نمایی از عواقب نرخ‌های بالای سود بانکی در صورت مالی یک بانک خصوصی/ ثبت ۲۹۷۷ میلیارد تومان زیان در سال ۹۶

  • ۲۵ تیر ۱۳۹۷
  • 6598

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: یکی از بانک‌های خصوصی در سال گذشته ۲۳۲۲ میلیارد تومان سود مازاد به سپرده‌گذاران خود پرداخت کرده و این سود مازاد موجب ثبت زیان هنگفت در صورت‌های مالی شده است.

به گزارش بانک مردم به نقل از  فارس، اغلب بانک‌ها در جریان افزایش نرخ سود بانکی و واگذاری آن به بازار از سال ۹۲ به بعد به تدریج با مشکلات عدیده‌ای روبرو شدند. مطابقت نداشتن نرخ سود با رشد اقتصادی و نرخ تورم باعث عدم تعادل در سود بانک و سود پرداختی به سپرده‌ها شد و این پدیده زیان‌های سنگینی را به اغلب بانک‌ها تحمیل کرد.

خبرگزاری فارس بنا دارد تا حد امکان همه بانک‌ها را مورد بررسی قرار داد و در این گزارش، به صورت مالی سال ۹۶ بانک دی می‌پردازیم.

براساس صورت‌های مالی سال ۹۶ بانک دی، این بانک در سال گذشته ۱۸۳۴ میلیارد تومان سود از محل اعطای تسهیلات به دست آورد و سود ناشی از سرمایه‌گذاری‌ها و سپرده‌‌گذاری‌های بانک ۵۵۸ میلیارد تومان بوده است. سود حاصل از تسهیلات ۲۸ درصد کاهش و سود سرمایه‌گذاری‌ها ۷ درصد رشد داشته است.

در مجموع سود بانک از این دو محل با ۲۲ درصد کاهش نسبت به سال قبل ۲۳۹۳ میلیارد تومان درج شده است.

اما در بخش سود علی‌الحساب پرداختی به سپرده‌های مدت‌دار، این بانک ۴۷۱۵ میلیارد تومان سود بین سپرده‌‌گذاران توزیع کرده که نشان‌دهنده اختلاف ۲۳۲۲ میلیارد تومانی بین سود بانک از درآمدهای مشاع و سود پرداختی به سپرده‌گذاران است در واقع بانک فراتر از سود خود، سود توزیع کرده است.

علاوه بر اینکه این اقدام برخلاف نص قانون عملیاتی بانکداری بدون رباست، موجب ثبت زیان‌های سنگین در صورت‌های مالی بانک‌ها و از جمله بانک دی شده است. این بانک در سال مالی ۹۶ به میزان ۲۹۷۷ میلیارد تومان زیان ثبت کرده که با احتساب زیان ۱۳۴۹ میلیارد تومانی سال ۹۵، در مجموع ۴۲۵۸ میلیارد تومان زیان انباشته دارد.

همچنین این بانک برای جبران این هزینه‌های خود دست به اضافه برداشت از بانک مرکزی زده و در مجموع در سال گذشته ۹۵۰ میلیارد تومان از بانک مرکزی دریافت کرده است و از طرف دیگر ۲۸۰۰ میلیارد تومان بابت وجه التزام یا همان جریمه اضافه برداشت از بانک مرکزی در صورت‌های مالی این بانک ثبت شده است.

با وجود چنین شرایطی، باز هم برخی‌ افراد به عنوان کارشناس اقتصادی، افزایش نرخ سود بانکی در شرایط فعلی را یکی از راهکارهای کنترل التهاب در سایر بازارها توصیه می‌‌کنند.

*ارقام به میلیارد تومان

عنوانرقم (۱۳۹۶)درصد تغییر
سود تسهیلات اعطایی۱۸۳۴۲۸-
سود سرمایه‌گذاری‌ها و سپرده‌گذاری‌ها۵۵۸۷+
جمع سود مشاع۲۳۹۳۲۲-
سود علی‌الحساب پرداختی به سپرده‌ها۴۷۱۵۲۸+
مابهالتفاوت سود سپرده‌ها و درآمد مشاع۲۳۲۲۲۷۸+
بدهی به بانک مرکزی۳۷۵۰۳۷۱+
سود (زیان) خالص۲۹۷۷-۱۲۱+
سود (زیان) انباشته۴۲۵۸-۲۳۲+
سرمایه۴۶۰۰

ثبت دیدگاه

ثبت