحریفها پیشگیری یا آنها را کشف کند. با این حال اطمینان معقولی را نسبت به تهیه و ارایه گزارشهای مالی به‌موقع و قابل اتکا فراهم می‌آورد.
-ارزیابی کنترل داخلی
هیئت‌مدیره شرکت، اثربخشی کنترلهای داخلی حاکم بر گزارشگری مالی را در تاریخ ۲۹اسفند ۱۳۹۶  ارزیابی کرده‌است. در فرآیند ارزیابی مزبور، از معیارهای ذکرشده در فصل دوم دستورالعمل کنترل داخلی مصوب سازمان بورس و اوراق بهادار، شامل محیط کنترلی، ارزیابی ریسک، فعالیتهای کنترلی، اطلاعات و ارتباطات و نظارت و همچنین پرسشنامه و چک لیست کمیته «COSO 2013» که در همین چک لیست ها استفاده شده است.
بانک ۱۳ هزار میلیارد ریالی اقتصاد نوین در راستانی حاکمیت شرکتی، گزارش کنترل‌های داخلی خود را برای سهامداران منتشر کرد .

ثبت دیدگاه

ثبت