پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: توزیع دو میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه سکه پیشفروششده با سررسید ششماهه از روز گذشته آغاز شد. حراج و پیشفروش سکه از ابتدا سیاست نادرستی بود که بانک مرکزی بهتنهایی تصمیم به اجرای آن گرفت و در این طرح بیش از هفت میلیون قطعه سکه را به فروش رساند. در شرایطی که بیاعتمادی در اقتصاد به حداکثر خود رسیده و پیشبینیپذیری در آن بیمعناست، اجرای چنین طرحهایی صرفا بر التهاب بازار میافزاید. از سوی دیگر، با عبور حجم نقدینگی از رقم ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان دیگر مکانیزم عرضه و تقاضا نتیجه مثبتی به وجود نمیآورد. ابزار عرضه و تقاضا برای تعدیل قیمتها زمانی پاسخگو خواهد بود که بازار دارای ثبات باشد و بتوان آیندهای برای آن در نظر گرفت. اما با پیشفروش سکه با هدف بهبود عرضه در این شرایط به هیچ وجه مبتنی بر دانش اقتصاد نبود. متاسفانه بانک مرکزی در تحلیلهای خود از بازار اصل را فراموش کرد و با سیاستهای فرعی و حاشیهای راه را برای سوداگران و رانتبازان باز گذاشت. در واقع مدیران این بانک تصور میکردند که اگر حراج و پیشفروش سکه اجرا شود، عرضه از تقاضا فزونی میگیرد و قیمتها روند نزولی را میپیمایند و در نهایت تعادل در بازار حکفرما میشود، اما در شرایط هیجانی هر چه عرضه در بازار صورت بگیرد، به دلیل نقدینگی عظیم، تقاضا هم رشد مییابد و آثار سوء دیگری برای اقتصاد به وجود میآید. همانطور که شاهد بودیم در این طرح بالغ بر هفت میلیون قطعه سکه به فروش رفت و در تحلیل و بررسی آن متاسفانه عبارتی جز «به حراج گذاشتن منابع ملی» نمیتوان به کار برد. در این طرح عدهای دلال و واسطهگر یکشبه ره صدساله را پیمودند و مطمئنا با توزیع این سکهها که روز گذشته آغاز شد، آنها را وارد بازار میکنند و بیش از گذشته نظم بازار را بر هم میزنند. یک محاسبه سرانگشتی نشان میدهد که هر قطعه سکه ۳/۲ میلیون تومان سود به جیب خریداران سکه واریز میکند. این فعالیتی است که از آن مالیاتی هم دریافت نمیشود و واقعا جای پرسش است که مسئولان با چه چشماندازی حاضر به اجرای آن شدند. حتی افرادی هم که پیش از این فعالیت سوداگرانه نداشتند، مشخص است که با چنین طرحهایی وسوسه میشوند که سرمایه خود را چند برابر کنند، چراکه این فعالیت قانونی است و کسانی که در آن سرمایهگذاری کردهاند بدون هیچ ریسک و مالیاتی ثروتمند میشوند. داراییهای سایر بازارها نیز نظیر مسکن و بانک نیز وارد این بازار شده است و مشخص نیست چه آیندهای برای آن رقم میخورد. اکنون نیز مجریان این طرح باید به مردم توضیح دهند که چرا این طرح را اجرا کردند و اگر هم آن را طرحی موفق میدانند، درباره علت افزایش قیمت سکه در طول ماههای اخیر سخن بگویند تا شاید کارشناسان هم بتوانند در تحلیلهای خود از این طرح دفاع کنند. ابزار عرضه و تقاضا زمانی پاسخگوست که تقاضا به طور مقطعی، کوتاهمدت و به مقدار کم از عرضه پیشی گرفته باشد، نه زمانی که حتی مردم عادی هم سعی میکنند منابع پولی خود را تبدیل به سکه و ارز کنند.
اخبار فوری
آخرین اخبار
کارمزد خدمات بانکی | |
---|---|
خدمات بانکی | کارمزد |
کارت به کارت (تا یک میلیون تومان) | 600 تومان |
کارت به کارت (تا 2 میلیون تومان) | 840 تومان |
کارت به کارت (تا 3 میلیون تومان) | 1080 تومان |
کارت به کارت (تا 5 میلیون تومان) | 1560 تومان |
کارت به کارت (تا 10 میلیون تومان) | 2760 تومان |
صدور کارتهای بانکی | 6000 تومان |
صدور رمز جدید کارت بانکی | 1000 تومان |
اعلام مانده کارت | 120 تومان |
اعلام ۱۰ گردش آخر | 1000 تومان |
انتقال وجه پایا (شخصی) | یکصدم درصد مبلغ تراکنش (سقف کارمزد 2500 تومان) |
انتقال وجه پایا (گروهی) | 100 تومان به ازای هر تراکنش |
انتقال وجه ساتنا | 2صدم درصد مبلغ تراکنش (سقف کارمزد 25 هزار تومان) |
پرداخت قبضها (غیرحضوری) | 120 تومان |
پرداخت قبضها (حضوری) | 2400 تومان |
ارسال پیامک بانکی | 30 تومان یا هزینه آبونمان سالانه (به شرط رضایت مشتری) |
صدور دستهچک | 200 تومان +هزینه تمبر |
پرینت ریزحساب (سال جاری) | 600 تومان |
پرینت ریزحساب (سالهای قبل) | 720 تومان |
افتتاح حساب | رایگان |
سقف سود مجاز حسابهای بانکی | |
---|---|
نوع حساب | % سود |
سپرده روزشمار | 8 |
سپرده کوتاه مدت (6 ماه) | 11 |
سپرده سالیانه | 15 |
سپرده بیش از یکسال | ممنوع |
تسهیلات | 18 |
تبلیغات
کدهای دستوری (USSD) | |
---|---|
بانک | کد |
اقتصاد نوین | #780* |
پاسارگاد(امپاد) | #720* |
صادرات | #719* |
کشاورزی | #730* |
گردشگری | #764* |
سامان | #724* |
ملت (به پرداخت) | #712* |
ملی (سداد) | #737* |
آپ (پرشین سوییچ) | #733* |
همراه اول | #1* |
ایرانسل | #100* |