بانک مرکزی دخالتش کمتر شود، بازار دلار آرام می شود

  • ۲۵ تیر ۱۳۹۷
  • 5135

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: کارشناس بازار ارز در اینباره به پول نیوز می گوید: هرگاه دخالت های دولت و بانک مرکزی در بازار بیشتر می شود، نوسانات قیمت دلار صعودی می شود . دولت در ماه های گذشته سعی در حذف صرافی ها از مبادلات ارزی داشت که نتیجه آن را هم دید.
بانک مرکزی دخالتش کمتر شود، بازار دلار آرام می شودبه گزارش بانک مردم به نقل از پول نیوز، بازار دلار چند روزی آرام گرفت و دوباره صعودی شد. اسکناس آمریکایی که در روزهای گذشته حتی به مرز ۹ هزار تومان هم نزدیک شد ه بود چند روزی به کانال ۷هزار تومانی بازگشت و حالا در مدار ۸ هزار تومان جا خوش کرده است . 

در حالی دولتمردان سرنخ کاهش قیمت ارز به ۸۰۵۰ تومان را در شروع به کار بازار ثانویه ارز می دانند که صرافان دخالت های بانک مرکزی در بازار و ایجاد انحصار در عرضه را دلیل اصلی نجومی شدن قیمت در بازار می دانند.

میثم رادپور کارشناس بازار ارز که معتقد است حذف صرافی ها هزینه مبادله ارز را افزایش و مسیر مراودات را نیز طولانی تر کرد، گفت: راه اندازی سامانه نیما و محدودیت در اختصاص ارز تنها به ایجاد فساد در تجارت ایران و بازار ارز منجر شد. به عبارتی می توان ادعا کرد که بانک مرکزی با ایجاد سامانه نیما جریان متعارف ارزی را از مسیر اصلی خود منحرف کرد و به افزایش قیمت ها دامن زد.

او با بیان اینکه دولت نمی تواند بازیگران اصلی بازار ارز را حذف کرد، به پول نیوز می گوید: هرگاه دخالت های دولت و بانک مرکزی در بازار بیشتر می شود، نوسانات قیمت دلار صعودی می شود. دولت در ماه های گذشته سعی در حذف صرافی ها از مبادلات ارزی داشت که نتیجه آن را هم دید.

خرید و فروش ارز توسط مردم همچنان جرم است

رادپور در رابطه با غیر قانونی بودن فروش ارز به مردم هم گفت: در این رابطه بانک مرکزی هیچ ابلاغیه نداشته و آنگونه که به نظر می آید خرید و فروش دلار از مردم عادی جرم محسوب می شود . اما باید توجه داشت که وقتی قانونی ضمانت اجرایی ندارد، نمی‌توان به آن اتکا کرد . بر خلاف ابلاغیه دولت دریک ماه گذشته بسیاری از صرافی ها ارز عرضه می کردند.

این فعال بازار که معتقد است با بازگشت صرافی ها به چرخه مبادلات ارزی قانونی هزینه نقل و انتقال ارز به طور طبیعی کمتر می‌شود، ادامه می دهد : نمی توان ادعا کرد که کاهش قیمت ارز و سکه در روزهای گذشته هیجانی است اما نمی توان هیچ تضمینی در رابطه با اینکه بهای دلار و طلا دیگر افزایش نمی یابد . چرا که هر رفتار و سیاست و حتی اظهار نظر اشتباه دولتمردان می تواند نوسان را به بازار بازگرداند.

ثبت دیدگاه

ثبت