خیانت روئسای بانک مرکزی به پول ملی!

  • ۲۴ تیر ۱۳۹۷
  • 7942

پایگاه تحلیلی خبری بانک مردم: طبق بند «ب» ماده یک قانون بانک مرکزی مصوب تیرماه ۱۳۵۱، که هنوز معتبراست پول ملی ایران «ریال» و ارزش آن معادل ۰۱۰۸۰۵۵/۰ گرم طلا باعیار۲۴ است. با این تعریف قانونی ارزش ریال را در برابر دلار محاسبه کنیم ارزش هر دلار ۲۵ ریال خواهد بود.

ناطقان: خلاصه یادداشت روزنامه عصر اقتصاد در باره نرخ برابری دلار به ریال:
روندی که بر کاهش ارزش پول ملی طی سه دهه گذشته حاکم شده است به اندازه ای طبیعی جلوه داده می شود که هیچ کس به صرافت نمی افتد که این کاهش به چه دلیلی اتفاق می افتد؟ و آیا این اتفاق با قوانین جاری کشور مطابقت دارد یا خیر؟
جالب است بدانید کاهش ارزش پول ملی، عملی خلاف قانون بانک مرکزی مصوب سال ۱۳۵۱ است و هیچ یک از روسای بانک مرکزی طی سه دهه گذشته به این قانون عمل نکرده اند.
 طی سه دهه گذشته همیشه تراز تجاری ایران شامل ارز حاصل از صادرات نفتی و غیر نفتی در مقایسه با واردات به جز معدود سالهایی همواره مثبت بوده است. بنابراین و درعمل نباید با فرمول مابه التفاوت تورم شاهد کاهش ارزش پول باشیم، ولی متاسفانه فرمول محاسبه نرخ تبدیل براساس تورم در اقتصاد ایران برای دو گروه منافع جدی ایجاد کرده است و این گروههای ذی نفع مانع اصلاح روند خانمان برانداز فعلی هستند.
اول گروههای ذی نفع از سفته بازی ارز که در تمامی سطوح نفوذ حضور دارند و به یکی از صاحب نفوذترین گروههای اقتصادی کشور تبدیل شده اند. گروه دوم دیوانسالارانی هستند که سوء مدیریت ایشان از همین محل جبران و لاپوشانی می شود.
جالب است بدانیم برخلاف تصورهای رایج همانطور که در ابتدای مطلب اشاره شد، براساس قانون کاهش ارزش پول ملی خلاف قانون بوده و مبنای محاسبه نرخ برابری ریال باید یک نسبت ثابت از طلا باشد. به عبارت دیگر تمامی روسای بانک مرکزی که طی سی سال گذشته از این مسئله عدول کرده درعمل از اجرای ماده دو قانون بانک مرکزی مصوب سال ۱۳۵۱ شمسی سرباز زده اند.
طبق بند «ب» ماده یک قانون بانک مرکزی مصوب تیرماه ۱۳۵۱، که هنوز معتبراست پول ملی ایران «ریال» و ارزش آن معادل ۰۱۰۸۰۵۵/۰ گرم طلا باعیار۲۴ است.  با این تعریف قانونی ارزش ریال را در برابر دلار محاسبه کنیم ارزش هر دلار ۲۵ ریال خواهد بود.

ثبت دیدگاه

ثبت