لاریجانی: رانت ارز دونرخی از بین می‌رود/ مکانیزم جدید برای تنظیم بازار

  • ۲۴ مرداد ۱۳۹۷
  • 3488

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: رییس مجلس شورای اسلامی گفت: منطق ارز دو نرخی برای واردات کالاهای اساسی و غیراساسی به نفع صادرکننده است و رانت را از بین می برد.

به گزارش بانک مردم به نقل از خانه ملت، علی لاریجانیصبح امروز (چهارشنبه ۲۴ مرداد) و در نشست کارگروه تنظیم بازار که در شهر قم برگزار شد، اظهار داشت: مایحتاج مردم مانند برنج، گوشت و روغن است که باید ستاد تنظیم بازار آن را کنترل کند، در صورتی  که توانایی تنظیم بازار وجود نداشته باشد، باید راهکار دیگری را در نظر گرفت، براساس بخشنامه کالاها باید ۱۰ درصد افزایش قیمت داشته و نباید برندهای مختلف قیمت های متفاوتی داشته باشند.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آیا خیال کارگروه از تنظیم بازار راحت است؟ و با این مکانیزم می توان به  هدف تنظیم بازار دست یافت؟ گفت: مساله کالاهای اساسی بسیار مهم است، مانند سایر امور نیز، ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی داده می شود، پس قیمت آنها باید کنترل شود.

وی با اشاره به اینکه اگر مکانیزم فعلی تنظیم بازار پاسخگو نیست، باید کارت هوشمندی در نظر گرفته شود، ادامه داد: کل نهاده های دامی، کالاهای اساسی و داروها با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می شوند و قیمت آنها تغییر چشمگیری نداشته است، صادرات محصولاتی نیز که در داخل کشور به آنها نیاز داریم، ممنوع شده است.

باید مکانیزم تازه ای برای تامین کالاهای اساسی مردم در نظر گرفت

لاریجانی با تاکید بر اینکه برای تنظیم بازار کالاهای اساسی که مایحتاج مردم هستند؛ باید مکانیزم جدیدی در نظر گرفت تا با قیمت روشن و مشخص به دست مردم برسند، عنوان کرد: مساله کنترل قیمت ها در شرایط فعلی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، باید کالاهای کشف شده در انبارها به منظور احتکار سریعا به چرخه توزیع وارد شوند؛ همچنین  باید در نظر گرفت که کالاهای احتکار شده ای که از انبار ها کشف می شود چگونه در بازارها توزیع شوند.

وی افزود: زمانی که در تلویزیون نشان داده می شود که احتکار صورت گرفته این تصور شکل می گیرد که همه در حال احتکار هستند، در حالی که اینگونه نیست. نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تولیدکننده مواد اولیه را با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کرده اما محصول نهایی را با قیمت ۹۰۰۰ تومانی به فروش می رساند که امکان کنترل آن نیز وجود ندارد، گفت: بازار زمانی که به سمت قیمت دلار ۹۰۰۰ تومانی حرکت کرده، همه بر روی دلار ۹۰۰۰ تومانی حساب می کنند؛ منطق اینکه ارز به دو قسمت برای کالاهای اساسی و غیراساسی تقسیم شود، به نفع صادرات است و رانت را از بین می برد.

رییس قوه مقننه کشورمان با بیان اینکه کنترل و تعیین میزان افزایش قیمت نان در شهرهای مختلف، روش های مختلفی می تواند داشته باشد؛ اما اگر به راهکار مناسبی دست پیدا کردید، آن را اعلام کنید تا در کل کشور مورد استفاده قرار گیرد، تصریح کرد: قیمت نهاده های دامی وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومان کنترل شده است، مایحتاج اصلی مردم باید با قیمت روشن و پایینی به دست آنها برسد،   اقلامی مانند گوشت، نان و شیر از این قبیل کالاها هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سوال  این است که با تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی  آیا تضمین می شود که کالا  با قیمت روشن و ثابت به دست مردم برسد یا اینکه مکانیزم کارت هوشمندی طراحی شود تا مردم به میزان تعیین شده کالای اساسی دریافت کنند.

ثبت دیدگاه

ثبت